3243
Sök

Evighets-el

23 Inlägg
22 februari 2017
Trådstartare
#1
Tjena! Diskuterade med en kompis om ett självförsörjande bilbatteri. Dvs att man har stereon igång och samtidigt har en 12v konverter till 230v och en batteriladdare. Skulle detta funka? Beror ju samtidigt på hur mycket ström det drar osv, någon som har testat detta? smile

Forummoderator
18 270 Inlägg
22 februari 2017
#2
Tobiashermansson skrev:
Tjena! Diskuterade med en kompis om ett självförsörjande bilbatteri. Dvs att man har stereon igång och samtidigt har en 12v konverter till 230v och en batteriladdare. Skulle detta funka? Beror ju samtidigt på hur mycket ström det drar osv, någon som har testat detta? smile

Ja, det fungerar. Har själv ett batteri stående som laddas med en solcell. Alltid ett fräscht hemma. Stereon kan du ju köra några timmar innan laddaren får ha lite tid på sig.

En inverter 12v-230v drar enomt mycket kraft. Har 2 stycken. Den lilla som pallar 300W ut tål mer och kan driva det mesta en kort stund. Den som lämnar 2000w kortsluter i princip batteriet under belastning rent effektmässigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

330 Inlägg
22 februari 2017
#3
Hybridsmurfen skrev:
En inverter 12v-230v drar enomt mycket kraft. Har 2 stycken. Den lilla som pallar 300W ut tål mer och kan driva det mesta en kort stund. Den som lämnar 2000w kortsluter i princip batteriet under belastning rent effektmässigt.

2000w, är ju 2000w, oavsett spänning, så, det är ju inte helt oväntat kanske. Invertor på 2000w känns inte som om den egentligen är "avsedd" för att köras på batterier, utan kanske snarare på generatorn, för att kunna koka tevatten eller något. Men vad vet jag.
Vad har ni för kablage till de här grejerna? Om man räknar med 80-90% effektivitet, så hamnar man på 12v, 183-200A.
B!

23 Inlägg
22 februari 2017
Trådstartare
#4
Hybridsmurfen skrev:
Tobiashermansson skrev:
Tjena! Diskuterade med en kompis om ett självförsörjande bilbatteri. Dvs att man har stereon igång och samtidigt har en 12v konverter till 230v och en batteriladdare. Skulle detta funka? Beror ju samtidigt på hur mycket ström det drar osv, någon som har testat detta? smile

Ja, det fungerar. Har själv ett batteri stående som laddas med en solcell. Alltid ett fräscht hemma. Stereon kan du ju köra några timmar innan laddaren får ha lite tid på sig.

En inverter 12v-230v drar enomt mycket kraft. Har 2 stycken. Den lilla som pallar 300W ut tål mer och kan driva det mesta en kort stund. Den som lämnar 2000w kortsluter i princip batteriet under belastning rent effektmässigt.

Okej, tänkte mig en från biltema dom ligger ju på 150w.
Så det går altså inte ha bägge laddarna igång?  Eller både laddare och stereo?

2 067 Inlägg
22 februari 2017
#5
Hybridsmurfen skrev:
Tobiashermansson skrev:
Tjena! Diskuterade med en kompis om ett självförsörjande bilbatteri. Dvs att man har stereon igång och samtidigt har en 12v konverter till 230v och en batteriladdare. Skulle detta funka? Beror ju samtidigt på hur mycket ström det drar osv, någon som har testat detta? smile

Ja, det fungerar. Har själv ett batteri stående som laddas med en solcell. Alltid ett fräscht hemma. Stereon kan du ju köra några timmar innan laddaren får ha lite tid på sig.

En inverter 12v-230v drar enomt mycket kraft. Har 2 stycken. Den lilla som pallar 300W ut tål mer och kan driva det mesta en kort stund. Den som lämnar 2000w kortsluter i princip batteriet under belastning rent effektmässigt.

Har TS tänkt använda stereo som kräver 230V eller 12V?
Och var ska strömmen till batteriladdaren tas ifrån? Från ett vägguttag? Om så är fallet och stereon kräver 230V så koppla då in stereon direkt i vägguttaget.
Är det ett bilstereo så koppla det då direkt till batteriet och laddaren till ett vägguttag som laddar batteriet.

Uppfattar det lite som att TS (med tanke på trådens namn och att han skriver ''självförsörjande bilbatteri'' utan att nämna var batteriladdaren ska ta ström ifrån) tänker att batteriet ska ladda sig själv samtidigt som det är förbrukare.
Och om så är fallet så är det bara att glömma hela ''idén''.

23 Inlägg
22 februari 2017
Trådstartare
#6
MammDiin skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Tobiashermansson skrev:
Tjena! Diskuterade med en kompis om ett självförsörjande bilbatteri. Dvs att man har stereon igång och samtidigt har en 12v konverter till 230v och en batteriladdare. Skulle detta funka? Beror ju samtidigt på hur mycket ström det drar osv, någon som har testat detta? smile

Ja, det fungerar. Har själv ett batteri stående som laddas med en solcell. Alltid ett fräscht hemma. Stereon kan du ju köra några timmar innan laddaren får ha lite tid på sig.

En inverter 12v-230v drar enomt mycket kraft. Har 2 stycken. Den lilla som pallar 300W ut tål mer och kan driva det mesta en kort stund. Den som lämnar 2000w kortsluter i princip batteriet under belastning rent effektmässigt.

Har TS tänkt använda stereo som kräver 230V eller 12V?
Och var ska strömmen till batteriladdaren tas ifrån? Från ett vägguttag? Om så är fallet och stereon kräver 230V så koppla då in stereon direkt i vägguttaget.
Är det ett bilstereo så koppla det då direkt till batteriet och laddaren till ett vägguttag som laddar batteriet.

Uppfattar det lite som att TS (med tanke på trådens namn och att han skriver ''självförsörjande bilbatteri'' utan att nämna var batteriladdaren ska ta ström ifrån) tänker att batteriet ska ladda sig själv samtidigt som det är förbrukare.
Och om så är fallet så är det bara att glömma hela ''idén''.

Okej, menade stereo 12v batteri 12v med konverter till 230v, 230v laddare till 12v som laddar 12v batteriet.

Förlåt för sluddrigt skrivet wink får man fråga varför det inte skulle funka?

Forummoderator
18 270 Inlägg
22 februari 2017
#7
Tobiashermansson skrev:
MammDiin skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ja, det fungerar. Har själv ett batteri stående som laddas med en solcell. Alltid ett fräscht hemma. Stereon kan du ju köra några timmar innan laddaren får ha lite tid på sig.

En inverter 12v-230v drar enomt mycket kraft. Har 2 stycken. Den lilla som pallar 300W ut tål mer och kan driva det mesta en kort stund. Den som lämnar 2000w kortsluter i princip batteriet under belastning rent effektmässigt.

Har TS tänkt använda stereo som kräver 230V eller 12V?
Och var ska strömmen till batteriladdaren tas ifrån? Från ett vägguttag? Om så är fallet och stereon kräver 230V så koppla då in stereon direkt i vägguttaget.
Är det ett bilstereo så koppla det då direkt till batteriet och laddaren till ett vägguttag som laddar batteriet.

Uppfattar det lite som att TS (med tanke på trådens namn och att han skriver ''självförsörjande bilbatteri'' utan att nämna var batteriladdaren ska ta ström ifrån) tänker att batteriet ska ladda sig själv samtidigt som det är förbrukare.
Och om så är fallet så är det bara att glömma hela ''idén''.

Okej, menade stereo 12v batteri 12v med konverter till 230v, 230v laddare till 12v som laddar 12v batteriet.

Förlåt för sluddrigt skrivet wink får man fråga varför det inte skulle funka?

Tanken är god men tyvärr. Det batteriet är urladdat redan efter ett antal timmar.
Perpetuum mobile har ingen knäckt ännu

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 966 Inlägg
22 februari 2017
#8
Nej, detta skulle kräva en verkningsgrad över 1. En apparat lämnar inte mer effekt än den förbrukar, tyvärr.

672 Inlägg
22 februari 2017
#9
Vi snackar evighetsmaskin alltså????

"Väx inte upp! det är en fälla"

Got N/A?
358 Inlägg
22 februari 2017
#10
Power-krille skrev:
Vi snackar evighetsmaskin alltså????

Precis smile den som uppfinner en sådan behöver inte fundera på att gå till jobbet nästa dag.


Evildan
23 februari 2017
#11
Klart det går.
Tänk att man tar en elmotor som är på 40 A som man kopplar till en generator som laddar 80 A vilket man i sin tur kopplar till ett batteri på 55 A då förbrukar elmotorn mindre ström än vad generatorn trycker i batteriet som i sin tur ha högre effekt än vad elmotorn förbrukar.
En generator roterar så pass lätt att med rätt utväxling mellan elmotorn och generatorn fungerar det om man räknar på det.
Det är ju ganska enkel matte med lite plus och minus som krävs för att påvisa detta förhållande. Kör hårt TS.
Senast redigerat av Evildan (23 februari 2017)

962 Inlägg
24 februari 2017
#13
Evildan skrev:
Klart det går.
Tänk att man tar en elmotor som är på 40 A som man kopplar till en generator som laddar 80 A vilket man i sin tur kopplar till ett batteri på 55 A då förbrukar elmotorn mindre ström än vad generatorn trycker i batteriet som i sin tur ha högre effekt än vad elmotorn förbrukar.
En generator roterar så pass lätt att med rätt utväxling mellan elmotorn och generatorn fungerar det om man räknar på det.
Det är ju ganska enkel matte med lite plus och minus som krävs för att påvisa detta förhållande. Kör hårt TS.

Haha. big_smile

Nu är det vital skillnad i COP och evighetsmaskin där ingen energi utifrån läggs till/förbrukas eller att du inte har en verkningsgrads existens som sätter stopp.

Jag förstår att antingen förstår du inte eller så vill du framhäva att du förstår fast du inte förstår. Vilken inte folk kanske riktigt blir att begripa.

Vet att du är snabb att sätta etiketter på andra på forumet, börjar förstå vad du får bilden av andra ifrån. Nu får man inte kalla andra för troll osv men fick man det så hade jag varit den första att kommentera ditt inlägg som trollade av ett troll. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
18 270 Inlägg
24 februari 2017
#14
Sluta trolla nu Evil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 februari 2017
#15
Hybridsmurfen skrev:
Sluta trolla nu Evil.

Vad åsyftas?
Är inte min uträkning tillfredställande?


Sök