Köpråd: Sommarbil!

AlexRosenquist
15 februari 2016 · 42 Inlägg

Tjenare, har börjat kolla runt på lite olika bilar inför sommaren, dem jag har fått lite blick för är dessa:
Ford focus st 2,5t
Audi s6 c4 2,2t
Subaru forester 2,5t xt
BMW e46 330cd
BMW e61 535d
Ev Volvo v70 III d5 185hk

Det jag är ute är en dels trevlig och rolig bil att köra, komfort, ska även vara sköna å åka längre sträckor med några polare och den ska gå att få någorlunda streetcred med. coolcool

Nu är det så att jag hade velat höra lite ris/ros om dessa bilar, från er som kanske ägt eller har någon av dem.
Eller ni kanske har någon annan bil i samma område som dessa. big_smile

Edit: min budget är mellan 20000 till 100000kr

Senast redigerat av AlexRosenquist (15 februari 2016)

Christian S
15 februari 2016 · 4 816 Inlägg

Subaru forester 2,5t xt

är en mycket trevlig modell, åkte i en sån senas nu i helgen.

Ev Volvo v70 III d5 185hk

är det någon ny modell?? för det finns ingen modell som heter V70III utan du tänker nog på V70II då det är den vi bygger idag https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
AlexRosenquist
15 februari 2016 · 42 Inlägg

Christian S skrev:

Ev Volvo v70 III d5 185hk

är det någon ny modell?? för det finns ingen modell som heter V70III utan du tänker nog på V70II då det är den vi bygger idag https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Precis, var den jag menade hehe tongue

BockenBruse livsnjutare
15 februari 2016 · 52 Inlägg

Vad hade du tänkt dig för prisläge på bilen? Det är väl främst prislappen som bestämmer bilmärke, bilmodell, årsmodell och vägmätarställning.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
AlexRosenquist
15 februari 2016 · 42 Inlägg

BockenBruse skrev:
Vad hade du tänkt dig för prisläge på bilen? Det är väl främst prislappen som bestämmer bilmärke, bilmodell, årsmodell och vägmätarställning.

20-100 tusen ligger min budget på. smile

viccoA
15 februari 2016 · 3 109 Inlägg

Samtliga bilar är året-runt bilar i min värld. Handlar mest om vad du själv gillar, vad du prioriterar osv.
E61 535D smäller högst i sällskapet tycker jag, bra prestanda och komfort.

Mew
16 februari 2016 · 2 156 Inlägg

viccoA skrev:
Samtliga bilar är året-runt bilar i min värld. Handlar mest om vad du själv gillar, vad du prioriterar osv.
E61 535D smäller högst i sällskapet tycker jag, bra prestanda och komfort.

Tänkte bara flika in att även om modellen kan klassas som året runt-bil kan man ha en som sommarbil ändå. :P Till exempel är Volvo 940 en "året runt-bil" om något, men jag kör ändå bara min på sommaren, för att skona den. Det må vara en dussinbil, men just det exemplaret har ett högt sentimentalt värde för mig och därför är jag rädd om den. Allt handlar om perspektiv. :P

OnT: finns det någon speciell anledning till varför du valt just dieselvarianterna av E46/E61? Personligen tycker jag att bensinarna har trevligare karaktär. Annars är båda två mycket bra val om du hittar ett välskött exemplar, E61 är ju dock flera strån vassare. :)

Subaru Forester är väldigt trevlig också, dock inte så mycket sommarbil i min värld. (Återigen, perspektiv. Det kanske är precis vad du letar efter.)

Mitt råd är att du åker och provkör de olika modellerna och på så sätt bildar dig en egen uppfattning om vilken du gillar bäst. :)

AlexRosenquist
16 februari 2016 · 42 Inlägg

Mew skrev:

viccoA skrev:
Samtliga bilar är året-runt bilar i min värld. Handlar mest om vad du själv gillar, vad du prioriterar osv.
E61 535D smäller högst i sällskapet tycker jag, bra prestanda och komfort.

Tänkte bara flika in att även om modellen kan klassas som året runt-bil kan man ha en som sommarbil ändå. tongue Till exempel är Volvo 940 en "året runt-bil" om något, men jag kör ändå bara min på sommaren, för att skona den. Det må vara en dussinbil, men just det exemplaret har ett högt sentimentalt värde för mig och därför är jag rädd om den. Allt handlar om perspektiv. tongue

OnT: finns det någon speciell anledning till varför du valt just dieselvarianterna av E46/E61? Personligen tycker jag att bensinarna har trevligare karaktär. Annars är båda två mycket bra val om du hittar ett välskött exemplar, E61 är ju dock flera strån vassare. smile

Subaru Forester är väldigt trevlig också, dock inte så mycket sommarbil i min värld. (Återigen, perspektiv. Det kanske är precis vad du letar efter.)

Mitt råd är att du åker och provkör de olika modellerna och på så sätt bildar dig en egen uppfattning om vilken du gillar bäst. smile

Ja precis, har en 940 jag också som blir då min dailybeater så att säga om jag nu skaffar en "sommarbil", och med sommar bil menar jag att den ska vara trevlig att åka lång til träffar, få kör glädjen och få lite streetcred för utseendet, då jag inte tänker åka orginalare.

Och om bmworna så valde jag diesel iaf på valet av e46 att jag lånat en e46 av en polare, pigg som satan med chip och drar lite bränsle smile

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
23 februari 2016 · 233 Inlägg

Köp mercedes spelar egentligen ingen roll vilken. smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang