Ladda MC-batteri i släpet via släpvagnskontakten?

Nehrert
13 augusti 2017 · 2 Inlägg

Har just köpt ett täckt släp för att transportera sonens cross till och från träningarna. Det sitter ett MC-batteri i ett skåp på väggen. Batteriet driver en 12v lampa. Det vore ju najs om batteriet var laddat när man kom fram till träningen.

Hur gör man för att få laddning till batteriet när man kör bilen (en Skoda med 13-polig släpvagnskontakt). Jag har kollat på olika husvagnsfora men deras artiklar är från tiden innan 13-poliga kontakter.

Alla svar mottages tacksam, men ha i åtanke att mina elkunskaper är begränsade och om fordonsel kan jag näst intill inget alls. Tänkte först att det bara skulle vara att dra några tåtar direkt till batteriet, men från bättre vetande fick jag förstå att det nog var lite mer komplicerat än så. Vete fan hur jag ska lösa det här, men det vore kul att prova. Om det ens går.


https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224846/224846-b9f37bc061ea618d3c9beeb24fcf47da.jpg

jaka54
13 augusti 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Först måste jag fråga vad du ska ha batteriet till? ska du bara ha lampan att lysa???
Då laddar du via en vanlig batteriladdare direkt på + och - polerna på batteriet när du märker att batteriet börjar ta slut.
Men...du vill antagligen koppla batteriet direkt till generatorn så att batteriet får laddning den vägen  och alltid är fulladdat? Då är det bara att koppla två sladdar från generatorns + resp - poler  till + och - på  batteriet.
Om du har två lediga kontakter på släpvagnkopplingen måste du själv kolla.
Men frågan kvarstår: Vad ska du ha batteriet till? Enklast är ju som jag sa att bara ladda det när det tagit slut med en vanlig 230V/12V väggladdare.

Senast redigerat av jaka54 (13 augusti 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 augusti 2017 · 14 056 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Först måste jag fråga vad du ska ha batteriet till? ska du bara ha lampan att lysa???
Då laddar du via en vanlig batteriladdare direkt på + och - polerna på batteriet när du märker att batteriet börjar ta slut.
Men...du vill antagligen koppla batteriet direkt till generatorn så att batteriet får laddning den vägen  och alltid är fulladdat? Då är det bara att koppla två sladdar från generatorns + resp - poler  till + och - på  batteriet.
Om du har två lediga kontakter på släpvagnkopplingen måste du själv kolla.
Men frågan kvarstår: Vad ska du ha batteriet till? Enklast är ju som jag sa att bara ladda det när det tagit slut med en vanlig 230V/12V väggladdare.

TS skriver: Batteriet driver en 12v lampa.

Vi får väl utgå från att han bara ska driva denna 12v lampa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Nehrert
13 augusti 2017 · 2 Inlägg

Batteriet är avsett at driva belysningen. Klart det är enklare ur teknisk synvinkel att ladda batteriet med en vanlig batteriladdare när det börjar ta slut. Men då måste jag ta med mig batteriet hem och ladda det och sedan komma ihåg att ta det med mig nästa gång jag ska använda släpet. Men jag vill inte behöva tänka på att hålla koll på sånt. Man kan ge sig den på att batteriet är tomt när man väl ska använda det.

Highway_Outlaw
14 augusti 2017 · 198 Inlägg

Stift 10 är +12 över tändning.
Så denna brukar användas till detta ändamålet.
Kolla bara så att bilen har 2,5 mm2 kabel

TheGrimReaper
24 augusti 2017 · 22 Inlägg

En tanke som slog mig var att du borde kunna gå att montera dit en laddningsregulator för solceller.

"Regulator till 12 V solcellspanel som skyddar batteriet mot överladdning och urladdning. Laddningsregulatorn kopplas in mellan solpanelen och batteriet för att reglera spänningen till batteriet. En last ansluts till den tredje anslutningen till vilken strömmen bryts om spänningen sjunker under 10,5 V. "

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/31-635_xl_2.jpg

Kopplas in på följande sätt:
Batteri -> Ditt batteri
Solar-> Ström från bilen släpvagnskontakt
Load-> Din "last" i ditt fall lampan

Använder du denna så får du alla fördelar som står i texten ovan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang