6941
Sök

Koppla in USA positionsljus/blinkers volvo 745-90

160 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208118/208118-007bbaf84819c168a064d4dddd808996.jpg
Tjenare! Ja har köpt dessa USA positionsljus/blinkers till min volvo 745 GLT från 1990.  För att dessa ska vara lagliga att ha måste man ju både ha fungerande blinkers och positionsljus. Därför köpte jag dessa kombinerade lampor. De lyser som vanligt tills man slår över till blinkers då blinkar det orange smile men funderar på hur fasen ja ska koppla in de ? Jag använder mig av en 3 stifts lamphållare från volvo 740 80 tal. Hoppas ni förstod hur jag menade wink tack för svar!

Vettemannen
7 december 2015
connyw740 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/209/208118/208118-007bbaf84819c168a064d4dddd808996.jpg
Tjenare! Ja har köpt dessa USA positionsljus/blinkers till min volvo 745 GLT från 1990.  För att dessa ska vara lagliga att ha måste man ju både ha fungerande blinkers och positionsljus. Därför köpte jag dessa kombinerade lampor. De lyser som vanligt tills man slår över till blinkers då blinkar det orange smile men funderar på hur fasen ja ska koppla in de ? Jag använder mig av en 3 stifts lamphållare från volvo 740 80 tal. Hoppas ni förstod hur jag menade wink tack för svar!

För det första vet jag inte hur man gör men det jag vill säga är att det blir nog jättefint när du väl får det att fungera.

/Benny

600 Inlägg
7 december 2015
Inkopplingen görs som följer: jord till yttre delen av lampan, plus från p-ljus till den vita sidan och plus från blinkpersen till den orangea sidan.
Tyvärr är det varken godkänt eller lagligt att använda dessa i trafik.sad

160 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
thilo skrev:
Inkopplingen görs som följer: jord till yttre delen av lampan, plus från p-ljus till den vita sidan och plus från blinkpersen till den orangea sidan.

Okej, men vad ska man använda för att de ska vara lagligt då?

600 Inlägg
8 december 2015
connyw740 skrev:
thilo skrev:

Okej, men vad ska man använda för att de ska vara lagligt då?

I Usa är det ju lagligt och till och med krav på orange positionsljus och då används en vanlig 21/5w orange lampa som alltså lyser konstant med 5w och blinkar med 21w. I Sverige måste du välja att ha antingen vitt positionsljus, 5w, eller orange blinkers, 21w, för att det ska vara lagligt. Tyvärr.neutral
Senast redigerat av thilo (8 december 2015)

914 Inlägg
8 december 2015
Det är mycket som inte är lagligt och ej godkänt ,men funkar ändå.Kommer det en nitisk polis eller besiktningsman så ta smällen.Sätt dit grejorna och se glad ut.

160 Inlägg
9 december 2015
Trådstartare
thilo skrev:

Ja kopplade in som du sa, de funkade dock så blinkar de snabbt, den tror att nån lampa är trasig, vad gör jag då?

600 Inlägg
9 december 2015
connyw740 skrev:
thilo skrev:

Ja kopplade in som du sa, de funkade dock så blinkar de snabbt, den tror att nån lampa är trasig, vad gör jag då?

Problemet som upptår är att en diodlampa drar mycket mindre ström än en vanlig lampa och därför tror ditt blinkrelä att en lampa är trasig på varje sida. Antingen måste du koppla ett motstånd parallellt med varje diodlampa eller så måste du byta till ett blinkrelä som klarar diodlampor.

Sök