5949
Sök

V70N T5 6MT drar åt vänster vid acceleration och höger vid retardation. Bilen går rakt vid inbromsning.

193 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
Efter ägandet av flertalet V70 av denna modell så har jag stött på ett för mig helt nytt fenomen.

På verkstan tyckte de att allt var normalt. De saknar uppenbarligen fingertoppskänslan.
Hjulinställningen är okej utöver lite mycket toe in på bägge hjulen fram och lite vänster bak, men det är marginellt. Inget jag direkt tycker borde vara associerat med detta.
Jag frågade även killarna som utförde mätningen av hjulinställningen men de verkade inte ha en aning.
Bussningar, leder osv. Allt är okej enligt mekaniker och besiktningsmän.

Med över 10 års ägande av denna bilmodell så vet jag att detta inte är normalt. Vad säger ni här? Vad kan orsaken till detta vara? Är det ny växellåda som gäller eller är felet mer banalt än så?

6 262 Inlägg
1 september 2017
Kanske är differentialen som är lite dålig?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 september 2017
Har alltid fått för mig att det är normalt att effektstarka FWD-bilar drar åt ena hållet.

Av den enkla anledningen att man har olika långa drivaxlar, vilket påverkar hur mycket det drar i ratten.

Ett sätt att motverka detta är en diffbroms.

Min 850 betedde sig så åtminstone.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 165 Inlägg
1 september 2017
Hjulinstälning är jätte viktig på dessa bilar att den är korrekt.

Min drog enormt åt höger vid acceleration och vid växling (redan så lite gassläpp) så for den åt vänster efter jag hade bytt styrleder och inte hunnit göra hjul inställning (efter hjul inställning var detta symptom borta )

Så en noggrann och korrekt hjul inställning är viktigt men kolla bussningar och leder först.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 832 Inlägg
8 september 2017
Ursäkta, men....................
Bilen drar åt höger vid retardation.
Bilen går rakt vid inbromsning.

För mig är retardation och inbromsning synonymer!

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2017
torsen skrev:

Retardation är när hastigheten bromsas upp/minskas ja, men ska nog tolkas som "släppa gasen" i denna fråga.

Hur reagerar bilen om kopplingen trycks ner och hastigheten minskas? (Var det manuell?)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

10 165 Inlägg
8 september 2017
torsen skrev:

ursäkta tog förgivet tvärtom då det är mer normalt/logiskt.

Dåliga motorfästen ???

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 968 Inlägg
8 september 2017
länkarmar och övre fjäderskålar är vad jag skulle titta på..

det sist nämda gör skitfräna ändringar på karaktären.. smile

förövrigt är det skitbilar dom där v70n så det är nog bara en normalt klipp slut framvagn  så beställ ett kitt med länkarmar inre och yttre styrleder och 2nya övre fjäderskålar så blir det nog bättre..

Kör fort så hinner inget hända...

10 165 Inlägg
8 september 2017
Growe skrev:
länkarmar och övre fjäderskålar är vad jag skulle titta på..

det sist nämda gör skitfräna ändringar på karaktären.. smile

förövrigt är det skitbilar dom där v70n så det är nog bara en normalt klipp slut framvagn  så beställ ett kitt med länkarmar inre och yttre styrleder och 2nya övre fjäderskålar så blir det nog bättre..

v70N har dåliga framvagnar, dock ej något ovanligt bland bilar från början 00.

Då han bytt fjäderben fram lär ju fjäderskålarna vara bytta tillika så topplagringarna.

Sök