Högtrycksspolning till xenon

Bellon
11 september 2017 · 1 Inlägg

Jag har lyckats läsa och frågat mig fram till att högtrycksspolning krävs om man eftermonterar xenonljus, eller när man ska registreringsbesikta en importerad bil som har xenonljus.

Dock hittar jag ingen info vad som gäller om en bil redan är registreringsbesiktad och godkänd med xenon, men saknar högtrycksspolning?

Jag är på väg att köpa en importerad Mustang årsmodell 2013, den är registreringsbesiktad 2015, och kontrollbesiktad 2016, utan anmärkning, trots att den saknar högtrycksspolning. Det finns inga spolningsmunstycken överhuvudtaget vid strålkastarna. Finns det någon risk att få nerslag för detta vid en kontrollbesiktning? Eller är det lugnt nu då den redan gått igenom en registreringsbesiktning i detta utförande?

simlar
11 september 2017 · 5 525 Inlägg

Är den redan registrerad i Sverige utan högtrycksspolning så är den godkänd utan spolning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
yakozan
11 september 2017 · 333 Inlägg

Det finns risk att få nedslag. Har råkat ut för det själv trots att det var originalxenon.
Jag halogenkonverterade mina xenonlampor för att få igenom bilen . Var massa år sen jag gjorde det, men har för mig att jag klippte till några H7or och kopplade in med ett extraljuskit. Det funkade på min bil. Vet inte hur ljusbild och sånt blir på  en mustang.
Men kan vara bra att ha i bakhuvudet om du får nedslag.

edit:
Kom på nu att det kan vara annorlunda med jänkebilar. Den bil jag pratade om var från Japan.
Är bilen importerad för "eget bruk" så kan det finnas lite mer spelrum på USA bilar då det specifikt står i ett av undantagen att de kan uppfylla SAE standard (amerikansk standard där det inte behövs spolning eller automatisk nivåreglering) om de inte uppfyller ECE.

Det var massor av år sen jag läste på om alla de här reglerna så mycket kan ha ändrats sen dess.
Men du borde kunna googla fram undantagen för eget bruk och se hur de reglerna ser ut idag. Om bilen är importerad på det sättet vill säga.

Senast redigerat av yakozan (11 september 2017)

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang