Rev toppen på Astran? Varför blir det så här?

piraya2
1 september 2017 · 31 Inlägg

Min Opel började gå skit och efter att ha konstaterat att tvåans och treans cylinder var komplös så rev jag ner den. Nu är bara min fråga varför det blir så här. Det är alltså en 1,4 på 80 hk och inget prestandamonster och den körs därefter. Den är från 1998 och har gått 12500 mil.


https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135061/135061-e32a14b34cf882d64a190d067fcf2379.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135061/135061-79625919463859ed393d872ee400a99f.jpg



Står nu i valet och kvalet om jag ska orka renovera den. Hatar bilen men den är en bra andrabil... Vad hamnar man på pengamässigt om man gör återmonteringen själv?

jaka54
1 september 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Oj Oj! Brända ventiler=för varmt i förbränningsrummet!
Två nya ventiler och möjligen slipa in dem. för hand.
Hur det kan bli så här ? -Ja felaktiga tändstift. Läckage i förbränningsrummet. Ej bytt olja varje år eller tusen mil, Gas glad förare. Ej bytt luftfilter på åtskilliga år osv.

piraya2
3 september 2017 · 31 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Oj Oj! Brända ventiler=för varmt i förbränningsrummet!
Två nya ventiler och möjligen slipa in dem. för hand.
Hur det kan bli så här ? -Ja felaktiga tändstift. Läckage i förbränningsrummet. Ej bytt olja varje år eller tusen mil, Gas glad förare. Ej bytt luftfilter på åtskilliga år osv.

Ja det är ju det som är så märkligt. Stiften är visserligen Biltemas och på ett av dem saknades mittelektroden...

Gasglad är det helt meningslöst att vara i den bilen så det är inte det men hyffsat servad har den blivit. Kan den trasiga insugspackningen påverka?

jaka54
3 september 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Svaret är Ja! Trasig packning kan höja temperarturen i förbränningsrummet.
Biltemas stift skulle jag inte använda. NGK och Bosch rekommenderas.

it_mutt Avstängd
3 september 2017 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Svaret är Ja! Trasig packning kan höja temperarturen i förbränningsrummet.
Biltemas stift skulle jag inte använda. NGK och Bosch rekommenderas.

Så...vad är så dåligt med Brisk/BRITAstift menar du? Funnits som tändstiftstillverkare längre än NGK ex.vis (Genom BRITA, Brisk är bara det gemensamma namnet för företagen. Tändstift från Brisk är alltså "Britastift").

Nu påstår jag inte alls att stiften är några tokbra stift. Jag vet däremot "hur de fungerar". Så, vad vet du om "hur de inte fungerar"? Eller du menar kanske mest bara att det är bättre att satsa på ett välkänt namn?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
3 september 2017 · 9 296 Inlägg

Brända ventiler kan bero på vad som helst men jag tror inte stiften är orsaken. Snarare dåliga ventilfjädrar eller att ventilgapet ändrats genom slitage. 12000mil är väldigt lite för det men 20 år ganska mycket vilket tyder på trötta fjädrar. Sedan kan fet/fel bränsleblandning orsaka sotbildning vilket senare kan leda till brända ventiler.

Ska du göra jobbet själv och inte har bråttom så är det ju egentligen bara att köpa nya ventiler och pula runt med det, men jag hade nog letat efter en ersättningstopp på skroten eller framförallt ebay.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_740tic
3 september 2017 · 224 Inlägg

Inte ovanligt med brända ventiler på en Astra. Ventil kostar väl ca 100-150kr styck slipa in gör du me borrmaskin går fortare

Evildan
4 september 2017 ·

_740tic skrev:
Inte ovanligt med brända ventiler på en Astra. Ventil kostar väl ca 100-150kr styck slipa in gör du me borrmaskin går fortare

Det verkar vara svårt att få tag på ventilslipningstillsatsverktyget för borrmaskin nuförtiden.

mb_pucken
4 september 2017 · 5 087 Inlägg

Jag har slipat en del ventiler med borrmaskin/skruvdragare med bra resultat.

Kört sugpropp från vanlig indianpinne från Biltema limmad till lämplig skruv typ m8. Kör dock inte full fart och växlar riktning ofta :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
spillolja
4 september 2017 · 4 026 Inlägg

8mm slang och ett borr bör fungera  som ansluts till ventilskaftet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_740tic
4 september 2017 · 224 Inlägg

Antingen kapar du av en av dom gamla ventilerna å sätter i borrmaskin eller tar nått annat lämpligt, 6 eller 7mm slang brukar gå bra så sätter du på den på toppen på ventilen å kör, ha kort slang annars brukar den bara snurra ihop sig

caromania Forummoderator
4 september 2017 · 9 296 Inlägg

Det här med att slipa in ventiler med borrmaskin, alltså det är ju inte bara att köra. Lite finess får det allt vara. Helst ska slipningen ske i båda riktningarna, med färre varv än 1 åt vardera hållet. Men å andra sidan så är det ju en gammal Opelspis detta och då kan man säkert fuska lite. Men att bara dra på järnet år ett håll, det skulle inte jag göra. Att slipa in en ventil för hand tar bara några minuter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
4 september 2017 · 5 841 Inlägg

Var har bitarna som gått ur ventilerna tagit vägen, har de sugits ur och ligger i katalysatorn och skramlar?

jaka54
5 september 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Ja!

spillolja
5 september 2017 · 4 026 Inlägg

man kan grovslipa med maskinen, ta man en sådan borrmaskin:
http://www.ebay.de/itm/192254533882
den har variabelt varvtal och kan köras baklänges

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang