Lägga på flytande hårdvax med maskin el. manuellt?

xc90
7 oktober 2016 · 406 Inlägg

Hej, håller på att polera upp min grisrosa(röda) volvo o använder en billig "jula" polermaskin o turtle flytande rubbing.......resultatet blir helt okej(ingen utställningsbil) och jag skall avsluta med turtle flytande hårdvax......kan/skall man lägga det med maskin också? o då vilken trissa? eller ska man bara stryka ut det manuellt då det väl bara är ett "skyddslager" o sen torka av....

Mvh

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
CC72
7 oktober 2016 · 1 661 Inlägg

Innan eventuellt vax så se till att du kört bort all oxid. Den kommer annars att komma tillbaka ganska snart och du kommer nog att bli besviken.

Jag lägger allt vax med maskin, mest pga av det går snabbare men det går lika bra för hand.

xc90
7 oktober 2016 · 406 Inlägg

CC72 skrev:
Innan eventuellt vax så se till att du kört bort all oxid. Den kommer annars att komma tillbaka ganska snart och du kommer nog att bli besviken.

Jag lägger allt vax med maskin, mest pga av det går snabbare men det går lika bra för hand.

Tack för svar......men vad menar du med oxid? Lite överkurs för mig.....o hur vet/ser jag om det är borta? I min värld så ser jag en blank yta när jag gnider
(för hand) med trassel efter att rubbingen torkat något.....
mvh

Senast redigerat av xc90 (7 oktober 2016)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
HeroiX
10 oktober 2016 · 310 Inlägg

xc90 skrev:

CC72 skrev:
Innan eventuellt vax så se till att du kört bort all oxid. Den kommer annars att komma tillbaka ganska snart och du kommer nog att bli besviken.

Jag lägger allt vax med maskin, mest pga av det går snabbare men det går lika bra för hand.

Tack för svar......men vad menar du med oxid? Lite överkurs för mig.....o hur vet/ser jag om det är borta? I min värld så ser jag en blank yta när jag gnider
(för hand) med trassel efter att rubbingen torkat något.....
mvh

Här är ett bra exempel på hur det ser ut före och efter smile
https://www.google.se/search?q=oxidized … h-eGIPM%3A

BMW 523ia (1998)
Mr_Lööf
16 december 2016 · 1 911 Inlägg

xc90 skrev:
Tack för svar......men vad menar du med oxid? Lite överkurs för mig.....o hur vet/ser jag om det är borta? I min värld så ser jag en blank yta när jag gnider
(för hand) med trassel efter att rubbingen torkat något.....
mvh

Det som gör din bil till vit är en oxiderad solid lack. Detta får man bort med rätt rubbin och polerpads på maskinen. Sen så går man på med en sk polish för att få upp mer djup och lyster i lacken. För att sen lägga på ett lackskydd. Som man kan lägga med maskin eller för hand.


Denna Saab 900 jag polerade var ordentligt oxiderad.
Maskin var Biltemas dubbelhuvade. Polerpads var smartabs gula.
Rubbing var Smartabs Amaze Tuff
Polish var Smartabs Mirror Image
Lackskydd var Smartabs Platinum

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-35993480c72643a132387bf6b10dbb9d.jpg

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang