11030
Sök

Byta Bilstereo, tips på smarta konstruktioner....

265 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Hej på er, lite snabb fakta..... jag har alltid hållt mig till 22spån till mina lådor och räknat ut bästa lådalternativet med alla variablar. Först blev det en Lightning Audio 15", riktigt kul grejer för en så liten peng alltså. Sen blev det  2*12" RF, minns inte namnet på dom men det var nog årgång 2003, dubbla talspolar och dubbla magneter. Spelade rejält bra.  Efter det blev det en RF T110D2, skön 10" som jag just nu har till hemmabiosubben.

Till problemet (visserligen kul), vi har fått barn jag och min sambo. Killen är nu 2 1/2 månad. Så hemmabiosubben nyttjas inte längre, kombiköp på gång och jag vill bygga där nu igen då jag ändå åker ensam ganska ofta. Dock skall bagaget vara kvar, jag kan inte bygga fritt som förr i tiden.

Funderade på att skaffa en till T110D2, en kompis har 2st och det fläskar på så sjukt bra. Nästa bil kan bli en v70 då finns det plats. Eventuellt en v40 pga priset men då måste jag nog ta bort reservhjulet. 9-5 också ett alternativ.

Prisklass vid nyköp: Relativt kräsen, Bas/Basar, Steg kan jag lägga ca 15 000:- på.  Eller köpa en till T110D2 eller hålla mig kvar vid mina rockford 12"or kanske?

Ge mig lite tips på smarta småbyggen men som fortfarande spelar bra. Gärna v40 alterantiv, v70 skall nog inte vara någora problem ändå att få in dåe låda å vagn.

(För den som undrar använde jag på mitt förra system 1*RF 4 kanalssteg till fram bak, 1*2kanals steg till min RF 12or i sluten låda,Quart fram, JBL T-595 bak,1 farad kondensator, totalt pris på allt jag handlat med nypriserna då, 30 000)

-

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Jag kör med Orion grejjer i min bil och jag kan verkligen rekommendera dom.
Kan länka till lite grejjer som jag tror skulle passa:
Basar: http://www.multimedia-import.se/product … OrionH2-15 (allt man behöver i basväg), http://www.multimedia-import.se/product … OrionHP-12 (Oförstörbara med mycket effekt)
Slutsteg: http://www.multimedia-import.se/product … HCCA-D5000 (ger grymt med effekt)

Genom att bilarna du angett är ganska breda bak i skuffen så kan du ju bygga breda lådor och får på så sätt upp volymen på lådan som behövs.
/Wikberg

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet - Farbro Barbro"

265 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
AudiEngineering skrev:
Jag kör med Orion grejjer i min bil och jag kan verkligen rekommendera dom.
Kan länka till lite grejjer som jag tror skulle passa:
Basar: http://www.multimedia-import.se/product … OrionH2-15 (allt man behöver i basväg), http://www.multimedia-import.se/product … OrionHP-12 (Oförstörbara med mycket effekt)
Slutsteg: http://www.multimedia-import.se/product … HCCA-D5000 (ger grymt med effekt)

Genom att bilarna du angett är ganska breda bak i skuffen så kan du ju bygga breda lådor och får på så sätt upp volymen på lådan som behövs.
/Wikberg

Ja V70 ska nog som sagt inte vara några problem. Men v40 är inte så stora bak, speciellt dom där jävla hjulhusen är i vägen :S.

15" såg rolig ut, hade som sagt en 15" förut smile

-

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Jag kör själv med Orion grejjer men jag har WCC serien, det är en billigare modell och redan där visar orion att dom har bra grejjer. Har hört sakerna jag nämde till dig spela och det är det bästa jag hört i basväg, skulle bli riktigt flashigt med dom grejjerna i en familjefarsas bil wink
/Wikberg

265 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Synd att du bor så långt från mig, annars hade jag gärna provlyssnat wink

Skulle kunna tänka mig 15"arn men steget till en blir fan inte billigt big_smile
Senast redigerat av stukastini (17 juni 2007)

-

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Hehe, då hade man kanske skruvat upp volymen så hade du fått fara hem med tinnitus wink

265 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
AudiEngineering skrev:
Hehe, då hade man kanske skruvat upp volymen så hade du fått fara hem med tinnitus wink

Har redan Tinitus yikes hehe. Kan de ha med billjudet att göra tongue? Både och iof, jag fick de värsta när jag såg Scooter Live, fyfan vilken anläggning dom spela med. Tjöt i skallen flera dagar efteråt.

-

265 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Hittade info om min RF....

Description Value
Size 10"
Impedance 2-Ohm x 2
Power Handling 600 RMS
1200 Max
Sensitivity 82 dB
Motor Size 102 oz. double stacked
Voice Coil Diameter 3" anodized aluminum
Speaker Connector Dual 8 AWG slot load
Mounting Depth 6.25"
Rec. Sealed Enclosure 0.75 cu. ft.
21.24 liters
Rec. Vented Enclosure 1.5 cu. ft.
42.48 liters
Tuning Frequency (vented) 38 Hz
Shipping Weight 27.0 Lbs.
(12.3 Kg.)

Jag tror iof jag får ett jävla ljud om jag köper en till sådan. Men vill iaf byta steg, så man får köpa något nytt smile

-

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Nog skulle det duga med 2st sånna RF basar smile men köp ett sånt steg som jag rekommendera, vråålmycket effekt wink

265 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Ja, klart sugen. Men 15 000 för enbart ett steg, det är fan mycket de tongue.

Det blir nog en till  T10:a iaf. Ett steg till det, tyvärr dog mitt 4kanals steg förut :S, inte orkar kolla om det går att laga. Allt som spelas i det låter skit big_smile. Så blir det ett nytt sådant kan jag nog inte lägga 15 000:- på bara ett monosteg. Några andra tips?

-

Beroende av billjud
151 Inlägg
17 juni 2007
Det finns ju billigare Orion steg som funkar klockrent och ger bra med effekt runt 5-7 tusen kr. Finns på samma sida som det tidigare steget smile Kolla in där

Hewi
571 Inlägg
17 juni 2007
Ett DLS A6 lär räcka till , listar 4570:- hos www.nardik.se och tycker du inte det räcker sedan så köp ett till(tot 9140kr)då så får du 1200wrms per bas om du paralell kopplar spolarna till 1-Ohm.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

265 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Ett DLS A6 lär räcka till , listar 4570:- hos www.nardik.se och tycker du inte det räcker sedan så köp ett till(tot 9140kr)då så får du 1200wrms per bas om du paralell kopplar spolarna till 1-Ohm.

Var ett bra tag sen jag höll på så skall enkänna att jag är rätt ringrostig smile. Om jag har 2 st av dessa 10 som för överigt går i 2ohm, vad blir den bästa kopplingen för min del tror ni?

Edit

Inte bästa kanske, blev lite fel. Snarare vad som blir bäst till lagoma pengar. Och då lär de väll bli att köra dom i 2 ohm och neråt antar jag. Annars var ju 2 sånna steg inte en så dum ide ändå, var rätt billiga. Men skulle vara skönt med enbart 2 steg totalt, 1st 4x till fram/bak, Sen mono/2x till basarna. Får helt enkelt välja, 2 lite billigare eller ett saftigt dyrt.

Kanske ett Rockford Fosgate Power 800W

Uteffekt: 2x125W RMS 4ohm. 2x250W RMS 2ohm. 2X400W RMS 1ohm. 1x800W RMS 2ohm bryggkopplat. Uppmätt effekt CEA-2006 ca: 2x324W 4ohm eller 1x1394W RMS 2ohm.

-

265 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
Hmmm, svårt val nu igen cool

En till T110D2 så jag har 2*10" eller en Rockford Fosgate T115D2 Power, RF värsting 15"are roll

Gillar iaf att hålla mig till ett och samma märke, så fram/bak funderar jag på Rockford Fosgate T162S, 3300:-/par.

Som steg har jag kikat på Rockford Fosgate Power 1500W mono, 6500:- för att fixa basen/basarna.

Vad tror ni om det?

-

21 761 Inlägg
18 juni 2007
Det går att få ganska lika frekvenskurvor för både T110D2 och T115D2/D4. Med samma inmatad effekt i 10" och 15" så spelar 15" aningen högre, fast det beror ju också på vilken volym och avstämning man väljer för respektive bas.

265 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det går att få ganska lika frekvenskurvor för både T110D2 och T115D2/D4. Med samma inmatad effekt i 10" och 15" så spelar 15" aningen högre, fast det beror ju också på vilken volym och avstämning man väljer för respektive bas.

Där ser man smile

-

Sök