Volkswagen passat 2010 PDC modulen.

Willmes
24 juni 2017 ·

Tjena första inlägget här och hoppas att jag kan få lite hjälp. Är inte jätte bil teknisk men kan skruva o lite sådant.

Har haft strul med min backsensor på bilen och gjorde det klassiska testet att se vad problemet kan vara genom att lägga i backen på bilen och gå ut o lyssna på sensorerna. Där framme klickade alla 4 men där bak så klickade ingen av sensorerna. Vad jag då misstänker är att det kan vara sensor boxen som har gått sönder eller något då jag får ett konstat tjut när jag lägger i backen.

Försöker att lokalisera denna box men vet inte vart jag sak leta. Vissa sidor säger den är under vindrutan på bilen så man måste skruva av vindrutetorkarna andra säger att den är i baggaeluckan på vänster sidan.

Har letat lite på internet efter en ersättning av modulen och har hittat ett par st men skulle behöva hjälp med vart modulen sitter så jag slipper skruva isönder hela bilen..

Hade varit jätte snällt av någon här som kanske har en hum om vart den kan sitta.

Tackar för att hjälp jag kan få!

Mvh
Andreas

it_mutt Avstängd
24 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Bagageutrymmet, men, jag vill ha för mig att den sitter på höger sida (passagerarsidan alltså).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
24 juni 2017 · 1 271 Inlägg

Det räcker med att en sensor är paj så får du det där tjutet. Standardsvaret är att en enkel felsökning med rätt instrument får du reda på om om det är en sensor (dessutom vilken) eller modulen som felar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Willmes
24 juni 2017 ·

Tackar för svar! Ang felsöknings instrument. Jag har en obd2 med appen torque kan man se felet med den appen?

it_mutt Avstängd
24 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Willmes skrev:
Tackar för svar! Ang felsöknings instrument. Jag har en obd2 med appen torque kan man se felet med den appen?

Räkna inte med det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Willmes
24 juni 2017 ·

Ok tror torque visar mest motor diagnos o sånt.. ändå märkligt att alla fyra lagt av. Menar är de som en ljusstake? Att om en lägger av så lägget alla av? För alla 4 ör helt döda därflr jag misstänker modulen..

Just de sen kommer du tjutljudet från vänster sida men det kanske inte spelar någon roll? Tänkte att modulen sitter kansle närmare högtalaren..

Senast redigerat av Willmes (24 juni 2017)

it_mutt Avstängd
24 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Willmes skrev:
Ok tror torque visar mest motor diagnos o sånt.. ändå märkligt att alla fyra lagt av. Menar är de som en ljusstake? Att om en lägger av så lägget alla av? För alla 4 ör helt döda därflr jag misstänker modulen..

Det är väl iofs inte Torque i sig som är problemet, utan vad man kopplar det till. Det vanligaste är ELM327, och där blir man i många fall begränsad till felkoder relaterade till motorn.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
xXSammy
24 juni 2017 · 6 571 Inlägg

Kablaget som sitter under bilen till sensorerna är lever i riskzonen annars

De/Dem
Willmes
24 juni 2017 ·

Okok.. ska riva ut där bak imorrn o se om jag hittat modulen.


Vad mena du Sammy? Förstod inte..

Evildan
24 juni 2017 ·

Willmes skrev:
Okok.. ska riva ut där bak imorrn o se om jag hittat modulen.


Vad mena du Sammy? Förstod inte..

Kablarna som sitter bakom störfångarhöljet är, inklusive kontakterna, väldigt utsatta för fukt och smuts.

Willmes
24 juni 2017 ·

Ahaa okok.. Men märkligt att alla 4 har lagt av.. Därför jag misstänker boxen.. Samt lättare att byta ut väll än att köpa 4 nya sensorer och behöva riva av hela stötfångaren. Finns där annars en säkring som kanske har gått som man kan kolla? Någon som vet vart den sitter? Kanske bäst o kolla den först innan jag börjar riva ut en massa hehe..

xXSammy
24 juni 2017 · 6 571 Inlägg

Willmes skrev:
Ahaa okok.. Men märkligt att alla 4 har lagt av.. Därför jag misstänker boxen.. Samt lättare att byta ut väll än att köpa 4 nya sensorer och behöva riva av hela stötfångaren. Finns där annars en säkring som kanske har gått som man kan kolla? Någon som vet vart den sitter? Kanske bäst o kolla den först innan jag börjar riva ut en massa hehe..

Om plusmatningskabeln eller jordkabeln går av, hur ska då 4 sensorer fungera? wink

De/Dem
Evildan
24 juni 2017 ·

Willmes skrev:
Ahaa okok.. Men märkligt att alla 4 har lagt av.. Därför jag misstänker boxen.. Samt lättare att byta ut väll än att köpa 4 nya sensorer och behöva riva av hela stötfångaren. Finns där annars en säkring som kanske har gått som man kan kolla? Någon som vet vart den sitter? Kanske bäst o kolla den först innan jag börjar riva ut en massa hehe..

På den 2010 Passat jag hade en kort tid var en sensor ur funktion och då fungerade inte dom andra tre heller.
Med en vettig felkodsavläsare kan du läsa av vilken sensor som är ur funktion, dvs om inte hela jkl systemet har klappat igenom.
Det är annars inte så brutalt ansträngande i mitt tycke att kröka på ryggen och kontrollera kablaget samt rycka och dra lite för att leta glapp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang