Volvo 850 T5 350hk+

Tjena är 15 år och ska börja bygga en volvo B5234T till våren med cirkus 350hk. Detta har jag tänkt att köpa: Renovera motorn med nya lager och packningar + kamrem. Bygga om 16T turbon till en 19T med nytt, Byta till H-stakar, Skaffa bosch gröna 465cc spridare och sportluftfilter. Jag vill lägga cirkus 28K för trimmet och 4K för motorn. Om ni har bättre idér tar jag gärna dem också (: Och köper gärna en sådan motor om någon har det för 4K B5204T eller B5234T. Mvh Ville!
  • 6 Följare
  • 7 983 Visningar
  • Projektet avslutat 1 maj 2018
Villex
13 november 2016 · 11 Inlägg

Tjenna är 15 år och ska börja bygga på en B5234T i vår och jag behöver hjälp med vad jag ska köpa. Jag siktar på 350hk+ och jag vill ge en cirkus 30K för alla delar. vad jag tänkt att köpa:
H-stakar,
Wiesco smidda kolvar,
Nya lager till motorn och packningar.
bosch 465cc gröna spridare,
Bygga om en 16T till 20T med nytt kompressorhus,
Sportluftfilter,
Och kanske plana top och block om det behövs.

Låter detta bra eller föredrar ni något annat?

Senast redigerat av Ville850 (14 november 2016)

Christian S
14 november 2016 · 4 816 Inlägg

du behöver inte byta kolvarna för den effekten, det behöver du göra först runt 500hk

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Villex
14 november 2016 · 11 Inlägg

Christian S skrev:
du behöver inte byta kolvarna för den effekten, det behöver du göra först runt 500hk

Aa ok tack! Men behöver jag byta till H-stakar? Och om man köper ett trim grenrör vad ger det fö effekt?

Senast redigerat av Ville850 (14 november 2016)

Christian S
14 november 2016 · 4 816 Inlägg

stakarna måste du byta, dom går ju att böja med orginal effekten om man har otur.
om du ska byta grenrör så finns det andra orginal som flödar bättre än det som sitter orginal på din.
den som sitter orginal borde se ut så här
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/730d00/path/mnt/newftp/48/bil/lgnr/523407_1.jpg/volvo_850_1996_grenr��r_avgas.jpg
medans dom som sitter på nyare ser ut så här
https://operationrdotcom.files.wordpress.com/2013/08/dsc_0997.jpg
finns även en annan variant som ser ut så här
https://operationrdotcom.files.wordpress.com/2013/08/blandat.jpg?w=614

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Axios
14 november 2016 · 191 Inlägg

Tjenare!
Riktigt kul projekt att hålla på med och inte allt för avancerat.
350 hk i 850 är ett bra recept på en riktigt kul och körglad bil!

Det du vill göra är det väldigt många som gjort så om du ängnar lite tid med sökfunktionen på detta forum så kommer du hitta exakt hur du ska göra smile

Men jag ska hjälpa dig lite på vägen och spara dig lite pengar!

Detta är helt och hållet baserat på egna erfarenheter  och inte jag tror KAN eller borde fungera.

*Du behöver inte h-profil eller andra kolvar för att köra 350 hk utan fungerar bra sålänge du inte laddar på mer än 1.3 bar (i längden) mer än 1,3 så kröker du stakarna. MEN har du siktet inställt på mer mos framöver så är det en bra investering!

*Det räcker med volvos ljusblå spridare som sitter i t.ex S60 T5.
ccm/min x antal x 0,8/5,1= hk
Volvo T5 00- BOSCH 0.280.155 830 BLÅ 391 cc 3,8 bar hög-ohmig
T5 spridarna räcker enligt formeln till 306,6 hk vid 3,8bar
Men ta don gröna 968:orna så du inte behöver stressa spridarna för mycket.

* Det såkallade "japan" grenröret som visades i inlägget ovan är att föredra då det flödar bättre. man kallar det "japan" för det står ingjutet i delnummret

* Mitsubishi TD04 19T är turbon du ska  köpa, riktigt tidig spool och bra turbo för ändamålet. (Värt här att öppna wastegate för att byta ut fjädern mot en grövre)

*Skaffa ett vettigt och bra avgassystem 3",  JT är ett bra exempel på¨ett sådant

*Ställbart laddtryck behöver du en enkel variant med manuell styrning duger gott.

* Du behöver ingen dumpventil mer än den överströmningsventilen som sitter på turbon redan.

* Luftfilter med avskärmning skadar inte.

*Ett BRA chip! autotech har ett för ändamålet steg 4 kallar dom detta.

* en walbro 255l bränslepump är bra och passar i orginal armatur.

De flesta t5 bilarna har nu sett rätt duktigt med mil och om du klyver motorn för renovering så kika extra på vändkanterna i cylinderloppen det ska inte vara några i bästa fall. annnars kan det vara en idé med borrning till första Överdimension.

Och OM du ändå klyver motorn så skulle jag ändå slänga i stakar men orginal kolvar i bra skick funkar fint under 500hk.

Kul att du bygger på 850 och lycka till smile

Senast redigerat av Axios (14 november 2016)

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt
Villex
14 november 2016 · 11 Inlägg

Christian S skrev:
stakarna måste du byta, dom går ju att böja med orginal effekten om man har otur.
om du ska byta grenrör så finns det andra orginal som flödar bättre än det som sitter orginal på din.
den som sitter orginal borde se ut så här
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a … _avgas.jpg
medans dom som sitter på nyare ser ut så här
https://operationrdotcom.files.wordpres … c_0997.jpg
finns även en annan variant som ser ut så här
https://operationrdotcom.files.wordpres … .jpg?w=614

Tack! Bra då byter jag stakarna men kör med orginal kolvar. Sen har jag räknat på hur mycket hästar
jag kommer ha och jag tror det blir mer än 350hk med en 20T turbo och delphi 578cc spridare.
Men pluggar en massa med hur man mappar original ECU:n eftersom jag byter till större spridare och en
annan turbo, som antagligen kommer trycka lite annorlunda jämfört med orginal 16T.

Villex
14 november 2016 · 11 Inlägg

Axios skrev:
Tjenare!
Riktigt kul projekt att hålla på med och inte allt för avancerat.
350 hk i 850 är ett bra recept på en riktigt kul och körglad bil!

Det du vill göra är det väldigt många som gjort så om du ängnar lite tid med sökfunktionen på detta forum så kommer du hitta exakt hur du ska göra smile

Men jag ska hjälpa dig lite på vägen och spara dig lite pengar!

Detta är helt och hållet baserat på egna erfarenheter  och inte jag tror KAN eller borde fungera.

*Du behöver inte h-profil eller andra kolvar för att köra 350 hk utan fungerar bra sålänge du inte laddar på mer än 1.3 bar (i längden) mer än 1,3 så kröker du stakarna. MEN har du siktet inställt på mer mos framöver så är det en bra investering!

*Det räcker med volvos ljusblå spridare som sitter i t.ex S60 T5.
ccm/min x antal x 0,8/5,1= hk
Volvo T5 00- BOSCH 0.280.155 830 BLÅ 391 cc 3,8 bar hög-ohmig
T5 spridarna räcker enligt formeln till 306,6 hk vid 3,8bar
Men ta don gröna 968:orna så du inte behöver stressa spridarna för mycket.

* Det såkallade "japan" grenröret som visades i inlägget ovan är att föredra då det flödar bättre. man kallar det "japan" för det står ingjutet i delnummret

* Mitsubishi TD04 19T är turbon du ska  köpa, riktigt tidig spool och bra turbo för ändamålet. (Värt här att öppna wastegate för att byta ut fjädern mot en grövre)

*Skaffa ett vettigt och bra avgassystem 3",  JT är ett bra exempel på¨ett sådant

*Ställbart laddtryck behöver du en enkel variant med manuell styrning duger gott.

* Du behöver ingen dumpventil mer än den överströmningsventilen som sitter på turbon redan.

* Luftfilter med avskärmning skadar inte.

*Ett BRA chip! autotech har ett för ändamålet steg 4 kallar dom detta.

* en walbro 255l bränslepump är bra och passar i orginal armatur.

De flesta t5 bilarna har nu sett rätt duktigt med mil och om du klyver motorn för renovering så kika extra på vändkanterna i cylinderloppen det ska inte vara några i bästa fall. annnars kan det vara en idé med borrning till första Överdimension.

Och OM du ändå klyver motorn så skulle jag ändå slänga i stakar men orginal kolvar i bra skick funkar fint under 500hk.

Kul att du bygger på 850 och lycka till smile

Tack så mycket för hjälpen, detta är ett grymt forum med massor av hjälpsam fakta och tips! Ja jag tror det kommer bli kul (: Men Jag undrar om jag inte ska bygga om till 20T med nytt kompressor hus och till spridare: Delphi 578cc. Frågan är hur många hästar det gör? Men så länge jag inte laddar med mer än 1,3kg så borde det vara lungt. Sedan om du har något till salu eller känner någon som har är jag intresserad mvh Ville!

Senast redigerat av Ville850 (14 november 2016)

Villex
14 november 2016 · 11 Inlägg

Sedan om någon an detta med att mappa en orginal ECU skulle jag behöva tips.
Jag pluggar som fan med detta haha!

Axios
15 november 2016 · 191 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen, detta är ett grymt forum med massor av hjälpsam fakta och tips! Ja jag tror det kommer bli kul (: Men Jag undrar om jag inte ska bygga om till 20T med nytt kompressor hus och till spridare: Delphi 578cc. Frågan är hur många hästar det gör? Men så länge jag inte laddar med mer än 1,3kg så borde det vara lungt. Sedan om du har något till salu eller känner någon som har är jag intresserad mvh Ville!

Du behöver inte större spridare om du inte planerar E85 konvertering.
Finns även uträkningar på spridare kontra storlek på rör i insug och lmm vilket blir fel om du sätter dit för stora spridare. Dvs du kan inte ha större spridare utan att öka luftflöden in, det drar med sig mer mods.

Jag tycker du ska hålla dig till konceptet jag skrev till dig, jag har labbat massor med det redan och 19t snurran håller upp till 400hk. Annars tar du kkk24turbon som s60/v70r kör med.

En om mappning av original ECU är onödig och dyrt när du bara kör dessa modds och chippet från autotech är gjort exakt för dessa modds och fungerar riktigt fint!

Tycker ambitionen är härlig hos dig men köp saker som lirar, som sagt detta är beprövade mods som jag vet fungerar och ger en riktig rolig bil som håller.

Senast redigerat av Axios (15 november 2016)

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt
Villex
15 november 2016 · 11 Inlägg

Axios skrev:

Tack så mycket för hjälpen, detta är ett grymt forum med massor av hjälpsam fakta och tips! Ja jag tror det kommer bli kul (: Men Jag undrar om jag inte ska bygga om till 20T med nytt kompressor hus och till spridare: Delphi 578cc. Frågan är hur många hästar det gör? Men så länge jag inte laddar med mer än 1,3kg så borde det vara lungt. Sedan om du har något till salu eller känner någon som har är jag intresserad mvh Ville!

Du behöver inte större spridare om du inte planerar E85 konvertering.
Finns även uträkningar på spridare kontra storlek på rör i insug och lmm vilket blir fel om du sätter dit för stora spridare. Dvs du kan inte ha större spridare utan att öka luftflöden in, det drar med sig mer mods.

Jag tycker du ska hålla dig till konceptet jag skrev till dig, jag har labbat massor med det redan och 19t snurran håller upp till 400hk. Annars tar du kkk24turbon som s60/v70r kör med.

En om mappning av original ECU är onödig och dyrt när du bara kör dessa modds och chippet från autotech är gjort exakt för dessa modds och fungerar riktigt fint!

Tycker ambitionen är härlig hos dig men köp saker som lirar, som sagt detta är beprövade mods som jag vet fungerar och ger en riktig rolig bil som håller.

19T, gröna spridare och en box ifrån autotech steg 4. Aa ok om detta och lite annat håller till 400hk är jag glad
(: Tack för hjälpen! Du har inte en 16T turbo till salu?

Senast redigerat av Ville850 (15 november 2016)

Axios
15 november 2016 · 191 Inlägg

Helt rätt smile
Ingen turbo tyvärr. Ska bli kul att följa ditt bygge! Skicka upp lite bilder med.

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt
Villex
15 november 2016 · 11 Inlägg

Axios skrev:
Helt rätt smile
Ingen turbo tyvärr. Ska bli kul att följa ditt bygge! Skicka upp lite bilder med.

Ja jag ska lägga upp bilder sedan när jag börjar, jag ska börja i januari.

Villex
15 november 2016 · 11 Inlägg

Christian S skrev:
stakarna måste du byta, dom går ju att böja med orginal effekten om man har otur.
om du ska byta grenrör så finns det andra orginal som flödar bättre än det som sitter orginal på din.
den som sitter orginal borde se ut så här
https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a … _avgas.jpg
medans dom som sitter på nyare ser ut så här
https://operationrdotcom.files.wordpres … c_0997.jpg
finns även en annan variant som ser ut så här
https://operationrdotcom.files.wordpres … .jpg?w=614

Hej tack för bilderna! Jag ska leta upp det annars får det bli ett svetsat grenrör som jag hittade på KL racing. Du har inte en 16T turbo till salu?

Macketheman
24 november 2016 · 7 Inlägg

Håller med Christian. Om jag vore du skulle jag inte tveka på att byta stakarna när du ändå har isär motorn. Det sista man vill är att behöva riva igen för att man snålade lite. Annars ett intressant projekt, kommer följas smile

Christian S
24 november 2016 · 4 816 Inlägg

Axios skrev:
jag har labbat massor med det redan och 19t snurran håller upp till 400hk. Annars tar du kkk24turbon som s60/v70r kör med.

det blir inga 400hk med en 19T utan snarare 350hk

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
24 november 2016 · 4 816 Inlägg

Ville850 skrev:
Du har inte en 16T turbo till salu?

nej, den jag hade sålde jag 2008.
jag har inte haft någon Volvo som hobbybil sedan sommaren 2009.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang