Snälla hjälp av någon som kan mer än mig? Gällande Saab 9-3

MikaelaIvarsson
17 december 2015 · 4 Inlägg

Hej
Köpte en Saab 9-3 årsmodell 03 och var jätteglad över min fina bil. Fick byta hela bakaxeln och bromsoken bak. Inte gratis men nu är den nybesiktigad :-D hann köra den en dag. På biltemas parkering kom felet upp rattlåsfel parkera på lämplig plats och kontakta verkstad. Försökte starta bilen men det gick inte, stereon etc startade men inte bilen. Behövde ta mig hem så efter lite googlande såg jag att man kunde koppla loss minuspolen och sen sätta på den igen. Sprang in och köpte en skiftnyckel och koppla loss batteriet. Tjoho bilen gick igång men jag behövde vrida nyckeln lite bakat för att fläkt och vindrutetorkare skulle fungera. Efter en mil bara dör motorn och samma kommentar kommer upp igen samtidigt som motorlampan lyser. Kopplar bort batteriet igen och kommer två mil till. Händer igen och jag får göra om samma procedur sen lyckas jag ta mig hem. Läst om att det kan vara tändlåset som behöver bytas eller vad tror ni?
Körde ner bilen till verkstan och dunkade till några gånger runt tändningslåset och då klicka rattlåset i och det gick att starta bilen, men nog fasen dog den på vägen in och få blev jag tvungen att koppla ur batteriet igen för att kunna starta *suck*

MikaelaIvarsson
17 december 2015 · 4 Inlägg

Kan även tillägga att nyckeln inte går tillbaka till on utan stannar kvar längst uppåt om man säger, egentligen ska den ju klicka ner ett hack när bilen är startad från set till on.

road_runner Team Midnight Racing
18 december 2015 · 65 Inlägg

låter som det är fel i tändningslåset, dom blir rätt slitna dom efter ett tag. så prova byt så ska du se att du blir kvitt problemet. bara gå till din saab handlare så kan dom hjälpa dig att fixa fram ett nytt lås.

T.M.R
Team Midnight Racing
Nissan Skyline R33 GTS25T "svarten" (1994)
MikaelaIvarsson
19 december 2015 · 4 Inlägg

Ja den står på verkstad nu. Var så glad för min Saab men har redan behövt byta hela bakaxeln båda bronsoken bak, läcker olja vid vakuumpumpen så den kommer behöva bytas och nu detta, inte så imponerad av Saaben för tillfället :'(

MikaelaIvarsson
19 december 2015 · 4 Inlägg

(ägt bilen i 2 veckor)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang