Hur kopplar jag bäst det här? Är det ens möjligt..? Högtalare, filter, baslåda, huvudenhet

Fete
20 maj 2017 · 10 Inlägg

Hej alla!

Jag har ett par fina grejer som jag vill koppla in i bilen. Men jag har inte riktig koll på det här med bilstereo eller ens vad jag har för grejer för den delen..

Setup:

Huvudenhet av okänt märke, angivna specifikationer: 4 kanaler x 45W "max outpout".
2 x Gladen audio SQL 165, mellanbas 2Ω impedans. Front
2 x Toyota Celica 2000 års modell original 6.5", okänd spec. Rear
2 x GAS 10 eller 12" lågbashögtalare monterade i passiv låda
2 x diskanthögtalare (original eller Kicker av okänd modell)
2 x Gladen (troligen passiva) delningsfilter om jag kan begripa vad de ska vara bra för eller om de behövs
1 x JBL CS60.4 slutsteg på 4 kanaler

I nuläget är originalhögtalarna i bilen inkopplade till huvudenheten via originalkablarna och ISO-adapter, baslådan är inkopplad genom RCA-kabel på "Left and Right audio out", sen högtalarkabel från stegets "front" in till de två bashögtalarna i lådan.

Planen är att stoppa i Gladenhögtalarna i dörrarna, och koppla in även dem på slutstegets andra kanaler, men frågan är om steget fixar den impedansen..?

Fungerar det att driva bakhögtalarna genom huvudenheten, samtidigt som steget driver frontarna + baslådan?

"The CS60.4 can be set up for stereo
4-channel, 3-channel or bridged
2-channel operation

NOTE: Minimum speaker impedance
for stereo operation is 2 ohms.
Minimum speaker impedance for
bridged operation is 4 ohms"

Jag är även osäker på hur jag bäst ska föra över signalen från huvudenheten till slutsteget, det finns bara en "Audio out" utgång (L/R) genom RCA, medan steget har två ingångar (Front L/R + Back L/R).

Fungerar det att förgrena genom någon adapter eller liknande..? Alltså RCA-kabel från audio out på huvudenheten, sedan en RCA-adapter i stil med "2 RCA honor -> 4 RCA hanar".

Jag har testat att koppla in högtalarna direkt på huvudenheten, men jag tvivlar på att den pallar med att driva dem i längden, och det lät ganska ynkligt måste jag säga. Jag har också provat att koppla dem till slutstegets högtalarutgångar, även där lät det ynkligt.. Jag justerade dock inte frekvenser eller liknande..

Jag har även två delningsfilter från Gladen och två från Kicker, men har inte en susning hur dessa ska kopplas, eller om jag ens behöver det.. Jag har också ett par högtalare från Kicker, oklart vilken modell eller specifikationer, men de kanske har lägre motstånd och får i värsta fall installeras i dörrarna.

Som ni säkert märker så har jag inte bra koll på det här, skulle uppskatta tips och förslag på lösningar! Jag vill inte att något ska brinna upp, och jag vill inte åka runt med originalljudet längre..

Manual till slutsteget: https://www.manualagent.com/jbl/cs60-4/users-manual
Bilder från huvudenhetens manual:
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141550/141550-422f98a88bf700121b88f30f627db4dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141550/141550-5ae734d22ea9126f403ed90abf819ff4.jpg

Fete
20 maj 2017 · 10 Inlägg

Som ni ser så lyckas jag inte ens placera tråden i rätt forumdel, inte så konstigt att jag får bekymmer med att placera ljudet i bilen då!

Mina ursäkter till moderator..

Mack Forum- och sitemoderator
20 maj 2017 · 26 167 Inlägg

Inga problem!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Fjong
20 maj 2017 · 1 494 Inlägg

Först och främst måste du ta reda på exakt vad du har för prylar så att du vet att det funkar ihop. Du har inte diskanterna kvar ifrån gladen kittet? tillhör gladen delningsfiltren dom midarna?

När det  gäller stereon och lågnivå utgångarna har du två val, byt stereo till en med fler utgångar eller använd y splitt för att dela upp den du har till två (signalspänningen halveras dock vid splitt). Originalhögtalarna hade jag skippat helt.

Delningsfilter är väldigt viktigt för om du ger fullregister till alla dina högtalare kommer det inte bara låta hemskt utan du kommer också paja dom, diskanterna åker direkt, middarna klarar lite längre men kör du utan delning och djupbaslåtar pajar dom med efter ett tag och även basen den inte är anpassad för det. Men du behöver vara säker på att det dom delar rätt och funkar ihop med elementen du tänkt använda.

Steget ska klara 2ohm stereo så att koppla dina högtalare på två kanaler ska inte vara några problem, kan dock bli varmt och bör sättas luftigt. Vet inte vad du har för bas, gas har ganska många modeller, men är det en singel 4ohm spole så funkar det att brygga dom två andra kanalerna till den. Hur du kopplar bör stå i manualen.

Bassiehof
21 maj 2017 · 1 777 Inlägg

Don't you just love manuals that say: Some assembly required. Batteries not included. Allow owners 6-8 years of growing and training before operating this unit.

Fete
22 maj 2017 · 10 Inlägg

Fjong skrev:
. Du har inte diskanterna kvar ifrån gladen kittet? tillhör gladen delningsfiltren dom midarna?

Diskanterna är tyvärr borta. Filtren är till de midarna ja.

Nu har jag provat att splitta ljudutgången med RCA Y-split. Jag körde de två bashögtalarna (GAS alpha 210 4 Ohm) via högtalarkabel på L/R frontkanal. Gladenhögtalarna kopplade jag in på L/R rearkanal genom delningsfiltren (http://www.gladen-audio.se/GladenManual … manual.pdf) och hängde även på två Kickerdiskanter.

Det blev ljust.. Väldigt ljust, tunt och skrikigt..

På slutsteget satte jag wooferkanalen på LP och testade mellan FLAT och HP på midbasarna/diskanterna. Hur jag än justerade crossovern samt inställningar i filtren, så lät det för tunt helt enkelt.

Jag provade även olika kombinationer i Y-splitten (audio out L kan t.ex gå antingen till bara frontkanalen, eller in till L på front och R på rear t.ex.

Jag ska nu gå ner och prova Kickerkittet (http://www.kicker.com/11DS652) för att se om det kan vara en impedansfråga, eller om de också låter löjligt tunt, så kan man misstänka någon felkoppling eller defekt komponent någonstans.

Fjong
22 maj 2017 · 1 494 Inlägg

Ska du driva två basar så är det steget för klent, med så dålig signalstyrka med så kommer dom knappt lira alls.

Sqx kitten är bra men den diskanten är ju inte ämnad för dom filtren eller middarna. Är dom nya? isf behöver du spela in dom. Saknas midbas är förmodligen installationen bristande.

Fete
22 maj 2017 · 10 Inlägg

Fjong skrev:
Ska du driva två basar så är det steget för klent, med så dålig signalstyrka med så kommer dom knappt lira alls.

Steget har drivit de basarna bra länge, med hyggligt resultat. På bara frontkanalen, ingen bryggning eller så.

Dock med högre signalstyrka förstås, då det inte var splittat då.

Jag provade Kickerhögtalarna och diskanterna, det lät mer hoppfullt. Tillräckligt hoppfullt för att sätta in dem i dörrarna och se vad som händer, antingen direkt genom huvudenheten (det satt 4ohms midar och diskanter direkt på den tidigare) eller genom slutsteget.

Fjong skrev:
Sqx kitten är bra men den diskanten är ju inte ämnad för dom filtren eller middarna. Är dom nya? isf behöver du spela in dom. Saknas midbas är förmodligen installationen bristande.

Även om diskanten inte är specad till det kitet så kan iaf jag tycka att det borde låtit bättre ändå. Men kanske kan olika komponenter från olika kit ändå ge det missljud och antiklimax som jag hörde..?

Diskanterna är inspelade av tidigare ägare.

Jag funderar på om det inte kan vara något med impedansen ändå.. Eller som du säger, för klent steg.. Jag provade att bara driva Gladen midsen och Kicker diskanterna utan att grena lågnivån, men det var tunt som tusan..

Om jag ska prova att koppla in Kicker kitet på bilens originalkablage och driva detta genom huvudenheten, är det bara att koppla in filtrets förstärkaringång på "Front left / right" utgångarna då?

Och sen vidare till mid och diskant ifrån filtret..

Fjong
23 maj 2017 · 1 494 Inlägg

akta dig så att du inte vrider för mycket på gainen så att det distar, lätt hänt om man har lite små steg.

Tillräckligt för att sätta in dom i dörrarna?  Hur har du testat innan?

Bassiehof
24 maj 2017 · 1 777 Inlägg

Fete skrev:

Fjong skrev:
Ska du driva två basar så är det steget för klent, med så dålig signalstyrka med så kommer dom knappt lira alls.

Steget har drivit de basarna bra länge, med hyggligt resultat. På bara frontkanalen, ingen bryggning eller så.

Dock med högre signalstyrka förstås, då det inte var splittat då.

Jag provade Kickerhögtalarna och diskanterna, det lät mer hoppfullt. Tillräckligt hoppfullt för att sätta in dem i dörrarna och se vad som händer, antingen direkt genom huvudenheten (det satt 4ohms midar och diskanter direkt på den tidigare) eller genom slutsteget.

Fjong skrev:
Sqx kitten är bra men den diskanten är ju inte ämnad för dom filtren eller middarna. Är dom nya? isf behöver du spela in dom. Saknas midbas är förmodligen installationen bristande.

Även om diskanten inte är specad till det kitet så kan iaf jag tycka att det borde låtit bättre ändå. Men kanske kan olika komponenter från olika kit ändå ge det missljud och antiklimax som jag hörde..?

Diskanterna är inspelade av tidigare ägare.

Jag funderar på om det inte kan vara något med impedansen ändå.. Eller som du säger, för klent steg.. Jag provade att bara driva Gladen midsen och Kicker diskanterna utan att grena lågnivån, men det var tunt som tusan..

Om jag ska prova att koppla in Kicker kitet på bilens originalkablage och driva detta genom huvudenheten, är det bara att koppla in filtrets förstärkaringång på "Front left / right" utgångarna då?

Och sen vidare till mid och diskant ifrån filtret..

Om diskantens verkningsgrad är hög måste du sänka nivån med motstånd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang