Lätta en volvo v70r awd -98a

Pigges
20 september 2016 · 75 Inlägg

Som rubriken lyder så undrar jag om någon vet hur mycket man kan lätta dem gammla v70r awd bilarna? Rent hypotetiskt asså, hade ju kunnat bli en rolig bil om man fick ur 300kg ur den med att gå all in. Fått fram en vikt på 1733kg, någon som vet om det stämmer? big_smilebig_smile

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Bonetimell
20 september 2016 · 3 Inlägg

Ja några 300 kg får du inte ur den om du inte byter ut inredning ,kaross, däck, om ens då ^^)

Pigges
20 september 2016 · 75 Inlägg

Skrev som sagt "all in", självklart menar jag då all inredning, stolar bytta mot sportstolar, inget baksäte, ingen ac, kan slänga ur elhissarna bak med och allt som går att få bort. Är ju inte dum och tror baksätet väger 300kg^^

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Bonetimell
21 september 2016 · 3 Inlägg

Nää precis smile då är ja med:)

Curse
21 september 2016 · 687 Inlägg

100kg borde int vara nått större problem att få bort. 200kg kan bli knivigt utan att gå lös med kapen.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Pigges
21 september 2016 · 75 Inlägg

100kg måste ju gå på en handvändning i en volvo v70 tänker jag yikes bara elstolarna fram måste ju väga 30kg+, sen ser jag volvo som en lite välbyggd bil, mycket ljudisolering osv man kan riva bort? Högtalarna kan man ju ta även om det tar emot lite om bilen ska användas, asfaltsmattor, baksätets rygg så att säga väger en del vet jag, alla dörrpaneler, och inredning bak, mittkonsol osv. Behöver ju bara ha två sportstolar och inget alls bakom dem. Instrumentbräda kan ju vara jobbig att riva i och behöva dra om allt, men då ser jag inte problem med att få ut ett par hundra kilo. Finns ju bara ett sett att få reda på det roll

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
siiimooon Påstängd
21 september 2016 · 1 194 Inlägg

Riv bort allt som har med fyrhjulsdriften att göra, och byt bakvagn till vanliga fwd.
Har för mig att en fwd V70R är några hundra kilo lättare faktiskt. smile

Pigges
21 september 2016 · 75 Inlägg

siiimooon skrev:
Riv bort allt som har med fyrhjulsdriften att göra, och byt bakvagn till vanliga fwd.
Har för mig att en fwd V70R är några hundra kilo lättare faktiskt. smile

Neeeej  jag tänker en AWD specifikt wink FWD är inget alternativ för mig, awd ska väga 70-100kg på dessa ungefär så ja det är en hel del vikt ju. Men blir ju en helt annan bil med awd och det är det jag vill ha. Hade varit att bygga om till RWD då men den tiden/resurserna har jag inte nu tongue

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Brådhis * Voff voff *
21 september 2016 · 10 285 Inlägg

Trimma istället så slipper du förstöra bilen... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pigges
22 september 2016 · 75 Inlägg

Brådhis skrev:
Trimma istället så slipper du förstöra bilen... wink

//Brådhis

Ett steg 3 räcker ju en bit tänker jag om man bara vill leka lite, om man får en lättare bil big_smile Har lite allt möjligt att köra med hemma och 300hk i en bil på 1700kg+ är ju bara kul till en viss gräns. Ska man över steg 3 så blir det ju snabbt dyrt med nya stakar osv, inget kul för en student! Däremot lätta bilar är roliga! Behöver inte ha så mycket effekt för att det ska röra på sig samt annan känsla, känner mer direkt och roligare när det svängar. Typ Imprezan jag hade förut, den var rolig även om man bara hade cirkus 260hk i smile

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang