Fläkt "glappar"

blomqvistarn
13 augusti 2017 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har en Peugeot 307 ifrån 2004 där fläkt/ac beter sig lite märkligt. Det började tidigare i somras när den plötsligt kunde lägga av. Det hände några gånger för att sedan ge sig helt och inte gå öht. Igår gav jag mig an på att få igång den, jag började med att följa instruktionerna som visas här https://www.youtube.com/watch?v=ZhzaSPLE3a8 dvs kolla över kontakterna från tändningen samt de 2 till själva fläkten. De såg hela ut men ingenting hände med fläkten så jag drar slutsatsen att den är sönder och tar kvällen.

Imorse skulle jag åka och handla med bilen och fläkten startar och går som en klocka. Efter jag handlat så funkar det inte längre. Provar att slå på/av tändningen, dra i och ur kontakterna med bilen igång och allmänt juckande på kontakterna för att se om det glappar men inget. Har någon stött på något liknande? Varför fungerar det inte när fläkten uppenbarligen är hel?

Utmarks-Loke
13 augusti 2017 · 5 841 Inlägg

Förmodligen kolen som är slut och inte riktigt når fram. Ibland får de kontakt, ibland inte. Mycket vanligt på gamla bilfläktar

blomqvistarn
14 augusti 2017 · 2 Inlägg

Tack för svar! Finns det något sätt att säkerställa att det är kolen som är slut innan jag köper ny generator?

Utmarks-Loke
14 augusti 2017 · 5 841 Inlägg

Inte kolen i generatorn, de i fläkten. Jag vet inte hur det ser ut på en sådan fläkt, kanske kan man plocka isär och se hur mycket det är kvar av kolen. De kanske till och med går att byta och då kommer man väldigt billigt undan.

torsen
15 augusti 2017 · 7 240 Inlägg

Beter sig fläkten lika på alla varvtal/hastigheter?
Om den fungerar tillfredsställande på högsta farten, men inte på de lägre kan det vara reostaten som krånglar.
Inte svårt att byta på de flesta bilar.
Kostnaden ligger på runt femhundringen för många bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang