något konstigt ljud?

ogc577
19 november 2005 · 35 Inlägg

jag har precis kopplat in en ny ljudanläggning...
JAG HÖR NÅGOT TJUTANDE LJUD(när bilen är igång samtidigt+stereon..motorljud ungför) FRÅN HÅGTALARNA DOM SOM ÄR INKOPPLADE GENOM SLUTSTEGET!!!!VAD KAN DET VARA FELKOPPLAT kanske!!
kanske bara att köpa ett störningsfilter///ogc577

Janken Driver
19 november 2005 · 2 111 Inlägg

du behöver inte skriva skrikande inlägg. drygt o läsa med alla !!! o stora bokstäver. ger ett oseriöst intryck tycker jag iaf...kolla jorden. ska jag göra då en polare hör ett lågt tjut i mitt framsystem hehe..tongue

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Serviceteknikern
19 november 2005 · 25 Inlägg

Tjutet kan härstamma från Generatorn, det är nämnligen så att en AC generator lämmnar  en viss störnings rippel, så ett ström filter är nog aldrig fel

Nicke_745 T-mek
19 november 2005 · 68 Inlägg

har du lågnivåkabeln på samma sida som störmen kan vara det annar köp ett störningsfilter.
lycka till

MVH//Lindhe

I dont drive fast,
I just fly low
ogc577
19 november 2005 · 35 Inlägg

lågnivåkabeln+strömkabeln är på samma sida...
det är ingen ac på bilen!!
räcker det att man köper ett störningfiler på mds t.e.x....
hur kopplar man ett störningfilter....vad kostar ett sådant???////////ogc577

zwich Saab raggare : )
19 november 2005 · 887 Inlägg

ogc577 skrev:
jag har precis kopplat in en ny ljudanläggning...
JAG HÖR NÅGOT TJUTANDE LJUD(när bilen är igång samtidigt+stereon..motorljud ungför) FRÅN HÅGTALARNA DOM SOM ÄR INKOPPLADE GENOM SLUTSTEGET!!!!VAD KAN DET VARA FELKOPPLAT kanske!!
kanske bara att köpa ett störningsfilter///ogc577

hahah www.fulasteinlegget.se

Senast redigerat av zwich (19 november 2005)

Turbo.. Because Im worth it :)
ogc577
19 november 2005 · 35 Inlägg

va?

sternviken
19 november 2005 · 81 Inlägg

det bästa är nog om du drar om antingen RCA-kabeln eller Strömkabeln... så att dom ligger på olika sidor. då bör du bli av med störningarna...

/Erik

ogc577
19 november 2005 · 35 Inlägg

ja ska pröva det!!tack

Rollin stoned Jenz
19 november 2005 · 69 Inlägg

ogc577 skrev:
ja ska pröva det!!tack

Jag hade faktiskt en neonljus som gav tjutande ljud i högtalarna, köpte ett ljudstyrdt sådant från BRL... värdelöst är det...

Jeep Grand cherokee -96 "Northern Wolf" 4,5" RE lift, NEV stealth bumper, MX6 shocks, Procomp ES2000, Superior axle Dana 30, ARB air locker, Danita 3000, T-max 9000, 35"x12.5 Cooper STT
Vogge
20 november 2005 · 494 Inlägg

enligt min mening är störnings filter alldrig bra. bättre att lösa felet.
och i de här fallet låter de välldigt likt generator ljud.
är inte säker men de är nog ac i generatorn på bilen sedan likriktas de om til
lik ström.
de bästa du kan göra är som föregående har skrivit flytta ström kabeln från
signalkabeln och se till att du har en bra ! jord.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Janken Driver
20 november 2005 · 2 111 Inlägg

Vogge skrev:
enligt min mening är störnings filter alldrig bra. bättre att lösa felet.
och i de här fallet låter de välldigt likt generator ljud.
är inte säker men de är nog ac i generatorn på bilen sedan likriktas de om til
lik ström.
de bästa du kan göra är som föregående har skrivit flytta ström kabeln från
signalkabeln och se till att du har en bra ! jord.

jo inte så insatt men känns ungefär som att måla över ytrost med negelack...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Serviceteknikern
20 november 2005 · 25 Inlägg

Det är ju en växelströmms generator i bilen för det ger en högre verkningsgrad om man likriktar den än om man kör direkt på likströms generator. grejen är att det enda filter som finns instalerat i bilen för att jämna ut likspäningen i bilen är batteriet och om du har mycket belastat så räcker inte batteriets utjämningsmöjligheter till därför kan du få tjutande ljud i högtalarana, sen om det beror på att du drar pluss kabeln bredvid lågnivån det vet jag inte men det enda jag vet är att en riktig lågnivå har ett folie skickt runt hela kabeln som är anslutetm till jord därav bör det inte påverka om det kommer spänningstoppar i pluss kabeln, men som Murphy sa : Det som kan gå åt helvete, går åt helvete. Lycka till med ljudbygget

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
20 november 2005 · 2 933 Inlägg

kolla så inte strömkabeln och lågnivå kabeln ligger nära varandra, kan va därför.. har sånt tjut i mina högtalare ibland me, men jag har inte skärmad lågnivå så jag får skylla mig själv.. tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Gredd
20 november 2005 · 42 Inlägg

Flytta över lågnivån till andra sidan av bilen så ska du se att det försvinner. En lågnivå får aldrig gå paralellt med en kabel med hög ström (remotekabeln drar obetydligt med ström så den är ok). Måste lågnivå korsa strömförande kabel så se till att korsa den i rät vinkel. Jorda allt på i samma punkt oxå.

parayaCar
20 november 2005 · 424 Inlägg

kan man ha likström i bilen? big_smile ( tal om likströmsgeneratorer)

**// Toyota \\**
ogc577
21 november 2005 · 35 Inlägg

lågnivåkabeln och strömkabeln ligger sidan om varandra!!ska dra om dem i helgen!

Malmoe SSS -12
21 november 2005 · 3 217 Inlägg

Koppla om allt så löser nog allt sig till slut!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang