Volvo v50 2.0d byta topplock

Hannesviklund
9 april 2017 · 9 Inlägg

tjena!

Det var dags att byta kamrem på bilen och snål som jag är så ville jag inte lämna in det. Men det skulle jag få ångra. det visade sig vara mycket krångligare än jag trodde vilket ledde till att jag antagligen satte kamremmen fel.(jag provade sedan starta bilen rätt många gånger men den startade aldrig). jag fick därefter hjälp av en kompis som jobbar som mekaniker och vi satte dit kamremmen rätt men den startar fortfarande inte.
Jag antar att det blivit ventilsallad i motorn.

Så min fråga till er är om man kan kolla vad som hänt utan att behöva plocka av toppen?
Om inte - Har ni några tips gällande av montering utav topplocket?

För övrigt har jag inte tillgång till att koppla upp bilen till någon dator.

Är verkligen behov av seriös hjälp!

Tack på förhand!

Ainok
10 april 2017 · 439 Inlägg

Det enda jag kan tänka mig att du kan göra utan att lyfta på topplocket är att du på något sätt lyckas pilla ner ett endoskop i cylindrarna och kikar ifall något har tagit i cylindrarna. Rimligtvis bör det vara små hack eller bortskrapat sot där en ventil skulle ha tagit i.

Har du kollat de mest basic grejerna, typ att du har diesel?

Kanske drog du ut någon kontakt eller liknande?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Polaren
10 april 2017 · 352 Inlägg

Ännu enklare måste ju vara att gör ett kompprov då ser man direkt om ventilerna håller tätt eller ej. Problemet är dock om man är tveksam att vrida runt motorn innan man kikat så det inte blir värre(om det nu är sallad)

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Hannesviklund
10 april 2017 · 9 Inlägg

Bilen har startat några gånger men känns som att den har gått på typ 2 cylindrar. Vilket förklarar en del. Komp test är ju helt klart ett alternativ tror ni Biltemas komp provare för 199:- duger?

engolf
10 april 2017 · 3 235 Inlägg

Om dieselpumpen står fel kommer den inte starta. Behöver inte vara fel på toppen/ventilerna.

Hannesviklund
10 april 2017 · 9 Inlägg

Vad menar du med att dieselpumpen står fel?

Rille0
10 april 2017 · 2 021 Inlägg

det behöver du inte bry dig om, högtryckspumpen drivs av avgaskamaxeln på din motor och påverkas inte direkt av kamremsbytet, och även på dom commonrail motorer där pumpen drivs ensamt av kamremen så spelar timingen ingen större roll, dom ska starta endå.

angående ditt förmodade ventilras så tycker jag du ska lugna dig med att lyfta av topplocket, din motor har ventilerna helt lodrätt mot kolvarna och slås därmed rakt uppåt vid krock med kolvtoppen, i många fall så klarar sig ventilen medans vipparmar och eventuella lyftare blir skrot, har lagat ett par 2,0 hdi 8v motorer med kamremsras genom att endast byta vipparmar och tror att även 16v motorn borde kunna klara sig.
är det konstaterat att kamremen suttit fel så skulle jag personligen letat efter trasiga vippor i topplocket, tyvärr är dessa motorer inte helt lättskruvade, ventilkåpan sitter delvis ihop med insuget bla.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Hannesviklund
10 april 2017 · 9 Inlägg

Tack för seriösa svar!

Låter som en bra idé att börja med att kolla under ventilkåpan före.
Kommer jag enkelt upptäcka ifall en vipparm är kass?
Och är det svårt att byta dem? behöver jag några specialverktyg?

Rille0
10 april 2017 · 2 021 Inlägg

Hannesviklund skrev:
Tack för seriösa svar!

Låter som en bra idé att börja med att kolla under ventilkåpan före.
Kommer jag enkelt upptäcka ifall en vipparm är kass?
Och är det svårt att byta dem? behöver jag några specialverktyg?

Byta vippor är ett ganska stort jobb, insug/bakre ventilkåpan,alla fyra spridare med rör,kamrem, kamaxelöverfall/främre ventilkåpan, kamaxlar samt kamkedjan mellan dessa måste demonteras, har säkert glömt något.

som sagt den bakre ventilkåpan sitter ihop med insuget och är väll det lättaste att demontera för inspektion, du behöver inte demontera spridarna för att demontera insug/kåpan, dock så ser du ju bara avgaskamaxelns vippor då.

såhär ser det ut när du fått bort det.
http://www.ebay.com/itm/Cylinder-head-D … 1782968286

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Hannesviklund
11 april 2017 · 9 Inlägg

Ojdå låter som mycket jobb.. men det är kul med lite utmaningar😁 Har kamkedjan några "nollnings" markeringar?

Något särkilt annat att tänka på när jag tar bort kamaxeln?

xXSammy
11 april 2017 · 6 572 Inlägg

Låste ni vevaxeln i rätt läge och kamdrevet?

2.0an startar inte om du monterar 2-3 kugg fel ... Been there done that. (Det går att snurra motorn utan att ventilerna tar i)

De/Dem
Hannesviklund
11 april 2017 · 9 Inlägg

Första gången låste vi aldrig vevaxeln...

Uppdatering - plockade av den bakre ventilkåpan och där såg jag att åtminstone 2 vipparmar var knäckta och satt helt snett. Ska plocka av den främre ventilkåpan imon tänkte jag och kolla där.

Får hoppas att det räcker att byta vipparmar och att inte ventilerna är krökta (men antagligen inte då)

Har nästan aldrig haft av kamaxlar eller kamkedjor, har någon nått tips?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang