Stoppa ständig matning av el till cigarettuttaget - VW Golf 2006

sweup
24 juni 2017 · 6 Inlägg

Hej

Cigarettuttaget  verkar få ständig matning av el trots att bilen är avstängd. Läste någonstans att man kunde göra något med säkringen för att få den att bara mata ström när bilen är igång. Någon som vet hur man ska göra för att bara få matning när bilen är igång?

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224297/224297-8fb5209cfe5bc3382e7cd50e76f1b21a.jpg

it_mutt
24 juni 2017 · 10 379 Inlägg

Nej. Du får isf koppla om det till att vara inkopplat "på något" som bara har spänning vid tillslagen tändning.

Varför ska det kopplas om?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
sweup
24 juni 2017 · 6 Inlägg

Synd.. Har en dashcam som startar när den får matning och stänger av sig när den inte får matning, lite bökigt o behöva sätta in/dra ur sladden varje gång.

it_mutt
24 juni 2017 · 10 379 Inlägg

sweup skrev:
Synd.. Har en dashcam som startar när den får matning och stänger av sig när den inte får matning, lite bökigt o behöva sätta in/dra ur sladden varje gång.

Fast, då kan du väl koppla in den permanent? På samma vis; via en kabel som har spänning när tändningen är påslagen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
sweup
24 juni 2017 · 6 Inlägg

Du får ursäkta men är ganska novis.. menar du lägga om kabeln för cigarettuttaget till en säkringsplats som inte har ständig matning? Tack för svar förresten

jenstornqvist
24 juni 2017 · 108 Inlägg

sweup skrev:
Du får ursäkta men är ganska novis.. menar du lägga om kabeln för cigarettuttaget till en säkringsplats som inte har ständig matning? Tack för svar förresten

Jag vill inte låta nedlåtande, men att ge sig på el & dylikt när man inte förstår är något av det dummaste man kan göra. Det slutar alltid bara i en stor soppa av det hela.

trubbelturbo
24 juni 2017 · 1 434 Inlägg

Det ser på säkringstabellen ut som att du har fler 12v-uttag. Har du testat de andra uttagen om de också har konstant matning?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
sweup
24 juni 2017 · 6 Inlägg

jenstornqvist skrev:

sweup skrev:
Du får ursäkta men är ganska novis.. menar du lägga om kabeln för cigarettuttaget till en säkringsplats som inte har ständig matning? Tack för svar förresten

Jag vill inte låta nedlåtande, men att ge sig på el & dylikt när man inte förstår är något av det dummaste man kan göra. Det slutar alltid bara i en stor soppa av det hela.

Noterat, utifrån vad jag hittat på nätet så tolkade jag det som att det vara bara att byta plats på en säkring.

trubbelturbo skrev:
Det ser på säkringstabellen ut som att du har fler 12v-uttag. Har du testat de andra uttagen om de också har konstant matning?

Nej, tyvärr överkurs för mig.

spillolja
24 juni 2017 · 4 009 Inlägg

man flyttar kontakthylsa för aktuell säkring till en plats som bara har spänning vid tändning på

man får vika ut hela säkringsboxen lossa på en stor guide som säkrar dessa hylsor genom att lösgöra en spärr med en skruvmejsel, och sedan pilla ur hylsan med ett utvikt gem

eller så köper man en sådan:
http://www.ebay.com/itm/132080436187
http://www.ebay.com/itm/400628410478

leta upp en ledig plats i boxen som bara har spänning när tändinger är på
och koppla in en sådan:  http://www.ebay.com/itm/251820324711

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
trubbelturbo
24 juni 2017 · 1 434 Inlägg

sweup skrev:

trubbelturbo skrev:
Det ser på säkringstabellen ut som att du har fler 12v-uttag. Har du testat de andra uttagen om de också har konstant matning?

Nej, tyvärr överkurs för mig.

Bara att sätta i kontakten till dashcamen i de andra uttagen och vrida av tändningen och kolla om kameran slocknar.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torsen
26 juni 2017 · 7 189 Inlägg

Ursäkta om jag frågar om du köpt bilen ny eller begagnad.
Så vitt jag vet har alla bilar cigtänduttaget strömsatt över tändlåset.
Om du inte är förste ägaren är det kanske ägaren före dig som byggt om elsystemet.

Men jag förstår ditt dilemma med Dashcam´en.
Jag har en liten kort förlängningssladd med strömbrytare mellan cigtänduttaget och Dashcam´en.

it_mutt
26 juni 2017 · 10 379 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta om jag frågar om du köpt bilen ny eller begagnad.
Så vitt jag vet har alla bilar cigtänduttaget strömsatt över tändlåset.
Om du inte är förste ägaren är det kanske ägaren före dig som byggt om elsystemet.

Men jag förstår ditt dilemma med Dashcam´en.
Jag har en liten kort förlängningssladd med strömbrytare mellan cigtänduttaget och Dashcam´en.

Nej, det är rätt längesen VAG gick ifrån det (möjligt dock att man gått tillbaka till det igen "på senare tid" av någon anledning).

T.o.m. min A3 från 98 har permanentström på cigguttagen. Och även de andra bilarna från samma koncern.

Generellt sett är det blandad kompott. Min brors Clio från 02 har det inte ex.vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
spillolja
26 juni 2017 · 4 009 Inlägg

För VW Golf V  ligger brytpunkten runt  2005  där dom äldre ha städigt spänning med dom nyare endast vid påslagen tändning

på min VI är det flyttat från säkringsplats 42 till 34 för ständig spänning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sweup
27 juni 2017 · 6 Inlägg

Tack för alla svar, har letat men tyvärr inte hittat ngt mer 12v inne i bilen så får kolla på en annan lösning.

Först ska jag dock klura ut hur jag ska strömförsörja min blåtandsadapter som är på väg från Tyskland

http://m.ebay.com/itm/201388434319?_mwB … noapp=true

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2017 · 17 345 Inlägg

Köpa en hängsäkring och aptera korrekta anslutning så man kan ta ström från ett bra ställe och leda vidare till platsen för cigguttaget.

Hängde ni med? Tänker jag fel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juni 2017 · 13 644 Inlägg

på vissa vag bilar kan man flytta säkringen ett hack för att ändra..  men går inte det så är det svårare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
27 juni 2017 · 7 261 Inlägg

jag tog ström från tändningen kopplade relä bara för att kunna koppla in parkering,, tog ett ciggutag å kopplade på det UNDER brädan,, på detviset är kablar till kameran orginal å endå helt osynliga,, pisseneklt å man har ciggutaget för tel, gps kylbox,, eller annat

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang