Behöver hjälp med bas o slutstegs problem.

Audifantast Fartälskare
4 juni 2007 · 390 Inlägg

Hej
Jag har JBL steg o bas som ew köpt på BRL och JBR. Basen o slutsteget e gjorda för varandra så dom ska ju funka tesammans så att säga. Men har haft problem med det sen första början, har slått ifrån dirket. inte klarat nån bas inte kommit fram tillräckligt med bas och man var tvungen att ha bagageluckan öppen för att få bas. MEN äntligen funkar allt det o den har basat bra i fredas. sedan efter att kört nån mil utan att haft nån direkt hög musik på så börjar slutsteget gå i "safe mode" (den blåa lampan släcks o röd tänds, allt ljud försvinner) Men efter att kopplat ur allt blev jag förbannad o gav mej fan på att testa igen o plötsligt går det att ha riiktigt högt på och den basar uuuunderbart gött smile utan att gå i "safemode" nån enda gång utan bara rent o fint o högt ljud;) MEN nu i eftermiddas skulle jag ut o köra. och körde på en lugnt låt i början efter den spelat sina 6 minuter kom en rejälare låt och jag höjde men den slog in på "safe mode" DIREKT kunde knappt ha något ljud alls på. Måste påminna om att när det funkade bra stod bilen stilla och den var inte igång. Men sedan stängde jag av den och problemet kvarstod. sedan så kollade jag upp om det var glapp på jord kabel. har nämligen 2 steg så jag har delat upp den stora jordkabel till 2 andra mindre kablar och den verkade glappa LIIITE så jag satte dit den ordentligen men blev inte mkt bättre ändå. sedan så kände jag att minus kabeln efter där den smalnat av blivit varm så jag tänkte att den kanske ville ha lite större så jag ökade storleken lite och det blev väl märkbart bättre men fortfarande slår den ifårån:S kan någon förklara vad jag behöver göra?


har funderat på grövre kablar, kondensator. Annat komemr ajg inte på. men det e så konstigt att den HAR funkat perfekt men inte när jag vart ute och kört bilen:S. snälla hjälp mej med detta.

MvH
Den vilsne killen:P

Speedparts That´s why.......
Kettunen
4 juni 2007 ·

Vad har du för millimeter på din ström kablar? Den kanske inte får tillräkligt?

Audifantast Fartälskare
4 juni 2007 · 390 Inlägg

jag har 16mm på båda gfast som sagt delsar ju upp dom till ganska små kablar sen.men hur förklarar det att den funkade underbart bra igår kväll?:S

Speedparts That´s why.......
strid_1985
4 juni 2007 · 141 Inlägg

steget kanske blir varmt.. sätt steget mer "öppet" om det är så.. steget blir varmare om det inte får tillräckligt med ström oxå

Kettunen
4 juni 2007 ·

Okeeey,. Inte en aning hur det ska förklaras.
Kanske någon glapp nånstans då? Har du mätt up o kollat hur mycket ström du får till steget?

Audifantast Fartälskare
4 juni 2007 · 390 Inlägg

steget blir lite varmt ibland men inte glödhett utan mer varmt. kanske e för lite ström då? grövre kablar antar jag för det e ganska smala kablar.

Speedparts That´s why.......
ShadowD Sensation
4 juni 2007 · 74 Inlägg

Jag tror du har kopplat plus på minus o minus på plus..testa ändra kontakterna, råkade göra samma mistag i en polares bil när ja skulle koppla in allt skit.eller har de med jorden o gör eller strömmen,du få kika kanske koppla om allt

Senast redigerat av GolfGtiPower (4 juni 2007)

Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded
Audifantast Fartälskare
4 juni 2007 · 390 Inlägg

det har jag inte, har kollat upp det noooga. så det e det inte. men ska allt byta kablar och se om det blir bättre. för allt som ni säger tuyder på det och om jag tänker efter e det själv klar det e för smala kablar.

Speedparts That´s why.......
Kettunen
4 juni 2007 ·

Okeeey. Du snålat till det med billigaste kablarna eller? tongue Gjort själv så innan wink

Audifantast Fartälskare
4 juni 2007 · 390 Inlägg

hehe nja mest lat antar jag, rätt dyr kabel men där jag dela´t upp dom till 2 kablar där använde jag tjockhögtalar kabel. antar det inte funkar:P hehe

Speedparts That´s why.......
Kettunen
4 juni 2007 ·

Okeeey smile Tror inte det heller. Aldrig gjort sånt innan så wink

Berra_
4 juni 2007 · 82 Inlägg

90 % av alla steg som krånglar beror på jorden och resterande 10% på att steget får för lite ström.. typ..smile


Kolla upp vad stegen är säkrade på. sen kollar du upp hur grova kablar de behöver. 16mm låter som det är för tok för litet för 2 steg!?

Kondensator/ ett bra batteri/bra generator är att föredra och om stegena får för lite ström är blinkande lampor en indikation på just detta..

Lycka till

Audifantast Fartälskare
4 juni 2007 · 390 Inlägg

hehe tack grabbar blev mkt lugnare nu;)

Speedparts That´s why.......
Audifantast Fartälskare
4 juni 2007 · 390 Inlägg

Berra_ skrev:
90 % av alla steg som krånglar beror på jorden och resterande 10% på att steget får för lite ström.. typ..smile


Kolla upp vad stegen är säkrade på. sen kollar du upp hur grova kablar de behöver. 16mm låter som det är för tok för litet för 2 steg!?

Kondensator/ ett bra batteri/bra generator är att föredra och om stegena får för lite ström är blinkande lampor en indikation på just detta..

Lycka till

hehe tack nu vet jag felet. indikator lampan blinkar när det basdar. byter kablar;). det e rätt små steg, ett jbl gto 2x97watt RMS och det lilla på 2x150 mds watt:P hehe

Speedparts That´s why.......
Berra_
4 juni 2007 · 82 Inlägg

Audifantast skrev:

Berra_ skrev:
90 % av alla steg som krånglar beror på jorden och resterande 10% på att steget får för lite ström.. typ..smile


Kolla upp vad stegen är säkrade på. sen kollar du upp hur grova kablar de behöver. 16mm låter som det är för tok för litet för 2 steg!?

Kondensator/ ett bra batteri/bra generator är att föredra och om stegena får för lite ström är blinkande lampor en indikation på just detta..

Lycka till

hehe tack nu vet jag felet. indikator lampan blinkar när det basdar. byter kablar;). det e rätt små steg, ett jbl gto 2x97watt RMS och det lilla på 2x150 mds watt:P hehe

Men har du ett dåligt batteri eller dålig generator spelar det ingen roll hur stort steget är.

byt kablar (minst 25mm från batteriet om det är 5m som du ska dra) Du kan sedan dela upp det som du gjort men "klenare" kabel då vi inte pratar om längre sträckor. Blinkar det fortfarande får du se över batteri eller prova sätta dit en konding..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang