7004
Sök

Laga trasig Bosch generator, D+ konstant negativ

62 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
Hejsan!

Har en BOSCH 90A generator som sitter på Saab 900ng 1995

Började med att bilen slutade ladda, trots detta lyste laddningslampan inne i kupen aldrig. Varken med tänningen påslagen eller motorn igång.

Mätte på generatorn och det visade sig att D+ hela tiden var positiv vilket gjorde att lampan inne i kupen aldrig tändes.

Tog loss generatorn och började skruva med den, började med att byta laddningsregulatorn och tog en från en fungerande generator som laddade 13.9V.

Helt plötsligt blev D+ hela tiden negativ. Vilket nu gjorde att laddningslampan hela tiden lös. Trotts detta så laddar generator 14.1V vilket är riktigt bra så generatorn verkar vara i bra skick.

Är det någon här som vet vad som kan vara fel på generatorn, jag gissar på diodfel finns det något sätt att ta reda på om dioderna är hela?

Är det någon som vet hur man reparerar detta eller är det bara till att skorta generatorn?

Fri fart för ett fritt folk!
14 972 Inlägg
18 december 2015
inte värt jobbet att krångla  dessa generatorer finns i överflöd för typ ingenting..

Kör fort så hinner inget hända...

62 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
Growe skrev:
inte värt jobbet att krångla  dessa generatorer finns i överflöd för typ ingenting..

Som du säkert vet så sitter generatorn på ett väldigt dumt ställe vilket gör att man vill vara säker på att den fungerar innan man smäller dit den.

Bilskroten som jag pratade med kommer testa generatorn innan jag köper den av de. Dock skulle han få in en likadan tidigast efter jul.

Tycker ej de finns i överflöd då det är andra generatorer som sitter på 9 3an 9 5an eller 9000 , men vet du var man kan få tag på en i Skåne direkt får du gärna tipsa mlg.

Är ej villig att köpa en ny, den går på ca 2000 kr ungefär hälften av bilens inköpspris wink
Senast redigerat av newflag (18 december 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 972 Inlägg
18 december 2015
då har du fel kontakter...  står sånna där och skräpar överallt  då dom mesta är skrot....   min bror har säkert en från en 9-5 men han bor i lindköping.så det hjälper inte direkt dig...  kolla på saab sidor på facebook så hittar du garanterat..  är vanliga bilar och vanligt att dom skrotas..  min brosa har skrotat både 9-3 och 9-5  man tjänar mer än det dubbla mot vad dom är värda..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök