12 juni 2007
Trådstartare
Datum: 2007-04-11
Sedan flera år tillbaka pågår så kallade Blackrace på flera håll i landet. Det går ut på att mäta olika fordons prestanda – en förändrad och laglig variant av Streetrace. Nu ser Rikspolisstyrelsen och Vägverket över framtiden för Blackrace.
Det är tidig lördagskväll i Uppsala, luften är fuktig och sommarregnet har färgat asfalten svart. En polisbil står uppställd med blinkande blåljus och en polis vinkar undan bilar. Platsen är Boländernas industriområde och här ska Uppsalas första Blackrace äga rum. Ett hundratal ungdomar har samlats för att se bilar starta på en given signal. Mållinjen passeras efter 201 meter och sen får föraren via sms ett tidkort på hur fort han kört.
Enligt arrangörerna, som sökt tillstånd hos polisen, är Blackrace inte en tävling utan en individuell mätning av ett fordons kapacitet. Men för en vanlig åskådare uppfattas det som en tävling eftersom bilarna startar två och två.
Trafikpolisen positiv
Pär Halldén som vinkar undan bilarna är biträdande chef för trafikavdelningen vid Polismyndigheten i Uppsala län. Han säger att trafikpolisen är positiv till att körningarna sker under organiserade former eftersom olycksriskerna minimeras när en arrangör ligger bakom.
- Vi vet att illegal Streetracing förekommer på olika platser i Uppsala hela tiden. Det kräver stora polisresurser att förhindra den illegala verksamheten och dessutom är olycksrisken ofta mycket hög för både deltagare och publik, säger Pär Halldén.
Han säger också att polisen är beredd att pröva alla sätt som kan minska den illegala Streetracingen.
- Allmänheten ringer till oss och vill att vi ska mota bort bilarna som bullrar och stör utanför deras fönster. Den illegala Streetracingen har blivit ett växande problem därför vore det bäst för alla parter om Blackrace fick fortsätta under ordnade former och bort från vanliga gator ut till områden där ingen bor, säger Pär Halldén.
Ordningslagen inte anpassad till Blackrace
Samtidigt ser Rikspolisstyrelsen tillsammans med Vägverket över verksamheten och frågan är om Blackrace ska fortsätta att vara en offentlig tillställning där arrangören söker polistillstånd.
- Vi är inte emot Blackrace men vi anser att det behövs en ändamålsenlig reglering. Att olycksrisken har minskat betyder inte att verksamheten är ofarlig. Nu går Blackrace under reglerna för offentlig tillställning men ordningslagens grundläggande regler är inte anpassade till den här typen av verksamhet som tangerar till att vara en ren motortävling, säger Lars Karlsand på polisrättssektionen på Rikspolisstyrelsen.
Liza Junker
Fakta om Blackrace:
-Till skillnad från Streetracing är Blackrace inte en tävling mellan bilar utan är en mätning av det egna fordonets prestanda.
-Sträckan 201 meter får inte avverkas fortare än 7,5 sekunder. Sluthastighet cirka 96 km/h.
-Verksamheten startade i Göteborg för tre år sedan och finns nu på 12 orter i Sverige.
-Tillstånd måste sökas hos respektive polismyndighet och endast besiktigade, skattade och försäkrade bilar får delta.
-Inga medpassagerare får finnas i bilen. Föraren måste bära hjälm och handskar.
-Ansvarig körledare måste finnas.
-Tidkortslistor över alla deltagares bästa tider från alla tävlingar finns tillgänglig på Internet.
-Läs mer på Internet www. blackrace.nu
Text & Bild: Polisen
Åk före du så väntar jag på dig där..!