5878
Sök

Generatorn laddar mindre och mindre med bilen igång, 13,9V -> 13.3V

62 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Bilen i fråga är en saab 900 ng 1995 2,0T med ett steg 3 från nordic

Bytt generatorn på min 900 och vet ej om jag skall vara glad eller ledsen.

När jag startar upp bilen laddar generatorn ca 13,9V för att allt eftersom sjunka och sjunka till ca 13.5V. Är det normalt att laddningsspänningen sjunker över batteriet pga att batteriet helt enkelt signalerar att det är fullt?

Laddade batteriet fullt igår, sedan startade jag bilen och körde med den en stund. När jag sedan kom hem och mätte över batteriet med bilen igång var spänningen ca 13.3V.
Är det kanske mitt batteri som är defekt eller skall det vara såhär?

Det är ett 70A Tudor batteri och det finns vatten över alla celler.
Batteriet håller laddningen när bilens kablar ej är påkopplade, trots att det stått ca 10 dygn tror jag batteriet fortfarande hade en spänning på ca 12,8V
Senast redigerat av newflag (29 december 2015)

7 833 Inlägg
29 december 2015
Verkar ju vara liiiite låg laddningsspänning, men inte alarmerande.
Min bil, som har inbyggd elektronisk voltmeter, visar i normalfallet 13,7 volt.
Men kan vid start öka några tiondels volt strax efter start, för att därefter sjunka till 13.7 volt.
Om jag belastar elsystemet maximalt med lyse + ventilationsfläkt på högsta + torkare fram & bak + 4 X-ljus + stereo så sjunket spänningen ner till 12,8 volt.
12.8 volt är den spänning elsystemet minst måste ha för att "trycka in" ström i batteriet.
Kortvarigt under den spänningen har inte så stor betydelse.

smile

62 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
torsen skrev:
Verkar ju vara liiiite låg laddningsspänning, men inte alarmerande.
Min bil, som har inbyggd elektronisk voltmeter, visar i normalfallet 13,7 volt.
Men kan vid start öka några tiondels volt strax efter start, för att därefter sjunka till 13.7 volt.
Om jag belastar elsystemet maximalt med lyse + ventilationsfläkt på högsta + torkare fram & bak + 4 X-ljus + stereo så sjunket spänningen ner till 12,8 volt.
12.8 volt är den spänning elsystemet minst måste ha för att "trycka in" ström i batteriet.
Kortvarigt under den spänningen har inte så stor betydelse.

smile

När jag drar igång:

Elvärme till bakruta
2x stolvärme
Fläkten på full
Helljus
Innerbelysning
Dimljus
Radio

Så sjunker laddspänningen med ca 0.2V, vilket jag tar som att generatorn fungerar hyffsat i alla fall.

Men det jag tänker på mest är att generator har kapacitet att ladda bara det att den ej behöver göra det för att batteriet helt enkelt är fullt.

Det sitter på ett 70A Tudor batteri,  original är ett 55A batteri
Senast redigerat av newflag (29 december 2015)

Sök