Köra utan knacksensor? Volvo 945 Ftt -97

bosabengt
17 april 2016 · 2 035 Inlägg

Hej.

Vad gör en knacksensor?

Just nu har jag tappat bort skruven till denna givare då jag i flera dagar felsökt varför den inte startat.

Skulle lyssna på pumpen idag ådå startade den o jag har kört nån mil.
Lambda lampan lyser nu.

Kan jag köra lugnt utan knacksensor? Drar den mer soppa tex?

Mvh!

Biljudsveteran sen 1984!
simlar
17 april 2016 · 5 524 Inlägg

Knacksensorn lyssnar efter knackningar/spikningar i motorn.

Känner knacksensorn av att motorn spikar så backar den tändningen tills det slutar spika.

Finns risk att ECUn aktiverar limpmode utan knacksensor och bilen blir då både tröttare och drar mer soppa.
Förmodligen även därför lambdalampan lyser då den egentligen är motorlampan/felkodslampan, varför volvo valde lambda som symbol är ett mysterium.

När du fått tag i en skruv till knacksensorn så tänk på att det är väldigt viktigt att den dras med rätt moment för att knacksensorn ska fungera korrekt.

Senast redigerat av simlar (17 april 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
bosabengt
18 april 2016 · 2 035 Inlägg

Ok då vet jag lite hur den funkar.

Ja nu när jag var ute å körde ca 3 mil så tyckte jag att den rök avgaser rätt länge. Kanske klarar den inte att reglera blandningen rätt nu. Efter ca 1.5 mil tändes lambda lampan.

Vilket moment ska den dras med?

Frågan är varför den nu startat och om det kan bero på knacksensorn? Men kan man köra utan så kanske det inte är den som är felet?

För den har varit omöjlig att starta för att nu hoppa igång som om inget hade hänt.

Har felsökt det mesta. Det jag nu skulle göra var att kolla pumpen å det var då till min förvåning den startade.

Biljudsveteran sen 1984!
simlar
18 april 2016 · 5 524 Inlägg

bosabengt skrev:
Ok då vet jag lite hur den funkar.

Ja nu när jag var ute å körde ca 3 mil så tyckte jag att den rök avgaser rätt länge. Kanske klarar den inte att reglera blandningen rätt nu. Efter ca 1.5 mil tändes lambda lampan.

Vilket moment ska den dras med?

Frågan är varför den nu startat och om det kan bero på knacksensorn? Men kan man köra utan så kanske det inte är den som är felet?

För den har varit omöjlig att starta för att nu hoppa igång som om inget hade hänt.

Har felsökt det mesta. Det jag nu skulle göra var att kolla pumpen å det var då till min förvåning den startade.

Går ecun i limpmode så startar bilen, ibland till och med lättare då sprutet inte väntar på att få alla signaler innan den skickar på gnista och bränsle.
Då går den efter förbestämda värden när det gäller tändning och bränsle, skickar på mer bränsle och mindre förtändning för att säkerställa att man åtminstone tar sig till hem eller till närmsta verkstad.

Ingen aning vilket moment den ska dras med. Bör gå att hitta i t.ex haynes-bok eller volvos gröna verkstadshandböcker.

Du hade inte glapp kontakt till pumpen? Varit med om det i två olika 940, den ena glappade i bränslepumpsreläet och den andra verkar glappa i säkringsboxen.
Är ju inte heller ovanligt med ärgade kontakter till pumpen eller skadade kablar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Kvantfysik
18 april 2016 · 65 Inlägg

Ifall du är intresserad så ska knacksensorn spännas med 20nm

bosabengt
19 april 2016 · 2 035 Inlägg

simlar skrev:

bosabengt skrev:
Ok då vet jag lite hur den funkar.

Ja nu när jag var ute å körde ca 3 mil så tyckte jag att den rök avgaser rätt länge. Kanske klarar den inte att reglera blandningen rätt nu. Efter ca 1.5 mil tändes lambda lampan.

Vilket moment ska den dras med?

Frågan är varför den nu startat och om det kan bero på knacksensorn? Men kan man köra utan så kanske det inte är den som är felet?

För den har varit omöjlig att starta för att nu hoppa igång som om inget hade hänt.

Har felsökt det mesta. Det jag nu skulle göra var att kolla pumpen å det var då till min förvåning den startade.

Går ecun i limpmode så startar bilen, ibland till och med lättare då sprutet inte väntar på att få alla signaler innan den skickar på gnista och bränsle.
Då går den efter förbestämda värden när det gäller tändning och bränsle, skickar på mer bränsle och mindre förtändning för att säkerställa att man åtminstone tar sig till hem eller till närmsta verkstad.

Ingen aning vilket moment den ska dras med. Bör gå att hitta i t.ex haynes-bok eller volvos gröna verkstadshandböcker.

Du hade inte glapp kontakt till pumpen? Varit med om det i två olika 940, den ena glappade i bränslepumpsreläet och den andra verkar glappa i säkringsboxen.
Är ju inte heller ovanligt med ärgade kontakter till pumpen eller skadade kablar.

Jag har ju inte tagit bort pumpen, vilket jag kanske borde göra. Dock brukar det ju se väldigt fint ut bakom armaturen.

Sen sitter ju kontakten till pumpen på högra sidan i bagaget och det såg helt ok ut.

tack för momentet.

Körde bilen idag utan problem. Får se om det håller i sig.

Kör lugnt nu när jag inte har nån knacksensor. Åka till skroten o plocka en annan.

mvh

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang