8153
Sök

Kyla slutsteg

312 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Om man vill kyla sitt slutsteg med fläktar, brukar ju bli varmt i skuffen på sommrarna så tänkte bygga dit 2st 80mm fläktar på 5V vardera. Så frågan är, kan man koppla fläktarna med motstånd direkt till plussen på steget eller måste man dra en strömkabel till batteriet?

141 Inlägg
11 juni 2007
du kan 12 volts fläktar å "stjäla" ström från remoten så hoppar fläktarna igång samtidigt som stegen

Smålänning
7 887 Inlägg
11 juni 2007
strid_1985 skrev:
du kan 12 volts fläktar å "stjäla" ström från remoten så hoppar fläktarna igång samtidigt som stegen

Vet inte om remoten klarar att dra fler än 2 fläktar i så fall...

Annars så kan du koppla dom på huvudplusen till stegen, och använda ett relä som kopplas så att det sluter när det blir ström på remoten. Då kan du dra hur många fläktar som helst...

Om man ska göra nåt är det lika bra att göra det ordentligt!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2lateuloose
543 Inlägg
12 juni 2007
klart du kan sno ström från steget! har du bara väl tilltagna strömkablar borde det inte var några problem! ..

men det är ju bara att kringå problemet! du kan inte flytta steget så att det leder bort värmen bättre?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 631 Inlägg
12 juni 2007
CoSmoZ skrev:
klart du kan sno ström från steget! har du bara väl tilltagna strömkablar borde det inte var några problem! ..

men det är ju bara att kringå problemet! du kan inte flytta steget så att det leder bort värmen bättre?

Så länge han kopplar över ett relä ja.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2 911 Inlägg
12 juni 2007
thesvensk skrev:
Om man vill kyla sitt slutsteg med fläktar, brukar ju bli varmt i skuffen på sommrarna så tänkte bygga dit 2st 80mm fläktar på 5V vardera. Så frågan är, kan man koppla fläktarna med motstånd direkt till plussen på steget eller måste man dra en strömkabel till batteriet?

Du kan aldrig få fläktarna att kyla kallare än värmen som är i bagaget.
Så har du 45 grader i bagaget, så kommer det vara 45 grader på andra sidan fläkten också, du kan aldrig få det kallare enbart med fläktar.

Däremot utmärkt att leda bort värme som steget producerar.
Senast redigerat av Decibel (12 juni 2007)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
12 juni 2007
Har 2 st 12v 80mm fläktar i min skuff, gjorde som så att jag drog en kabel från min separata strömmatning till huvudenheten och kopplade via en knapp. Så trycker jag på knappen så går fläktarna på fulla varv. Jorden däremot fulkopplade jag via stegen.

Funkar fint, men tänk på att det är precis som Decibel säger.

Sök