6840
Sök

Volvo V70 som inte startar alla gånger.

2 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
#1
Vovlvo V70 som precis har varit inne för kopplingsbyte. När vi får tillbaka den så vill den inte alltid starta det bara klickar till startmotorn går ej runt men det är inte batteriet. Sedan kan man sitta och försöka och försöka sedan startar den plötsligt hur fint som helst och kan efter det säkert starta 10 ggr efter varandra utan problem men sedan helt plötsligt så bara klickar det. Har provat båda nycklarna och det är lika. Tänkte nämligen att det kunde vara kodningen på nyckeln. Kommer ju lämna in den igen men lite nyfiken blev jag va fasiken det kan bero på. Såg också att motorlampan lyser.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 december 2015
#2
På startmotorn så finns det normalt 2 grova anslutningar, en som kommer från batteriet och en som går in i själva startmotorn.
Om du sen har nyckeln kvar i startläget..
Om du har dragit åt handbromsen och har kopplingen i friläge och sen kortsluter mellan dom 2 tjocka anslutningarna på startmotorn, går bilen igång då?
Mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
#3
tommen1 skrev:
På startmotorn så finns det normalt 2 grova anslutningar, en som kommer från batteriet och en som går in i själva startmotorn.
Om du sen har nyckeln kvar i startläget..
Om du har dragit åt handbromsen och har kopplingen i friläge och sen kortsluter mellan dom 2 tjocka anslutningarna på startmotorn, går bilen igång då?
Mvh tommen

Får testa imorgon vad skulle det isåfall tala för?

Fått ett annat tips också:

"Om det är nyckeln så startar bilen men dör direkt igen. Finns två alternativ. Antingen är det signal kabeln son har dålig kontakt på startmotorn eller solenoiden på startmotorn.  Tittar man på start motorn sitter det en grunka på den. På den grunkan sitter det en sladd kopplad med en enkel flatstiftskoppling. Kolla så den inte är "lös" eller ärjad. Det är ganska vanligt. Spraya den med kontaktspray och kläm ihop den lite så den blir tajtare. Rengör även stiftet den sitter på. Om detta inte hjälper är förmodligen startmotorn kass.  Men oftast hjälper det att fixa kontakten."

352 Inlägg
3 december 2015
#4
Har haft exakt samma fenomen på en bil för många år sedan och det var startmotorn, mekanismen i startmotorn som började kärva ihop.


477 Inlägg
5 december 2015
#5
Eftersom det kom i samband med kopplingbytet så är min gissning att det är dålig kontakt . Startmotor tas bort vid nedtagning av lådan, så det kan ha kommit damm/smuts mellan kontaktytorna eller om kabeln hamnat lite snedt..... för övrigt är solenoidern i dessa startmotorer klena och brukar ge upp rätt tidigt. Pröva kom åt o knacka lite lätt på den med något metalliskt. Brukar hjälpa för stunden men är ett tecken på att den bör bytas

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök