Saab 95 Vector 2007 tjuvström på säkring 9 radio Tips??

aw_309
5 november 2016 · 18 Inlägg

Hej!
Hjälper en vän med sin Saab då den har tjuvat ström på från säkring 9 (radio)  va 1,7Ampere.

Drog säkringen igår och då gick den ner fint till 20mA ca vilket jag tycker är helt ok.

1. Vad kan man gå vidare med och undersöka? Radio är kul att ha  = )

2. När vi åkte därifrån så ryckte den till i 70km lite skumt som inte hänt innan. Även rejält senare
    då den pendlade konstigt varvräknaren och ryckte kraftig. Motorlampan gul började även lysa.
    Ladningen på batteriet ligger ca 14V och batteriet har haft en vilospänning på ca 12.8V. Vid ett tillfälle igår mätte batteriet 12.3 vilket var väldigt skumt och senare 12.8v efter kört ev sväng. Biltema multimeter.

Säkring nr 9 var borta under hela tiden när vi fick ryckningar i körningen. Står stereo bara i instruktionen
men kan den störa nåt annat och gå dåligt ev??

TACK MVH Anders

Senast redigerat av aw_309 (5 november 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 november 2016 · 17 486 Inlägg

aw_309 skrev:
Hej!
Hjälper en vän med sin Saab då den har tjuvat ström på från säkring 9 (radio)  va 1,7Ampere.

Drog säkringen igår och då gick den ner fint till 0,20ma ca vilket jag tycker är helt oki.

1. Vad kan man gå vidare med och undersöka? Radio är kul att ha  = )

2. När vi åkte därifrån så ryckte den till i 70km lite skumt som inte hänt innan. Även rejält senare
    då den pendlade konstigt varvräknaren och ryckte kraftig. Motorlampan gul började även lysa.
    Ladningen på batteriet ligger ca 14V och batteriet har haft en vilospänning på ca 12.8V. Vid ett tillfälle igår mätte batteriet 12.3 vilket var väldigt skumt och senare 12.8v efter kört ev sväng. Biltema multimeter.

Säkring nr 9 var borta under hela tiden när vi fick ryckningar i körningen. Står stereo bara i instruktionen
men kan den störa nåt annat och gå dåligt ev??

TACK MVH Anders

Jag antar du menar 20mA? Helt okej. Lite beroende på batteri så ligger vilospänning olika på olika typer. Har ett gelbatteri hemma, helt nytt, laddas med C-tek lite då och då. Använder till olika leksaker hemma... Vila på detta ligger på 13.0+ volt efter 1 månad.

Ett blybatteri är fullt vid 12.7V och urladdat vid 12V. Andra batterityper kan ligga +0.5v över hela linjen. Kan det vara så att bilen laddar bra men batteriet är så urladdat i grunden att det bara blir toppat av en liten sväng? In och ladda i 10 timmar minst. Dagens bilar är känsliga för dåligt med mos i batteriet.

Ni har inte upptäckt något annat som nr 9 styr? Stereon kanske inte slår av? Det har väl varit lite sådär med vissa Saabars tändingslås, har för mig jag läst detta på forumet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
aw_309
5 november 2016 · 18 Inlägg

tack för svar. mm menar 20mA :-p
Ja det kan ju vara så enkelt med batteriet där. Ska ut o mäta det strax.

Vet ej men står bara 9 Stereo i instruktionsboken. Stereo står med i andra säkringsområden med men då står det annat oxo.

rawsezx
5 november 2016 · 116 Inlägg

Enda sätter att ta reda på vad som drar är att få tag på ett elschema på kärran och sedan koppla ur varje förbrukare på säkringen, en och en.

Om jag skulle spekulera fritt, kan det finnas någon antennförstärkare, slutsteg eller annan audiopryl som faller under märkningen "stereo" och som drar ström.

Alternativt, går det att koppla ur bara stereon och göra mätningen igen? Kanske en remotekabel som inte är inkopplad eller får konstant matning från någon annan styrbox.

aw_309
5 november 2016 · 18 Inlägg

oki!Tack

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 november 2016 · 17 486 Inlägg

rawsezx skrev:
Enda sätter att ta reda på vad som drar är att få tag på ett elschema på kärran och sedan koppla ur varje förbrukare på säkringen, en och en.

Om jag skulle spekulera fritt, kan det finnas någon antennförstärkare, slutsteg eller annan audiopryl som faller under märkningen "stereo" och som drar ström.

Alternativt, går det att koppla ur bara stereon och göra mätningen igen? Kanske en remotekabel som inte är inkopplad eller får konstant matning från någon annan styrbox.

Bilen drar ju 20mA med nummer 9 utdragen. Så där är felet. Men som du sa: Remote, steg, matning till annat. TS borde slita ut stereon och ta en koll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang