Jag har precis kommit hem från en 5-dagars resa till havs. Tyvärr mötte jag två Bavaria-båtar, 33 och 38 Cruiser, hemmahamn Norrköping tror jag.
Vad som hände: Jag låg i Risö vik, en ganska välbesökt hamn. Vind NO 6-10m/s, jag låg i ett "U" och hade lagt springlina precis ovanför min ankarlina. Trötter som jag är så sover jag middag Måndag , ungefär 17.00 vaknade jag av skratt och tittade ut, då såg jag 6st som strirrade in i min båt.
2st Bavaria hade lagt sig tvärs min ankarlina, och även flyttat mitt spring för att göra plats åt sig. "Hej, godmorgon".
Jag helt ställd, svarade god eftermiddag.
I morse kokade jag, så gör man bara inte. Frågade om de skulle gå iväg idag, "Ja, 15-30min så åker vi".
Jag frågade om de haft båt länge, sen -74. Sa att man har två kardinalregler till sjöss, 1: ALDRIG flytta någons förtöjning, om inte nöden kräver. 2: Korsa aldrig någons ankarlina.
Fick till svar att jag skulle gå charmkurs i vinter.

Var jag oäven, och onödigt ilsk? Hade det varit min mor, så hade de kapat deras linor, allvarlig, så gör man inte. Morsan blev galen,"fram med kniven, NU" Morsan...