Volvo 760 B280F - Har kokat, vad göra ?

Lommen
26 juli 2017 · 273 Inlägg

Äger en Volvo 765 från 1989 med B280F motorn i, den bättre motorn alltså. Nu är det så att den har kokat för nåt år sen eller så, den är fortfarande körbar men den drar vatten nåt jävulskt.

Nu är frågan, bilen är rätt så fin och riktig så jag skulle vilja antingen byta motor eller laga den som sitter i. Den här motorn har väl inte pappersshimsade foder har jag för mig.. och således inte heller vanligt med fodersättningar vid kokning ?

Skulle motorn gå att fixa genom att endast byta toppackningar och bultar o sen bör den funka igen ?

Jag kan inte så värst mycket om dessa motorer så därför frågar jag här, dock har jag ägt säkert 10-12 Volvo 760 genom åren..

I annat fall kanske jag slänger i en Vit sexa i den istället.. om det inte är för mycket jobb vill säga, har flera sånna motorer och lådor (automat) liggandes..

Utmarks-Loke
27 juli 2017 · 5 813 Inlägg

Risken finns att topparna är skeva och måste planas också.

Att byta till någon annan motor är förstås bäst men då måste man regga om bilen. Det är inte bara att byta och köra vidare.

xXSammy
27 juli 2017 · 6 566 Inlägg

Hur mår fodrerna då?

De/Dem
Lommen
30 juli 2017 · 273 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Risken finns att topparna är skeva och måste planas också.

Att byta till någon annan motor är förstås bäst men då måste man regga om bilen. Det är inte bara att byta och köra vidare.

Nej.. på en V motor planar man vanligen inte topparna av olika orsaker..

Nej jag har ganska bred kunskap om motorbyten och sånna saker, jag vet mer än väl att det inte bara är att byta motor och köra vidare.. inga som helst problem att regga en Volvo 7 serie med 204 hästars vit sexa med tillhörande automat...

Jag har funderat på en D5252T åxå faktiskt.. men får se hur det blir..

Lommen
30 juli 2017 · 273 Inlägg

xXSammy skrev:
Hur mår fodrerna då?

Det vet jag inte...

xXSammy
30 juli 2017 · 6 566 Inlägg

motorn måste väl ut vilket som? Går säkert byta packningar i bilen men om du "ändå ska" byta motor kanske du borde ta ut den och plocka isär den ändå?

De/Dem
Lommen
4 augusti 2017 · 273 Inlägg

xXSammy skrev:
motorn måste väl ut vilket som? Går säkert byta packningar i bilen men om du "ändå ska" byta motor kanske du borde ta ut den och plocka isär den ändå?

Går utmärkt att byta packningar med motorn kvar i bilen.. och jag ser ingen orsak till att plocka isär den om jag ska byta motor... känns lite som waste of time..

xXSammy
4 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

Om du ändå är bestämd på att byta motor är väl kylväske förlusten ett startskott till att börja riva ut? wink

De/Dem
Lommen
6 augusti 2017 · 273 Inlägg

xXSammy skrev:
Om du ändå är bestämd på att byta motor är väl kylväske förlusten ett startskott till att börja riva ut? wink

Bilen används inte, och ska jag byta motor så är jag inte speciellt intresserad av att riva isär motorn som sitter där.. som du nämnde att jag borde göra om jag ska byta motor.. känns som slöseri med tid..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang