8392
Sök

Får jag ta hem sprit utomlands?

1 174 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Tja kom i en vild diskution idag med en polare om att ta hem sprit från portugal!

Jo det är så här att jag ska till portugal i sommar med flickvännen (jag är 18år) så tänkte jag att man kanske ska köpa hem någon whiskey lr något (eftersom jag ej får köpa på systemet hemma)

och då börjar han käffta i mot att jag inte får köpa sprit där förutom i taxfree? och sedan började han snacka det kommer bli problem sedan i "tullen" när man tar ut dina väskor då kommer dom ta dig typ! (låter helt orimmligt tycker jag)

Så till frågan kan jag köpa typ dricka där i en vanlig butik eller måste jag köpa på en taxfree? sedan när jag tar hem de kan dom ta mig för de då? (om dom kan så antar jag att det är liten risk? har iaf aldrig varit med om att dom kollat igenom väskorna då)

Administratör
2 993 Inlägg
9 juni 2007
Det är ju landets lagar som gäller så du kan säkert köpa spriten där men du åker dit i tullen hemma för du måste vara 20 för att få föra in sprit i landet helt klar.....

En kopp av den svarta såsen...

1 174 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
mm det är sant så jag hade rätt lite iaf då xD men fan hur stor risk kan det va att dom stoppar än på arlanda liksom =/

Saaboholic
3 129 Inlägg
9 juni 2007
haha hur ofta kollar tullen väskor hos en vanlig privat person?

jag har haft sprit med mig både i tågtullar buss och flygplan utan att dom kollat eller sagt någonting..

i de flesta länder utomlands kan man köpa i en vanlig affär..

iallafall tyskland, frankrike, bulgarien, grekland, cypern, spanien, tjeckien..

"Liberty of thought is the life of the soul"

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 juni 2007
dom har stickkontroller och alltid när du tar in sprit i sverige måste du vara 20år inom eu finns det inga direkta gränser på hur mycket du får ta in bara riktlinjer men dom kan man i stort sett skita i ta in så mycket du vill ha typ. är det utanför eu tror jag det är 2liter sprit man får ta in i landet.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 juni 2007
dusty skrev:
dom har stickkontroller och alltid när du tar in sprit i sverige måste du vara 20år inom eu finns det inga direkta gränser på hur mycket du får ta in bara riktlinjer men dom kan man i stort sett skita i ta in så mycket du vill ha typ. är det utanför eu tror jag det är 2liter sprit man får ta in i landet.

Nja inte riktigt så det finns klara gränser fick från cypern ta med 10L sprit och det är eu
dock är flygbolagen med och bestämmer max gränserna..

Handla sprit utomlands kan du säkert om du är 18 men inte föra in spritn i sverige då ska du vara 20...

Portugal är väll med i EU och då får du inte handla tax free annat än på själva flyget dvs i luften....

1 174 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
Okej.. så "MeloveGolf " du menar att han hade rätt jag får bara köpa på taxfree på flygplattsen lr i luften å inte i en vanlig butik?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 juni 2007
Akka skrev:
Okej.. så "MeloveGolf " du menar att han hade rätt jag får bara köpa på taxfree på flygplattsen lr i luften å inte i en vanlig butik?

Nja Taxfree på tex Arlanda kommer neka dig att handla du blir tvungen att visa biljetten
och dom märker att din destination är inom Eu och dom säger : tyvärr ingen sprit inom eu..
MEN vissa flybolag har en "Egen" taxfree när dom flyger där kan du handla taxfree
man får beställa på flyget dit så får man grejerna på vägen hem sen.
i en vanlig butik utomlands tex portugal kan du köpa hur mycket sprit som helst
men du får igentligen inte ta med dig en droppe hem om du är under 20...
Senast redigerat av MeloveGolf (10 juni 2007)

1 174 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
Okej tack för din hjälp "MeloveGolf" blir väl att man köper lite dricka på någon vnalig butik i portugal å lägger i resveskan å om tullfan skulle ta en så får an ta den smällen då ^å om man ahr tur kanske man kan snacka sig ur de tongue

Kettunen
10 juni 2007
När jag var 17 var jag i bulgarien ( Sunny Beach ) & tog hem 2st Smirnoff utan problem. Visst var jag nervös inför tullen men dom checka mig inte ens eller liknande. Jag bara gick o var gla

Administratör
2 993 Inlägg
10 juni 2007
Det sura är ju att dom inte bara tar spriten om dom kommer på dig du får böter oxo wink

En kopp av den svarta såsen...

Sök