spanjor skrev:
ZoDDy - Wow du är grymm på sånt juh.
Menar du att jag borde täta igen mina 2 12" hål i hatthyllan och det i ryggstödet jag precis öppnade... och sen byta ut lådan från den basreflex jag har nu med 2 hål i... till en utan några hål alls ? precis som klimpan sa också...
klimpan ja hittar inte din bild
väldigt intressant snacka med er, hjälp mig

tack tack tack
Tjo
Jag har svårt att se det hela framför mej.. Det bästa är hitta den bästa lösningen för dom sakerna som du redan har innan, man går vidare och testar något helt annat. Det är så man lär sej vad som fungerar och inte.
Här har du några saker som du kan testa först, innan du sågar sönder hela bilen eller fyller igen hål med spackel

Om du har en bra beräknad basreflex låda som låter rent och fast i fria luften eller löst i baksätet så bör du inte pilla på konstruktionen för mycke, typ ändra portarna eller portarnas placering.
Och kör aldrig en beräknad basreflex utan portar eftersom det är det samma som att spela utan låda, Subbarna får inget stöd av porten och fladdrar okontrollerat.
Samma sak inträffar när man spelar bas som är djupare än avstämmnings frekvensen i lådan. En ganska vanlig avstämmning är runt 40Hz, baskivor kan leverera 20Hz utan problem.
Det som jag rekommenderar att du provar först är att svänga runt lådan i skuffen. Jag vet inte hur den är riktad idag, men ha den så att basarna och portarna riktas bakåt. Nästan alla baslådor låter mer och bättre när lådan riktas bakåt, det gäller även hemma. Placering på en baslåda är viktigare än man tror, bastonerna behöver utrymme att sträcka ut.
Dubbelkolla att bägge basarna slår åt samma håll, man kan använda ett ficklamp batteri
för att se vad som är minus och plus.
Sen kan du prova att vända polerna så att bägge basarna slår innåt lådan .. Vissa lådor ger en fastare bas om man vänder på strömmen. Skillnaden är liten man kan oftast höra en liten skillnad i karaktären.
Prova det här först, sen skulle det va kul att veta hur lådan är byggd och vad du kör för basar exakt. portlängder och inner diameter på dom.. konade eller raka? Dämpull och hur portarna e placerade
/K