3499
Sök

Spricka i grenrör

6 577 Inlägg
29 juli 2017
Trådstartare
Hej!
Upptäckte idag att det fanns en spricka i grenröret på  brorsans Audi 100Avant turbo från -91 (C3 modellen).
Någon som vet var man får tag på ett nytt eller begagnat grenrör? VAG har nog inte, finns åtminstone inte på "Audi tradition". Bildelsbasen likaså ,finns ej! Ej heller på tyska eBay.
Går det att svetsa?? Tidigare ägare har tydligen försökt att hårdlöda sprickan.

Evildan
29 juli 2017
jaka54 skrev:
Hej!
Upptäckte idag att det fanns en spricka i grenröret på  brorsans Audi 100Avant turbo från -91 (C3 modellen).
Någon som vet var man får tag på ett nytt eller begagnat grenrör? VAG har nog inte, finns åtminstone inte på "Audi tradition". Bildelsbasen likaså ,finns ej! Ej heller på tyska eBay.
Går det att svetsa?? Tidigare ägare har tydligen försökt att hårdlöda sprickan.

Vanligt gjutjärn?
Gjutjärn har jag framgångsrikt svetsat med ESAB-pinnen OK48 många gånger genom åren.
https://m.verktygsboden.se/svetselektro … gJomPD_BwE
Senast redigerat av Evildan (31 juli 2017)

Evildan
30 juli 2017
jaka54 skrev:
Hej!
Men går det att TIG svetsa??

Javisst.
Då kan du använda pinnen tigrod 19.30 i kombination med den argon.
Även det är Esabs produkt vilka jag uppenbarligen gillar att jobba med.
Senast redigerat av Evildan (31 juli 2017)

6 577 Inlägg
30 juli 2017
Trådstartare
Hej!
Finns det någon firma i stockholm/Uppsala trakten om kan svetsa gjutjärn?

Evildan
30 juli 2017
jaka54 skrev:
Hej!
Finns det någon firma i stockholm/Uppsala trakten om kan svetsa gjutjärn?

http://www.brunells.com/index.htm

6 252 Inlägg
31 juli 2017
Men man bör förvärma materialet innan man svetsar, annars finns risk för sprickbildning

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 juli 2017
Svarte_Orm skrev:
Men man bör förvärma materialet innan man svetsar, annars finns risk för sprickbildning

Samt även att låta det svalna långsamt. Ett perfekt sätt är att lägga grenröret på eftervärmen i grillen och låta det svalna över natten.

Men jag skulle nog leta begagnat rör. Måste finnas en miljard på ebay i Tyskland, utöver de som dyker upp länken som redan getts till Bildelsbasen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
31 juli 2017
ehedman skrev:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-100/1983_1991/Avgas&rening/Grenrör-Avgas/Alla/

caromania skrev:
Men jag skulle nog leta begagnat rör. Måste finnas en miljard på ebay i Tyskland, utöver de som dyker upp länken som redan getts till Bildelsbasen.

Inte för att jag bryr mig så överdrivet mycket...men; hur många grenrör hittar ni till en 2.2 turbo på bildelsbasenlänken?

Tyska ebay har dock (föga förvånande). Precis som TS skriver är det ju ingen produkt VAG tillhandahåller längre. Ersättningsgrenrör är enligt VAG;

034129591AC
034129592
034129933
034129995
034129903
035145880
N0138128
N0161531

Sökning på (ex.vis de första i listan) ger träff på ebay.de .

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
31 juli 2017
Jag kan ha haft enbart tur men jag har svetsat uppskattningsvis ett femtiotal gjutjärnsgrenrör i rumstemperatur med OK48 och inget har spruckit eller dom rostfria nipplarna (10st per grenrör) för diverse mätutrustning jag svetsat dit har trillat av eller läckt trots idoga fullastkörningar med vackert rödglödgat grenrör.
Jag tror inte att det blir något problem för TS heller med hållfastheten då TS ämnar lämna bort jobbet till någon svetsfirma.

7 773 Inlägg
1 augusti 2017
Även jag har svetsat ett avgasgrenrör.
För mer än 30 år sedan.
Opel Rekord 1700.
En kompis morfars bil.
Demonterade grenröret och slipade med vinkelslip upp ett V-spår i sprickan.
Tiggde/mutade till mig ett par pinnar.
Minns inte fabrikat och typ.
Monterade grenröret på topplocket, för att det inte skulle slå sig.
Svetsade med en 230 volt 1-fas Bosch "Humla".
Höll så länge jag minns = mer än 5 år.

6 577 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
Hej!
På Bildelsbasen finns det inga till 2,2lit Turbo! Bara till 2,3lit motorn utan turbo.
Det finns heller inga hela begagande på eBay.de ,bara en del av  den tvådelade versionen, men...av en slump hittade jag flera grenrör på en annan site på eBay.de.

http://www.ebay.de/itm/Audi-100-200-10V … 259109052#

Fick också ett tips via Oliver på siten "Audi 100 on-line" att en firma  Jemo Motorsport i tyskland nytillverkade  grenrör tillverkade av stålrör. -Vad säger ni kan det vara nått? €699,00 med frakt. Bättre eller sämre än gjutjärn???

https://www.jemo-motorsport.de/epages/7 … 4_10V_kurz
Senast redigerat av jaka54 (1 augusti 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2017
jaka54 skrev:
Hej!
På Bildelsbasen finns det inga till 2,2lit Turbo! Bara till 2,3lit motorn utan turbo.
Det finns heller inga hela begagande på eBay.de ,bara en del av  den tvådelade versionen, men...av en slump hittade jag flera grenrör på en annan site på eBay.de.

Fick också ett tips via Oliver på siten "Audi 100 on-line" att en firma  Jemo Motorsport i tyskland nytillverkade i stålrör. -Vad säger ni kan det vara nått? €699,00 med frakt.

https://www.jemo-motorsport.de/epages/7 … 4_10V_kurz

Jag hade valt att laga det gamla först. Det blir billigast och borde hålla tillräckligt bra. 7000kr för ett nytt rör är inte försvarbart?

6 577 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
Hej!
Problemet är att ta bort det gamla och få tag på någon som laga det ...tar tid! Att köpa ett begagnat eller nytt och och sätta dit går fortare. Brorsan är beroende av bilen!  Men frågan kvarstår: Håller ett grenrör av stålrör bättre?

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2017
Han kan väl hyra en bil för pengarna och laga sin originaldel..? Det blir nog ändå några sekiner över till en flaska Tuborg var med tanke på vad de skulle ha för det röret.

Jag skulle säga att ett eftermarknadsstålrör ofta håller sämre på en turbobil, men den där firman kanske vet vad de gör? Ännu en nackdel är att det låter mer. Däremot är det säkert bättre designat, så några hästar hittar kanske hem av de 165 som en gång huserade i hagen.

Sök