Skillnad på kina/äkta turbo?

Stettler
31 maj 2011 · 85 Inlägg

Vill komma med lite kommentarer om hur det funkar. Och detta är fakta, då jag själv vart över i Kina för att kolla in kvaliteten i fabrikerna, samt har bekanta som jobbar med just tillverkare där (inom handel import/export med EU).

Och det är inget specifikt för just turboagg, utan gäller i stort sätt det mesta som tillverkas i Kina/Korea. Men tar agg för det handlar det om här.

Vi tar Garrett. Dem plockar fram specar för ett nytt agg. Bygger en testserie i fabrik, testar och fixar. Sedan när den är klar för produktion. Då lägger dem ut den på tillverkning (i detta fall Kina).
Fabriken tillverka och säljer det märkesspecifika agget till Garrett under xx-antal år. När avtalet löpt ut (eller i vissa fall tidigare), så börjar man tillverka agg UTAN Garretts namn och siffror på. helt enkelt en kopia (knock-off). Man har tillgång till alla ritningar, krav specar och matrial.
Vissa fabriker behåller samma matrial och specar, andra drar ner på toleranserna. Oftast för att man nyttjar andra maskiner eller underleverantörer.

Således. Garrett har stått för ALLA utvecklingskostnader, marknadsföring och framtagning av formar. Som dem självklart vill ha igen när dem säljer sina produkter. Samt att dem VET att många betalar för just namnet (vi alla vet att "branding" kostar).

Fabriken kan sedan bygga sina "kopior" och sälja dem hur dem vill. Från vissa fabriker kan man köpa styckevis, från andra måste man köpa ca:10st.

Problemet uppstår när man har att göra med mindre nogräknade leverantörer. Dem kan visa sin produktionslina. Allt löper på hur bra som helst med god kvalitet. Sedan när man lägger en order på 10000st, då rasslar det till och kvaliteten sjunker drastiskt. OM man inte har representanter på plats som kan kontrollera INNAN leverans.
men självklart kan du bestämma din kvalitet själv. Du får vad du betalar för..

Med detta facit är det inte svårt att förstå att ett Garrett GT35R* får du för 300 dollar i Kina (FOB), mot 13000 Kr i Sverige.
*Då är det ett ÄKTA "Honeywell/Garrett" med dubbla lager och hela tjottaflöjten.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
31 maj 2011 · 901 Inlägg

Stettler skrev:
Vill komma med lite kommentarer om hur det funkar. Och detta är fakta, då jag själv vart över i Kina för att kolla in kvaliteten i fabrikerna, samt har bekanta som jobbar med just tillverkare där (inom handel import/export med EU).

Och det är inget specifikt för just turboagg, utan gäller i stort sätt det mesta som tillverkas i Kina/Korea. Men tar agg för det handlar det om här.

Vi tar Garrett. Dem plockar fram specar för ett nytt agg. Bygger en testserie i fabrik, testar och fixar. Sedan när den är klar för produktion. Då lägger dem ut den på tillverkning (i detta fall Kina).
Fabriken tillverka och säljer det märkesspecifika agget till Garrett under xx-antal år. När avtalet löpt ut (eller i vissa fall tidigare), så börjar man tillverka agg UTAN Garretts namn och siffror på. helt enkelt en kopia (knock-off). Man har tillgång till alla ritningar, krav specar och matrial.
Vissa fabriker behåller samma matrial och specar, andra drar ner på toleranserna. Oftast för att man nyttjar andra maskiner eller underleverantörer.

Således. Garrett har stått för ALLA utvecklingskostnader, marknadsföring och framtagning av formar. Som dem självklart vill ha igen när dem säljer sina produkter. Samt att dem VET att många betalar för just namnet (vi alla vet att "branding" kostar).

Fabriken kan sedan bygga sina "kopior" och sälja dem hur dem vill. Från vissa fabriker kan man köpa styckevis, från andra måste man köpa ca:10st.

Problemet uppstår när man har att göra med mindre nogräknade leverantörer. Dem kan visa sin produktionslina. Allt löper på hur bra som helst med god kvalitet. Sedan när man lägger en order på 10000st, då rasslar det till och kvaliteten sjunker drastiskt. OM man inte har representanter på plats som kan kontrollera INNAN leverans.
men självklart kan du bestämma din kvalitet själv. Du får vad du betalar för..

Med detta facit är det inte svårt att förstå att ett Garrett GT35R* får du för 300 dollar i Kina (FOB), mot 13000 Kr i Sverige.
*Då är det ett ÄKTA "Honeywell/Garrett" med dubbla lager och hela tjottaflöjten.

Exakt så här går det till den ekonomiska världen.Jag kan inte prata om bra eller dålig kvalite eftersom jag är ingen tekniker.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
endorfinslaven
7 augusti 2013 · 671 Inlägg

Detta var en del av sanningen !
I min bransch så är Kineserna ena förbannade tjuvar lögnare och fuskare.
Kvalite kommer långt ner i prioriteringen och arbetarna är grymt lata.
Ungefär som en kommunalanställd för 20 år sedan.

Nico-the-kid
7 augusti 2013 · 509 Inlägg

I din bransch är alla förbannade tjuvar lögnare och fuskare

endorfinslaven skrev:
Detta var en del av sanningen !
I min bransch så är Kineserna ena förbannade tjuvar lögnare och fuskare.
Kvalite kommer långt ner i prioriteringen och arbetarna är grymt lata.
Ungefär som en kommunalanställd för 20 år sedan.

t_mackan
7 augusti 2013 · 251 Inlägg

Kul tråd bra att någon tog upp ämnet har själv haft funderingar på Kina turbo men inte vågat köpa ett för man hört så mycket dåligt men ändå undrat hur dom kan sälja så bra? Men som många andra säger så säljer ju turbobanditen Kina och bara hört riktigt bra grejer om dom så frågan e va man ska tro igentligen?

endorfinslaven
9 augusti 2013 · 671 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
I din bransch är alla förbannade tjuvar lögnare och fuskare

endorfinslaven skrev:
Detta var en del av sanningen !
I min bransch så är Kineserna ena förbannade tjuvar lögnare och fuskare.
Kvalite kommer långt ner i prioriteringen och arbetarna är grymt lata.
Ungefär som en kommunalanställd för 20 år sedan.

Lilla mannen !
Det är en lite annan värld utanför samhall portarna och utanför vårt rikes gränser.
I mitt jobb handlar det om så mycket pengar för företagen / organisationerna att vi kallar det politik.
Vid introduktion och tester igångkörning av produkterna så försöker de flesta smita undan när deras fusk uppdagas.
Vi har det överliggande systemet som detekterar fel eller så fungerar inte vårat system kontinuerligt eller med intermittenta fel som följd. Det är många system från olika världsdelar som jobbar i symbios och kan man få någon annan att lösa problemet åt en med dess penningabörs så blir det svårt att ackreditera för arbetet. Eftersom vi ser deras system och har bredare kunskaper så löser vi problemen åt dem många ggr, och det utnyttjar de såklart.

Men här på forumet där proffstyckare har ideer och åsikter ses av mig som löjeväckande.
Trots att de aldrig ens varit inblandade eller löst ett problem med Kineser involverade så tror de sig veta allt.

Håll bara käft när man inte har minsta aning om vad det handlar om.

Jag skulle inte vilja handla med kineser då jag vet vilka smilande lögnare de är.
Har liksom varit på plats med dem under många år !

Nico-the-kid
9 augusti 2013 · 509 Inlägg

Menar du att allt från Kina är skit eller är det bara kineser du inte gillar? Såg precis på mitt xbox "Made in china" köpt på elgiganten.Är du rasist? Jag får väl tycka vad jag vill om såna som är i din bransch.Samhall=alla kommunanställda?Väx upp mannen.

super-mario tidsoptimist-javisst!
16 september 2017 · 274 Inlägg

Ja men nu då.. 4 år senare, har era kinaturbosar rasat eller presterat? :-) Jag som inte ska köra varken rattlåsrally eller drift, törs jag lägga mina sista slantar på ett kina-agg?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang