4636
Sök

Efterkontroll inom besiktningsperioden, gills den?

9 108 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Besiktade bilen för ett tag sedan med ABS-lampan som enda fel och efterkontrolltiden går ut den 6e juni, nu råkar det vara så att jag har en 6a som slutsiffra och har alltså besiktningsperiod from Juni, måste jag boka en helbesiktning eller räcker det med efterkontrollen?

Borde ringa dom och höra men kundservice är stängt över helgen och tänkte boka eventuell tid nu i så fall wink

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
3 juni 2007
Jga har för mig (alltså ganska säker) på att du efter besiktningen har en månad på dig som du får köra bilen om du åtgärdat felet. Har du inte besiktigat inom en månad inträder körförbud. Dock har du två månader på dig att göra en ombesiktning till lägre pris och med enbart kontroll av tvåorna. Går det mer än två månader får du göra en fullständigt besiktning.

Du kan läsa en del om detta på besiktningspappret också, och säkert en hel massa på bilprovningens hemsida.

En bil som är besiktigad utanför sin besiktningsperiod tror jag behöver genomgå fullständig besiktning igen även om det bara gått några månader sedan förra kontrollen.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

9 108 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
vulture skrev:
En bil som är besiktigad utanför sin besiktningsperiod tror jag behöver genomgå fullständig besiktning igen även om det bara gått några månader sedan förra kontrollen.

// Ellen smile

Jo det jag undrade var om efterkontrollen räknas som en godkänd besiktning för hela året eftersom den görs i rätt period eller om jag lika gärna kan boka hel besiktning på en gång och skita i efterkontrollen.

171 Inlägg
3 juni 2007
gör efterkontrollen du så äre bara åka sen den gäller för resten av året då

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

9 108 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
bonden_ skrev:
gör efterkontrollen du så äre bara åka sen den gäller för resten av året då

Säker? I så fall får jag stressmeka, har inte fixat det än hehe..

9 108 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
Ringde nu och det stämde, så länge bilen är godkänd på något sätt inom perioden så gills det smile

Sök