simlar skrev:
bosabengt skrev:
Ok då vet jag lite hur den funkar.
Ja nu när jag var ute å körde ca 3 mil så tyckte jag att den rök avgaser rätt länge. Kanske klarar den inte att reglera blandningen rätt nu. Efter ca 1.5 mil tändes lambda lampan.
Vilket moment ska den dras med?
Frågan är varför den nu startat och om det kan bero på knacksensorn? Men kan man köra utan så kanske det inte är den som är felet?
För den har varit omöjlig att starta för att nu hoppa igång som om inget hade hänt.
Har felsökt det mesta. Det jag nu skulle göra var att kolla pumpen å det var då till min förvåning den startade.
Går ecun i limpmode så startar bilen, ibland till och med lättare då sprutet inte väntar på att få alla signaler innan den skickar på gnista och bränsle.
Då går den efter förbestämda värden när det gäller tändning och bränsle, skickar på mer bränsle och mindre förtändning för att säkerställa att man åtminstone tar sig till hem eller till närmsta verkstad.
Ingen aning vilket moment den ska dras med. Bör gå att hitta i t.ex haynes-bok eller volvos gröna verkstadshandböcker.
Du hade inte glapp kontakt till pumpen? Varit med om det i två olika 940, den ena glappade i bränslepumpsreläet och den andra verkar glappa i säkringsboxen.
Är ju inte heller ovanligt med ärgade kontakter till pumpen eller skadade kablar.
Jag har ju inte tagit bort pumpen, vilket jag kanske borde göra. Dock brukar det ju se väldigt fint ut bakom armaturen.
Sen sitter ju kontakten till pumpen på högra sidan i bagaget och det såg helt ok ut.
tack för momentet.
Körde bilen idag utan problem. Får se om det håller i sig.
Kör lugnt nu när jag inte har nån knacksensor. Åka till skroten o plocka en annan.
mvh
Biljudsveteran sen 1984!