Volvo 240 baklykta

ligge
2 juli 2017 · 2 Inlägg

Hejsan jag har problem med min Volvo 244s baklykta på höger sidan eftersom det inte lyser.
Kretskortet är fint och verkar inte vara några problem med. Jag tror det kontakterna på kablarna eller vad det heter som sitter på kortet. Är det någon som vet vad det heter och var man kan fixa nya? Eller om det är mer värt att bara dra kablarna till lamp socklarna istället?
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224374/224374-b00b37270144a2f2d78d1c651c95c6dc.jpg

Senast redigerat av ligge (2 juli 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2017 · 13 734 Inlägg

dela på kontakten och ha stiften lösa glöm inte att skriva úpp var dom sitter sen gör du rent konatkterna för man ser ju att dom är ärjade.  sen fungerar det nog ska du se..   du har ju även en lös jord som sitter från bakljuset och bilen   kolla så den sitter som den ska och att det inte är rostigt och jävligt där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zleepy Trucker
2 juli 2017 · 1 391 Inlägg

ser ut som ärg på flera av "stiften" prova rengöra så ska du nog se att det blir bättre kontakt...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
ligge
2 juli 2017 · 2 Inlägg

Growe skrev:
dela på kontakten och ha stiften lösa glöm inte att skriva úpp var dom sitter sen gör du rent konatkterna för man ser ju att dom är ärjade.  sen fungerar det nog ska du se..   du har ju även en lös jord som sitter från bakljuset och bilen   kolla så den sitter som den ska och att det inte är rostigt och jävligt där

När jag började plocka ut dem gick en av dem av... Vart kan man fixa nya?

Djo
2 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Löd in kablar direkt på lamphållarna och skit i kretskortet det funkar inte i längden alls jag lödde tillslut smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2017 · 13 734 Inlägg

ligge skrev:

Growe skrev:
dela på kontakten och ha stiften lösa glöm inte att skriva úpp var dom sitter sen gör du rent konatkterna för man ser ju att dom är ärjade.  sen fungerar det nog ska du se..   du har ju även en lös jord som sitter från bakljuset och bilen   kolla så den sitter som den ska och att det inte är rostigt och jävligt där

När jag började plocka ut dem gick en av dem av... Vart kan man fixa nya?

volvo kan du börja med att testa eller så åker du till skroten och tar loss och öppnar upp stifen och monterar i orginal kablarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2017 · 13 734 Inlägg

Djo skrev:
Löd in kablar direkt på lamphållarna och skit i kretskortet det funkar inte i längden alls jag lödde tillslut smile

jo för det är så jävla roligt och ta över efter någon klåpare som förstört både bilens el och bakljuse...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Djo
3 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

Djo skrev:
Löd in kablar direkt på lamphållarna och skit i kretskortet det funkar inte i längden alls jag lödde tillslut smile

jo för det är så jävla roligt och ta över efter någon klåpare som förstört både bilens el och bakljuse...

Förstört haha har du aldrig skruvat 240 ?

Bakljusens konstruktion är skit. Glappande kretskort rappliga lamphållare som aldrig får bra kontakt med kretskortet.

Jag lödde fast kablar och drog till en modern multikontakt istället funkade felfritt efter det.

Man förstör inte av å förbättra saker, Såvida det inte handlar om orginal renovering.

Mer seriös bakljus inkoppling än på min gammla 244 får du leta efter.

Klåpare löder inte dom tvinnar och eltejpar saker.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Streethawk Billjuds Wannabe
4 juli 2017 · 1 771 Inlägg

Djo skrev:

Growe skrev:

Djo skrev:
Löd in kablar direkt på lamphållarna och skit i kretskortet det funkar inte i längden alls jag lödde tillslut smile

jo för det är så jävla roligt och ta över efter någon klåpare som förstört både bilens el och bakljuse...

Förstört haha har du aldrig skruvat 240 ?

Bakljusens konstruktion är skit. Glappande kretskort rappliga lamphållare som aldrig får bra kontakt med kretskortet.

Jag lödde fast kablar och drog till en modern multikontakt istället funkade felfritt efter det.

Man förstör inte av å förbättra saker, Såvida det inte handlar om orginal renovering.

Mer seriös bakljus inkoppling än på min gammla 244 får du leta efter.

Klåpare löder inte dom tvinnar och eltejpar saker.

Offtopic
Eltejp ska vi inte prata illa om, det är så bra så. Men att tvinna kablar har man fått göra om ett gäng gånger, oftast bakom en ny installerad stereo. För att inte tala om sockerbitar.....

Ontopic, kablarna 1 4 och 7 ser väldigt ärgade ut, köp dig en ny kontakt hona/hane så löder du fast kablarna där dom ska sitta och skarvar in nya kontakten längre in på lämpligt ställe för att gömma kontakten.
Med andra ord som Djo sa.

Senast redigerat av Streethawk (4 juli 2017)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
jaka54
4 juli 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Flera kontakter är ärgade men det fixas lätt med lite elspray!

Senast redigerat av jaka54 (4 juli 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang