Fordon för snöröjning utan utbildning?

dsg177
8 november 2016 · 38 Inlägg

Hej!

Någon som har kolla på vilka fordon jag kan köra lagligt för att snöröja med utan att gå en utbildning? Har A,B,C kort.

Brådhis * Voff voff *
8 november 2016 · 10 280 Inlägg

http://www.stigabutiken.se/sites/default/files/imagecache/productdetailimage_370x290/SB-Villa%20520%20snowblade%20-13.jpg

Men frågan är lite luddigt ställd...? Ska du ploga mot betalning eller ploga din egen garageuppfart?

Ska du köra yrkesmässigt och på allmän väg krävs Arbete på väg 1+2. Ska du bara ploga din garageuppfart med en sån som på bilden krävs bara att du kan vrida på startnyckeln...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
8 november 2016 · 1 705 Inlägg

Det beror nog mycket på var du ska snöröja och i vilken omfattning?
Tänker du bara skotta gården hemma eller tänker du sälja snöröjning som en tjänst åt kommunen? Det är en viss skillnad på kraven.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
dsg177
8 november 2016 · 38 Inlägg

Självklart gäller det inte för eget bruk, då skulle jag inte bry mig om behörighet. Det är heller inte som underentreprenör. Det kommer vara direkt mot privatkunder. Främst garageuppfarter och liknande.

Muttley
9 november 2016 ·

4 hjuling, traktor och mindre trädgårdstraktor bör du väl inte behöva massor av tillstånd.

Men du måste ha f-skatt.

krimag
9 november 2016 · 61 Inlägg

F skatt är inget krav bara en form av bevisning att man betalar in skatt samt andra avgifter

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Hamilton
9 november 2016 · 8 864 Inlägg

krimag skrev:
F skatt är inget krav bara en form av bevisning att man betalar in skatt samt andra avgifter

Hur ska du kunna ta betalt utan F-skatt, kontant och utan kvitto eller?

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
9 november 2016 ·

krimag skrev:
F skatt är inget krav bara en form av bevisning att man betalar in skatt samt andra avgifter

Självklart är det inget krav. Men då gäller detta.
Har du inte f-skatt blir den som köper tjänster av dig skyldig att betala arbetsgivaravgifter för dig som om du var anställd.
Men har för mig att de gäller ersättning över 1000 kr per år.

Så utför man ett jobb utan att betala in skatten så kan de bli dyrt för kunden med.

Vi förutsätter faktiskt att TS är ute efter att jobba vitt. Annars har han ju faktiskt inte i forumet att göra då olagligheter inte ska diskuteras.

Finns ju såklart hobbyverksamhet med men de skall deklareras.   

Om man har tänkt sig att investera i en snöröjare så tror jag man satsar på att ha åtminstone FA-skatt så man ser lite seriös ut.

Mr_B
9 november 2016 · 330 Inlägg

tkd_rille skrev:
Finns ju såklart hobbyverksamhet med men de skall deklareras.

Svårt att få snöröjning till att vara hobby, men för mycket annat skulle det ju fungera. Kanske om man transporterar bort snön, och gör snöskulpturer?
Och det finns massor av "hjälp" att få om man söker på, och läser om, inkomst av hobby.
B!

Muttley
9 november 2016 ·

Mr_B skrev:

tkd_rille skrev:
Finns ju såklart hobbyverksamhet med men de skall deklareras.

Svårt att få snöröjning till att vara hobby, men för mycket annat skulle det ju fungera. Kanske om man transporterar bort snön, och gör snöskulpturer?
Och det finns massor av "hjälp" att få om man söker på, och läser om, inkomst av hobby.
B!

Det enda rätta och enklaste är f-skatt.   Inte lönt att hålla på och hatta runt med annat smile

krimag
16 november 2016 · 61 Inlägg

Hamilton skrev:

krimag skrev:
F skatt är inget krav bara en form av bevisning att man betalar in skatt samt andra avgifter

Hur ska du kunna ta betalt utan F-skatt, kontant och utan kvitto eller?

Starta ett bolag och skicka faktura

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Muttley
16 november 2016 ·

krimag skrev:

Hamilton skrev:

krimag skrev:
F skatt är inget krav bara en form av bevisning att man betalar in skatt samt andra avgifter

Hur ska du kunna ta betalt utan F-skatt, kontant och utan kvitto eller?

Starta ett bolag och skicka faktura

Visa var på skatteverket hur man gör utan f eller fa-skatt smile

Mr_B
16 november 2016 · 330 Inlägg

tkd_rille skrev:
Visa var på skatteverket hur man gör utan f eller fa-skatt smile

Inte skatteverket, men i alla fall.
Men i åtminstone det här exemplet är man tillbaka vd "inkomst av hobby" och dyligt.
B!

Muttley
16 november 2016 ·

Mr_B skrev:

tkd_rille skrev:
Visa var på skatteverket hur man gör utan f eller fa-skatt smile

Inte skatteverket, men i alla fall.
Men i åtminstone det här exemplet är man tillbaka vd "inkomst av hobby" och dyligt.
B!

Jag beklagar.  Finns ingen info från skatteverket så är de inte trovärdigt smile  De finns med all säkerhet men varför krångla till det.

Mr_B
16 november 2016 · 330 Inlägg

Nå, kontentan av det hela är i alla fall att man säljer en tjänst, via ett faktureringsbolag, som har f-skatt och betalar skatt, samt sociala avgifter. När man fakturerar tar de x% (5 är tydligen normen) för sin del i arbetet, och sen kan snöskottaren lugnt gå (skotta?) vidare.
B!

rcy
17 november 2016 · 1 705 Inlägg

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … 3%A4llning

Inte alls särskilt ovanligt och inte det minsta krångligt längre, bara regga ett konto hos Cool Company, Firmify, Frilans Finans, Apparans eller vilket som helst av säkert 100 olika företag som erbjuder detta.
Jag överdriver inte det minsta om jag säger att du kan regga dig och skicka din första faktura inom 5 minuter.
Det är den överlägset snabbast växande anställningsformen i Sverige senaste åren.

Hamilton
17 november 2016 · 8 864 Inlägg

rcy skrev:
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/egenanstallning.4.4a47257e143e26725ae2b73.html?q=egenanst%C3%A4llning

Inte alls särskilt ovanligt och inte det minsta krångligt längre, bara regga ett konto hos Cool Company, Firmify, Frilans Finans, Apparans eller vilket som helst av säkert 100 olika företag som erbjuder detta.
Jag överdriver inte det minsta om jag säger att du kan regga dig och skicka din första faktura inom 5 minuter.
Det är den överlägset snabbast växande anställningsformen i Sverige senaste åren.

Den här varianten är säkert bra om man har rena tjänster och inga omkostnader i sin verksamhet.  Vet inte hur trådskaparen ska lösa problemet med inköp av maskiner, hyra och andra kostnader man har i en verksamhet utan att kunna kvitta momsen. Tror man bara kan vara momsregistrerad utan f-skatt om man bara säljer varor. Eller sköter dom här faktureringsföretagen även momsdelen vid inköp?

Fotograf på tierpidag.se
rcy
18 november 2016 · 1 705 Inlägg

Hamilton skrev:

rcy skrev:
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/egenanstallning.4.4a47257e143e26725ae2b73.html?q=egenanst%C3%A4llning

Inte alls särskilt ovanligt och inte det minsta krångligt längre, bara regga ett konto hos Cool Company, Firmify, Frilans Finans, Apparans eller vilket som helst av säkert 100 olika företag som erbjuder detta.
Jag överdriver inte det minsta om jag säger att du kan regga dig och skicka din första faktura inom 5 minuter.
Det är den överlägset snabbast växande anställningsformen i Sverige senaste åren.

Den här varianten är säkert bra om man har rena tjänster och inga omkostnader i sin verksamhet.  Vet inte hur trådskaparen ska lösa problemet med inköp av maskiner, hyra och andra kostnader man har i en verksamhet utan att kunna kvitta momsen. Tror man bara kan vara momsregistrerad utan f-skatt om man bara säljer varor. Eller sköter dom här faktureringsföretagen även momsdelen vid inköp?

Dom kan sköta inköp av material och kläder osv mot uppvisande av kvitton.
Dom kan faktiskt sköta hela bokföringsbiten med löner och allting om man vill det, det finns företag med trettiotalet anställda som sköter hela sin verksamhet genom egenanställning genom någon annans organisationsnummer. Men ja, naturligtvis är det betydligt enklare för rena tjänsteföretag utan något behov av utrustning eller material.

krimag
24 november 2016 · 61 Inlägg

Mr_B skrev:

tkd_rille skrev:
Visa var på skatteverket hur man gör utan f eller fa-skatt smile

Inte skatteverket, men i alla fall.
Men i åtminstone det här exemplet är man tillbaka vd "inkomst av hobby" och dyligt.
B!

Du kan även använda dig av till exempel Frilans finans då är du egen anställd du kommer överens om ett pris på det arbete du tänkt utföra, sedan informerar du kunden om att de blir fakturerade av Frilans finans sedan betalar kunden fakturan och du kan själv välja när du vill ha din utbetalning finns många lösningar, i detta fall använder du dig av Frilans finans F-skatt samt att du är försäkrad ifall något händer.

Volkswagen Golf v1 "Golf" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang