Kupefläkten går ej. Saab 9-3 00

Tobbeshoj
7 januari 2016 · 101 Inlägg

Hej ! Vet inte om jag lägger detta i rätt kategori, men men , Har bytt fläktmotor (i onödan visar det sig) Har ingen ström fram till kontakten vid motorn, testat med att koppla jord från motorns kontakt utan resultat, sen satt jag plus-sladd från motorn till batteriet o då går den.

Säkringar hela osv , nu undrar jag var jag hittar felet, har öppnat upp vid handskfacket men sen vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter där, pådraget kommer jag åt , vet inte var motståndet sitter eller hur det ser ut

Systemet är av simpel sort, dvs inget automatiskt klimatsystem.

Tobbeshoj
7 januari 2016 · 101 Inlägg

Kanske ska berätta lite om hur det började, innan den la av helt så hade jag några dgr där den inte alltid ville gå på tredje hastigheten, detta kunde avhjälpas med o vrida tillbaka o på igen eller att den plötsligt startade , sen efter några dgr så bara var den tyst, på det viset kan man kanske tänka sig att det är fel i pådraget men hur testar man det ?

Hamilton
7 januari 2016 · 8 864 Inlägg

Kan vara motståndet till fläkten som måste bytas.
Jag har iof en 9-3 från -05 och jag fick byta både fläkt och fläktregulator.

Fotograf på tierpidag.se
Tobbeshoj
7 januari 2016 · 101 Inlägg

Ja , jag är dock så dålig på o hitta hur o var de sitter, känner inte igen nån av dem utseendemässigt, har bara fått för mig enligt andra inlägg i ämnet att de eller nån av de sitter innanför handskfacket

kwansa Hmm, vet inte?
7 januari 2016 · 1 775 Inlägg

fläktmotståndet är ju ett ganska vanligt fel på og9-3 nu när de börjar bli till åren...

http://photo.platonoff.com/Auto/2006011 … ol_Module/

ser snarlikt ut på og9-3!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tobbeshoj
8 januari 2016 · 101 Inlägg

Tackar för er hjälp, då vet jag hur den ser ut, går det o typ felsöka så man kan utesluta eller är det bara o skaffa ny o byta ?

kwansa Hmm, vet inte?
8 januari 2016 · 1 775 Inlägg

Köp en som du vet funkar....ny kostar ~1100:-, jag hade 5st begagnade som jag sålde för 200:-/st
Kan kolla om jag har någon kvar, dock väldigt tveksam till det!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tobbeshoj
8 januari 2016 · 101 Inlägg

Är det så att det är 2 st motstånd i systemet, tittar på skruvat.se o ser en som ska sitta ute vid motorn o de kallar den för fläktmotstånd med, nu är jag ju ändå inne på att felet sitter inne eftersom jag inte får nån ström ut på multimetern, ja 0,01 visar den på några trådar wink skickar länken med  https://www.skruvat.se/Flaktmotstand-P289109.aspx

kwansa Hmm, vet inte?
8 januari 2016 · 1 775 Inlägg

Tobbeshoj skrev:
Är det så att det är 2 st motstånd i systemet, tittar på skruvat.se o ser en som ska sitta ute vid motorn o de kallar den för fläktmotstånd med, nu är jag ju ändå inne på att felet sitter inne eftersom jag inte får nån ström ut på multimetern, ja 0,01 visar den på några trådar wink skickar länken med  https://www.skruvat.se/Flaktmotstand-P289109.aspx

Till bilar utan AC?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tobbeshoj
8 januari 2016 · 101 Inlägg

AC har jag men inte det avancerade o det motståndet stämmer med vad som sitter jämte fläkten, inne i kupen finns inget som jag kan se på den platsen som bilder visar, reservdelen på skruvat är framtaget på mitt regnr

Tobbeshoj
8 januari 2016 · 101 Inlägg

Motståndet verkar fungerar, testat med ström direkt till var hastighet o de stämde, letar ström vid pådraget men hittar ingen tillström , vet inte exakt vilken sladd som det ska va heller

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang