Cudá -70

Som en kärnfri citron. Sur men folk uppskattar en ändå.
  • 41 Följare
  • 9 951 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 december 2015
GRH
29 december 2015 · 164 Inlägg

Okej okej okej, 2 år senare.

Evighetsprojektet tar bebissteg in i det nya året

Har haft sfro över och gått igenom vad som ska göras. Kommer inte regga den som ombyggd. Så första idén med att riva bort golvet, torpedväggen och framvagnsbalkarna för att sen konstruera ett nytt bättre fundament för chassit och med mittmonterad drivlinan for easy access and weight distribution. Gick inte, men va förvänta ja mig roll

Vad jag kom fram till.

Reglerna är simpla:

#Bilen måste vara minst 70% original i chassit och karossen. Ej drivlinan, den har egna regler.
#Bilen måste vara tillsynes igenkännbar. Detta gäller tydligen utformningen av chassikonstruktionen också och inte bara utvändig plåt.

I grov befattning menas det med att det finns vissa gränser för hur långt man får flytta punkter på bilen från sin ursprungliga plats.  Eller en ganska bra sammanfattning på ett ganska grovt koncept.


För om man exempelvis vill göra om framvagnsbalkarna som i mitt fall så är det helt okej.
"Du får byta framvagnsbalkarna till motsvarande original del oavsett om den nyproduceras i Kina eller är Oem eller mot en del med likvärdig konstruktion och hållfasthet. helt ok.

Och med likvärdig menas en likvärdig 50/95 stålbalk med minst 70talets hållfasthet och tjocklek i gods. Böjd i en viss form för att matcha ursprungspunkterna.   Men om man vill böja balken på ett annat sätt så att en massa fördelar från olika aspekter utvinns så är det ajabaja! mjo nån centermeter hit å dit går väl an men nå fan heller ska du få plats me maffiga grenrör!  Eller ayy, jo det går men då blir det custom yaou 10%ish fattarruu?!

10! är du inte riktig klok. 3+3, 6 enligt korrekt ögonmått tongue

Du får byta all plåt i golv och torped i vilken utförande som helst. Det är golv, ingen bryr sig om valsningen i plåten bara att golvet finns där. Så här finns stora ytor dekorera för en som gillar att valsa.
Men! En får icke byta dessa ting utan att permanent försegla de till sin ursprungliga position efteråt. DÅ BLIR DET 10%!

Men.. Mittmotor min då..


Samma gäller för ungefär all metall på bilen. Så länge nån kan känna igen att det är en cudá. Du kan praktiskt taget bygga en ny bil från grunden av oem stuff eller kopior och flytta regplåten. För det är helt okej enligt den fundamentala principen här. 


Bilen måste vara 70% old stuff.

Men en oem likande del. Vilken del som helst på hela bilen. anses som en utbytesdel och således accepteras som "old stuff" när den monterats. Det samma gäller utbytesdelar som är i nån form av bolt-on och modellanpassad.

Så att byta fram och bakvagn till rörrams modell med coilovers, kuggstångsstyring och massiva 6kolvs bromsar runt om är alltså helt okej för de är anpassade till den bilmodellen och det är bolt-on som du själv kan montera precis som vinterhjulen. You know sånt som minimal IQ, ner till meric'a nivå krävs för att göra. Without any "advanced equipment" required. Förutom tillgången till en kapmaskin och svets. korrekt?

-Korrekt. Bilen är ännu 100% original. Men svetsa inte för mycket för då blir det custom!

Då alla bitar för en komplett bil finns att köpa Oem eller "Bolt-on Custom Parts" så hade man kunnat byta varenda del,skruv,plåtbit och fortfarande kalla den original enligt reglementet?

-Ja, i runda slänga så skulle man det.

En ny bil in i minsta detalj fast den liknar inget av originalet. Bara flytta plåtar och tag?

-I principen ja.

Men om vi bara snyggar till golvet lite och skjuter bak torpeden lite och vidgar rambenen lite så vi får bak motorn bara lite?
NEJ! Ombyggd! Max två saker!.   ifall det är en stor sak. Annars 3 mellan och 1 liten eller 4 små och 1 stor. got it?


.....så ja. Jag får klura vidare på hur exakt jag tänkt göra nu..

In the meantime så håller ja på och blästrar av karossen nu för att förbereda den till plåtverkstaden och bänken.



Sen står ja också mellan olika drivlinor. Max effekt för bilen baseras på den största motorn som fanns tillgänglig för den bilmodellen för det årtalet vilket i detta fallet är 426 hemi´n på 425ps.

så att köra med en bmw 4.9l v8 S62 motor (400ps) och 6vxl som jag har på lager.
Som jag förs tänkte stoppa i mitten.


Eller en sån som satt i bilen original en Mopar SB 318ci 5.2L v8 men med modern setup såklart, turbo, sprut och med 5vxl TKO Tremec (Alt byggd på ett 360/340 R3 block som har 4bultade ramlager)

Eller jaga fatt på en Dodge R5 nascar motor. 800hk 9000rpm with carb on pumpgas och haka fast nån maffig sekventlåda bakom?

Gott nytt år så hörs vi smile

Senast redigerat av GRH (29 december 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang