Det är en 98. Har ungefär noll erfarenhet av bilar.. De är en liten plastbit som spruckit högst upp på höger sida. Är de topplocket? Brukar de vara dyrt o laga hos någon mek? Aah, ursäkta för idiotfragor..
Det är en 98. Har ungefär noll erfarenhet av bilar.. De är en liten plastbit som spruckit högst upp på höger sida. Är de topplocket? Brukar de vara dyrt o laga hos någon mek? Aah, ursäkta för idiotfragor..
Märker detta. Givetvis måste vi alla börja från noll någon gång! Plastbiten gissar jag på att den sitter på kylaren. AJ menade att om kylaren läckt så kanske bilen har kokat ordentligt. Har du sett på tempmätaren att den blivit för varm? Eller är det en liten läcka?
Har den kokat -rejält- kan motorn vara bortom räddning.
Det är en 98. Har ungefär noll erfarenhet av bilar.. De är en liten plastbit som spruckit högst upp på höger sida. Är de topplocket? Brukar de vara dyrt o laga hos någon mek? Aah, ursäkta för idiotfragor..
läcker det därifrån ? de finns kylarcement eller täckpasta för sånt! men om plasten får en spricka betyder de oftast övertryck i motorn! att låta en verkstad byta kostar mer än vad bilen är värd tyvärr
En Twingo i hyfsat skick som är bes & skatt kostar cirka 6000:- på Blocket. En kylare med arbete på verkstad kanske rockar loss på 2500-3000 riksdaler. Man sätter dit en ny och inget annat!
Sen kanske kamremmen lever på sista linan och då är det absolut inte värt att laga! I längden säkerligen billigare att byta bil oavsett.
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven. Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.
Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig. Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol. Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är. Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar. Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart. När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet.
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven. Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.
Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig. Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol. Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är. Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar. Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart. När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet.
Luktar man där man fyller på glykol? Motorn går som en klocka o startar jämt. Ja ska kolla allt de ikvall! Bilen har stått sen i höstas, kan de påverka oljefargen? Om allt är ok och jag börjar skruva ska ja tänka på de! 😊
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven. Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.
Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig. Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol. Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är. Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar. Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart. När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet.
Luktar man där man fyller på glykol? Motorn går som en klocka o startar jämt. Ja ska kolla allt de ikvall! Bilen har stått sen i höstas, kan de påverka oljefargen? Om allt är ok och jag börjar skruva ska ja tänka på de! 😊
Jajamensan, lukta där. Oljan ska se bra ut ändå, i oljepåfyllningslocket kan det vara kondens. Titta istället på oljestickan, är oljan svart är det ingen vatten i oljan.
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven. Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.
Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig. Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol. Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är. Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar. Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart. När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet.
Luktar man där man fyller på glykol? Motorn går som en klocka o startar jämt. Ja ska kolla allt de ikvall! Bilen har stått sen i höstas, kan de påverka oljefargen? Om allt är ok och jag börjar skruva ska ja tänka på de! 😊
Du har ingen kompis som har mer koll med bilar som kan hjälpa dig?