4452
Sök

Seat Arosa 1.4i 60hk blir 1.4i 16v 101hk

Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
21 december 2015
Trådstartare
får starta en projekttråd här då bara för skoj skull..

åkt min slö seat arosa ett par år.  en väldigt driftsäker liten sak men 60hk är ju inte direkt så övraskande snabb

Så råkade ramla över en Polo Gti motor med styrsystem
polon och arosan är ganska lik fram till A stolpen framför det så är dom istort sätt identiska

Var och hämtade motorn i Stockholm i lördag
13.000mil har den gått var komplett med elsystemet i motorutrymmet och styrbox allt löst trams som går till motorn.

sen innan sitter det 60mm sänkning fram med gula ställbara koni och bak 40mm säkningsats med vanliga gasdämpare

så det är skaplig väghållning har sedan innan även krängingshämmare från en Polo gti 6n2. som jag tänkte kasta i när motorpaketet är ur

har redan provmonterat styrboxen som passar i orginal ecu kontakt
så antagligen är det bara att bulta på min växelåda och kasta i motorn plugga i motorelen i orginalkontaterna gifta ihop ecu med startspärren och köra.

ska även införskaffa ett cold airkit och ett extraktor sen lite rör och bygga 2.5" "hela" vägen alla 1meter eller vad det är.   Så till Löning så beställer jag både extraktor en lambdasond (fattades) och lite annat smått och gott som kan vara vättigt att byta när motorn är lös       Lite dåligt med bilder just nu men det kommer när delar börjar trilla in.

så antar att det blir en lagom rolig "gti" bil efteråt

en polo gti  gör 0-100 på 10.5sc och toppar 188km/H
kg1025kg

orginal Arosa gör 0-100 på 14.1 toppfart 160km/h
väger 930kg

tror att nästan 100kg vikt kan göra stor skillnad för prestandarn.
ihop med lite bättre andningsvägar och ett chip så borde man landa på 120hk mot 101hk orginal. så det bör göra rätt stor skillnad.  Målet är inte att ha snabbaste bilen i sverige. men en roligare bil.

Bilen är den som ligger upplagdpå min garage sida.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök