Hur är detta eftermarknadslarm installerat?

john_petrucci
6 december 2015 · 171 Inlägg

Tjena!

Köpte en nyss en begagnad A4 Avant 1.8TS B5 -99 som inte har fjärrlås/larm som standard, utan någon har installerat ett eftermarknadslarm som jag försöker klura ut hur det funkar. Förra ägaren visste inte ens att det fanns och han hade inte heller någon dosa. Så planen är väl att lista ut vad det är för larm och eventuellt försöka skaffa en fjärrdosa så att man kan få fungerande fjärrlås.

Har försökt hitta själva "centralen" till larmet men hittar inget. Vet inte riktigt var jag ska leta, verkar typ som att allting är direkt inkopplat in i bilens elsystem.
Tog några bilder och satte ihop ett album som jag hoppas ni kan kolla på och kanske ge några tips?

​http://imgur.com/a/lwMVg

tacksam för hjälp! smile

Senast redigerat av john_petrucci (6 december 2015)

john_petrucci
6 december 2015 · 171 Inlägg

Grävde lite längre in, och långt där bak satt dosan! Här är en bild: http://i.imgur.com/rlpE93v.jpg

Verkar vara av märket Laserline. Och för att få mer info kring denna så måste jag tydligen ta reda på vilken modell det är. Dock så sitter den ju långt in som fan, och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få ut den så att jag kan se modellnummer...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2015 · 17 478 Inlägg

john_petrucci skrev:
Grävde lite längre in, och långt där bak satt dosan! Här är en bild: http://i.imgur.com/rlpE93v.jpg

Verkar vara av märket Laserline. Och för att få mer info kring denna så måste jag tydligen ta reda på vilken modell det är. Dock så sitter den ju långt in som fan, och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få ut den så att jag kan se modellnummer...

Kommer du inte åt den så du kan dra ut dra alltså? Det ser ut som den bara ligger där.
Å ena sidan så kanske man inte ska pilla med det för mycket då larmet troligen blockar startmotorn om det går på.

Å andra sidan så kan larmet dra igång precis när det känner för det och i synnerhet vid ev. batteribyte/lossa batteri. Då startar nog inte bilen heller sen...

Du har ingen liten "usb-sticka" eller annan plug-in som sitter i ett extramonterat uttag i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
john_petrucci
6 december 2015 · 171 Inlägg

Jag lyckades få ut den nu, var bara tvungen att dra ur några relän först som var i vägen.
Batteriet är urkopplat + kablarna till sirenen är avklippta så den biten behöver man nog inte oroa sig för.
Detta larm är nog även före USB-portens uppkomst smile

Här är bilder: http://imgur.com/a/9e3Xc

Tyvärr var det inte mycket här som berättade något om modell. Endast ett långt nummer på en klisterlapp som är knappt läsbart... Någon som känner igen modellen?

henne_svenne
6 december 2015 · 668 Inlägg

Har hört många som varnar för att använda gamla eftermarknadslarm då de kan börja jävlas ovh då startar inte bilen. Det ska tydligen va ett helvete att koppla sig förbi också

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2015 · 17 478 Inlägg

john_petrucci skrev:
Jag lyckades få ut den nu, var bara tvungen att dra ur några relän först som var i vägen.
Batteriet är urkopplat + kablarna till sirenen är avklippta så den biten behöver man nog inte oroa sig för.
Detta larm är nog även före USB-portens uppkomst smile

Här är bilder: http://imgur.com/a/9e3Xc

Tyvärr var det inte mycket här som berättade något om modell. Endast ett långt nummer på en klisterlapp som är knappt läsbart... Någon som känner igen modellen?

Vad jag menade var att förr så fanns det en liten sticka med 3 anslutningar som påminde svagt om ett usbminne. Utan denna startade inte bilen. Men du verkar -och ska inte- ha detta då bilen har immo.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
john_petrucci
6 december 2015 · 171 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

john_petrucci skrev:
Jag lyckades få ut den nu, var bara tvungen att dra ur några relän först som var i vägen.
Batteriet är urkopplat + kablarna till sirenen är avklippta så den biten behöver man nog inte oroa sig för.
Detta larm är nog även före USB-portens uppkomst smile

Här är bilder: http://imgur.com/a/9e3Xc

Tyvärr var det inte mycket här som berättade något om modell. Endast ett långt nummer på en klisterlapp som är knappt läsbart... Någon som känner igen modellen?

Vad jag menade var att förr så fanns det en liten sticka med 3 anslutningar som påminde svagt om ett usbminne. Utan denna startade inte bilen. Men du verkar -och ska inte- ha detta då bilen har immo.

Åfan! Jag stack och kollade igen, och nu när du säger det så finns det faktiskt en sådan! Sitter under instrumentbrädan tillsammans med någon annan dosan hängandes bredvid.
Trodde bara det var en diod först, men det finns ju faktiskt 3 små anslutningar där.

Se bild: http://i.imgur.com/ujDCxVt.jpg

Vad innebär detta?

Senast redigerat av john_petrucci (6 december 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2015 · 17 478 Inlägg

john_petrucci skrev:

Hybridsmurfen skrev:

john_petrucci skrev:
Jag lyckades få ut den nu, var bara tvungen att dra ur några relän först som var i vägen.
Batteriet är urkopplat + kablarna till sirenen är avklippta så den biten behöver man nog inte oroa sig för.
Detta larm är nog även före USB-portens uppkomst smile

Här är bilder: http://imgur.com/a/9e3Xc

Tyvärr var det inte mycket här som berättade något om modell. Endast ett långt nummer på en klisterlapp som är knappt läsbart... Någon som känner igen modellen?

Vad jag menade var att förr så fanns det en liten sticka med 3 anslutningar som påminde svagt om ett usbminne. Utan denna startade inte bilen. Men du verkar -och ska inte- ha detta då bilen har immo.

Åfan! Jag stack och kollade igen, och nu när du säger det så finns det faktiskt en sådan! Sitter under instrumentbrädan tillsammans med någon annan dosan hängandes bredvid.
Trodde bara det var en diod först, men det finns ju faktiskt 3 små anslutningar där.

Se bild: http://i.imgur.com/ujDCxVt.jpg

Vad innebär detta?

Det kanske inte är något larm utan en ren startspärr. Misstänker att bilen är importerad? I så fall finns det ingen dosa och eftersom du kan starta bilen utan att trycka in en grej i en anslutning någon sekund misstänker jag att den är urkopplad.

En första reflektion bara, sådana ha jag haft förr, fick körkort -92...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang