Lilla Blå Volvo S60 Ljudbygge

Jag har planerat hela sommaren om hur jag ska kunna förbättra ljudet i min volvo s60. Jag håller på nu för fullt med att spela in min GPX 1244 i en hemmabyggd låda. Jag jag fastnade för detta med billjudbyggande när jag fick in min första baslåda i bilen. Det var en singel GAS Alpha 1226. Jag tänker ta allt i min egna takt när det gäller bilen, har inga krav på mig själv att vara klar till nästa säsong eller något sådant. Jag vill själv bara vara nöjd över mitt bygge så tävlingar är inget som finns i huvudet än så länge. Jag vill försöka kunna bygga en rullande PA anläggning med en snygg design på grejerna så jag själv blir nöjd. Kommentarer med tips och råd är absolut tillåtet, jag är inte ens i närheten av kunnig för att kunna utföra allt själv än. Jag frågar ofta om hjälp och läser rätt så mycket om saker, så om ni vill ge tips eller har funderingar så skriv gärna, alla tips uppskattas Jag gick med här för att kunna ha mitt projekt samlat på samma plats.
  • 15 Följare
  • 9 307 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 mars 2016
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 februari 2016 · 1 093 Inlägg

Blir nog bra det där! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Addamoo
2 februari 2016 · 26 Inlägg

Vi får väl la se smile

Volvo s60 "Lilla Blå" (2001)
Addamoo
23 februari 2016 · 26 Inlägg

Börjar ta form nu. Ena sidan är nästan färdigspacklad. Åkte in imorse och provade dörrsidan på bilen så jag fick lite överblick över att allt går som det ska. Jag ber om ursäkt till många som har skrivit till mig här men även privat om att ni vill få mycket detaljerade bilder på hur jag har utfört arbetet, men det har jag inte haft i tankarna. Så tänkte dra allt lite snabbt.

Jag började med att rensa all vinyl på dörrsidan med en lite spackelspade och en klick polyester (fick tips om att det löser upp vinylen)
Jag har gjort hål så elementen kan ligga fritt bakom dörrsidan
Jag tog en vanlig limpistol (från jula) och limmat fast mdf ringarna
Sen la jag på en fleece filt över som jag limmade fast med smältlim med så lite former som möjligt
Sedan va det dags för glasfiber. Då klippte jag små remsor som jag sen lappade på dörrsidan, jag tog alltså inte en stor bit och försökte klistra dit utan jag lappade dit med små remsor och försökte få det så jämt som möjligt. Jag har nu lappat ungefär 6-7 lager totalt med härdning mellan varje/vartannat lager. Sen var det bara o spackla ut de sista formerna och få allt så slätt och fint som möjligt. Jag använder mig av biltemas glasfiberspackel

Som sagt denna är inte helt klar än. Ska spackla det sista nästa vecka efter en liten semester resa till sälen.

Om någon har några andra funderingar skicka iväg ett pm så ska jag försöka svara så tydligt jag kan.

Många som följer mitt projekt kanske är nybörjare som jag och inte riktigt vågar ta steget och prova utan vill veta allt innan (som jag), jag har läst en hel del innan jag tog steget och började prova själv. Personligen så säger jag att det hjälper inte, att läsa sig till grunderna är en sak. Men man lär sig ingenting praktiskt med att läsa om det. På't bara och försök! jag är svin nöjd än så länge med mina dörrsidor. Blir man inte nöjd så är det bara att börja om! Vet att alla säger så men jag är själv sådan som gärna läser lite för mycket innan jag vågar prova. Men så mycket som jag har lärt mig bara under den tiden som jag har byggt dörrsidorna går inte att jämföra med alla timmar som jag har läst om det innan. Jag har lärt mig 10ggr mer med att bara prova och försöka. Tips från en nybörjar coach!




https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216524/216524-27fcd52910908be3656d43677ef0430e.jpg

Senast redigerat av Addamoo (23 februari 2016)

Volvo s60 "Lilla Blå" (2001)
Addamoo
13 mars 2016 · 26 Inlägg

Tyckte att det skulle bli fult med att delen där orginalhögtalaren sitter bara blir tom. Så då fick jag en bra idé med att trycka dit en middbas till så kan jag samtidigt köra 3 hela kit på två dörrar.




https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216524/216524-689d3efe1862822aa1596061f5550876.jpg

Senast redigerat av Addamoo (13 mars 2016)

Volvo s60 "Lilla Blå" (2001)
Addamoo
13 mars 2016 · 26 Inlägg

Blev faktiskt djävligt nöjd över resultatet på den 3:e middbasen men sen uppstod ett jävligt typiskt problem för mig.... fick såklart inte igen dörren med dörrsidan på plats..... Så då var det bara att ta fram vinkelslipen och börja kapa bort den och få ihop en ny idé (vilket gick ganska snabbt)


https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216524/216524-731476484dff9cb35dc1f67771dfd9a4.jpg

Senast redigerat av Addamoo (13 mars 2016)

Volvo s60 "Lilla Blå" (2001)
Addamoo
13 mars 2016 · 26 Inlägg

Tog MDF ringen och måttade ut vart den skulle va ungefär innan ja började kapa bort. Jag hade inte så många alternativ på vart den sista middbasen skulle sitta så det fick bli mellan de andra två. Diskanterna placerar jag ut innan sista lagret finspackel ska på. Jag har upptäckt att jag är inte så bra på att hålla mig till en plan när det gäller ett bygge, men tyckte att det var lika bra att göra det ordentligt om jag ändå redan har lagt så mycket tid på det.
Slipade samtidigt bort all spackel runt om så nytt glasfiber kan få nytt fäste och inte spricker.


https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216524/216524-b202311a055a42e11e48988b25089632.jpg

Senast redigerat av Addamoo (13 mars 2016)

Volvo s60 "Lilla Blå" (2001)
Addamoo
13 mars 2016 · 26 Inlägg

Denna gång dubbelkollade jag innan jag la nytt glasfiber och  tycker personligen att detta kan bli riktigt snyggt, sen kommer också 3 diskanter som sagt på plats också. Jag har nu måttat in så jag får igen dörren också! man lär sig av sina misstag som man säger.



https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216524/216524-984d85191f7084ff20dd78f0ac7f3681.jpg

Senast redigerat av Addamoo (13 mars 2016)

Volvo s60 "Lilla Blå" (2001)
Addamoo
13 mars 2016 · 26 Inlägg

Jag har lagt både glasfiber runt MDF ringen på framsidan som bilden visar men samt på baksidan också för att förstärka allt. Måste säga att spacklet blev lite tråkigt missfärgad efter polyestern. Men det ska nog bli bra tillslut. Imorgon ska jag prova igen om jag fortfarande får igen dörren utan några problem innan jag börjar spackla om dörrarna. Ifall jag måste slipa ned kanterna om något problem skulle uppstå. Men efter det är det bara börja slipa och spackla om det mesta på dörrsidorna och få allt lika fint som det var innan.

Där orginalhögtalarna ska sitta ska jag plasta in som en lite låda på insidan så ska delningsfiltren sitta (så slipper jag dra så mycket kabel bak till slutsteget sen) men mer om den delen kommer när det börjar sker. Prio nu är att få klart den sista middbasen sen så ska den delen plastas över och bli vacker. Ser ju inte så bra ut just nu med bara platt så det kommer bli i samma höjd som där den närmsta middbasen kommer sitter. Bilden framför mig är att detta kommer bli väldigt snyggt! hoppas bara att ni som vill se resultatet sen också får se den bilden på samma sätt som jag gör smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216524/216524-b8249db027a68dafe03d2b24ba9a748a.jpg

Senast redigerat av Addamoo (13 mars 2016)

Volvo s60 "Lilla Blå" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang