Ente - en V40 som nybörjarbudgetprojekt

Hallojs! I egenskap av gammal ringrostig hantverkare med alldeles på tok för mycket idéer i förhållande till tid och budget, ger jag mig nu i kast med ett område jag aldrig pysslat med tidigare. En relativt komplett gröngöling med alldeles för lite budget, tid och energi ska med andra ord få till en inköpt reservdelsbil till bruksskick och successivt piffa till den enligt en halvlöjligt lång attgöra/önskelista. Eftersom jag inte vill publicera fantasier kommer jag bara avslöja delar av den efterhand som projektet pågår. Visionen är en bil som lite här och var fått relativt diskreta uppdateringar och en del roliga extrafunktioner.
  • 11 Följare
  • 6 747 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 september 2017
Uthangaz
5 september 2017 · 25 Inlägg

CupRacing skrev:
Varför tar du inte toppen från din T4? smile

Det kan jag förmodligen göra, men det kan bli lite mer krångel och definitivt en extra utgift i form av toppackning. Må dessvärre hålla ned utgifterna för att hinna med utlandsresan innan det tidsfönstret stänger.

Uthangaz
5 september 2017 · 25 Inlägg

Idag blev det inget skruvande heller, det blir ju sällan som man tänkt sig. Tillbringade dagen med att hjälpa en kompis som gett sig ilag med fel fruntimmer som hittade på allt möjligt tok vilket ledde till att kompisen blev misshandlad. Hade ju tänkt fara till bågskytteklubben också på kvällen men det får bli en annan dag.

Hann i alla fall inhandla lite plattjärn som ska bli ett verktyg imorrn, ifall nu inte kommande polisärende tar hela dagen. Med tanke på att jag också behöver förbereda inför kvällens övning med kören känns det tveksamt om det blir några större framsteg imorrn heller.
Jag fick mig också en ordentlig pratstund med Volvos mekaniker, som var helt med på min linje om hur jag borde kunna gå tillväga, det kändes hur skönt som helst! Dock gör sig inte jobbet självt bara för det, så än återstår en del spänning och tålamod. Kommer jaga en ny lyftare så snart jag kan, de hade ingen inne på Bilbolaget.

cars4ever
5 september 2017 · 836 Inlägg

Uthangaz skrev:
Idag blev det inget skruvande heller, det blir ju sällan som man tänkt sig.

Känner igen det där alltför väl...... Men men , det löser sig till slut smile

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Uthangaz
8 september 2017 · 25 Inlägg

Planen för idag var att börja skruva isär Unos motor för att till att börja med plundra den på en lyftare, då dessa rimligtvis borde vara identiska med Entes dito.

Regn.

Jag bestämmer mig för att det är en jättedålig idé att skruva isär en motor utomhus och utan tak när det regnar, och det är heller ingen höjdare att krypa under bilen i det blöta för att eventuellt lossa något där.
I stor frustration summerar jag två fina höstdagar som gick till annat än bilskruvande, och en helg med förutspått regn. Kanske kan jag ge mig på höger ytterspegel som i dagsläget saknas på Ente.
Kanske nåt inredningsjox.
I övrigt kommer förhoppningsvis den regniga helgen göra mig lite mer produktiv i hemmet som verkligen behöver uppmärksamhet. Kanske hittar jag deodymiummagneterna jag köpte för ett tag sen? En sådan går ju in i den gamla oljepluggen som ändå ser användbar ut. Jag tänker att en kraftig lite magnet borde stanna kvar i en plugg av stål eftersom tråget är av alu. Nya pluggen är inte magnetisk och det gillar jag ju inte. Mja.

Uthangaz
8 september 2017 · 25 Inlägg

cars4ever skrev:

Uthangaz skrev:
Idag blev det inget skruvande heller, det blir ju sällan som man tänkt sig.

Känner igen det där alltför väl...... Men men , det löser sig till slut smile

Klart det gör! big_smile

Uthangaz
15 september 2017 · 25 Inlägg

Oj, ja jösses.
Det blev ett helt gäng dagar med väldigt mycket krångel och stora omvägar för väldigt lite pyssel.
Efter att ha avverkat köpcentrum, industriområde och ett par butiker på stan kom jag till slut hem (efter drygt två mil på cykel vilket var skönt) med en liten sugkopp.

Eller hur! För två kronor. big_smile

Behövde ju som den för att kunna dra upp ventillyftaren. Volvo avråder starkt från att använda magnet, och när jag såg sprängskissen förstod jag varför.

Hursomhelst, nu är det bara att sätta igång. Kollar lite instruktioner eftersom jag inser att den här operationen blir betydligt större än den förra. Må ju lyfta kammen, och då må ju kamremmen lyftas, men först drivremmen. Så långt är jag med.
Till drivremmen alltså.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-57c37eab1484bcdb7587507daafd2d9d.jpg
Där satt det fast.

Eftersom jag inte fick lös centrummuttern (men vek ju verktyget jag gjort) bestämde jag mig för att jag inte skulle få dit den nog hårt heller, så den fick vara och det fick bli att krångla runt. Behöver ju egentligen bara he bort remskivan för att kunna ställa veven i nolläge, jag bestämmer mig för att improvisera istället.
Och till slut, utan att behöva improvisera motorlyft, öppnades Sesam.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-9f0098181d76843606aaa64c7ffed189.jpg
Pet, pet...

Vafalls?! Nu beter den sig nästan exakt som de andra! Förut gick den lätt att trycka ned nästan en centimeter, nu är det kanske max 2mm och den är bra nära lika stum som de andra (0,5-1,5mm). Det borde ju rimligtvis betyda att den får olja och behåller den, och att den funkar igen?

Några observationer:
Ytan mellan toppens bägge delar var väldigt kladdig av olja, men jag såg inga tecken på att det hamnade olja där man absolut inte vill ha den. Ytan var inte alls så rosa som jag förväntade mig.
Tändstiften är sotiga och elektroderna små och spetsiga. Kommer byta dessa när biln är igång.
Kolvarna såg inte ut som jag förväntade mig: 1 kladdig, 2 kladdig, 3 sotig, 4 kladdig.

Frågor och funderingar:
Insuget. Jag hade tänkt lyfta bort det för att rengöra VHV och oljefälla, men ser ju nu att det är så mycket stök jag kommer drömma mardrömmar om det. Är det värt att ge sig på?
Turbo. Jag hade ju tänkt stoppa i Unos högtryckare när jag ändå håller på och skruvar, och får lite tankar för och emot. Har noterat ett mindre oljeläckage och funderar på vilket skick turbon är i med tanke på hur olja och kanaler såg ut. Detta talar för ett byte. Å andra sidan är tryckklockan paj till Unos snurra vilket innebär en ytterligare kostnad på några hundralappar plus leveranstid som jag inte riktigt känner vältajmad just nu.

Jag hade ju hoppats på att ha Ente klar för vägen ungefär idag, men just nu känns det som låååångt kvar. Troligen är det dock inte riktigt lika långt kvar som det känns.

Uthangaz
22 september 2017 · 25 Inlägg

Klantade mig idag. sad
Skruvade ihop toppen men tappade kamremmen och kamaxlarnas läge, så nu har jag inget annat val än att handla material och göra betydligt kraftigare verktyg och envisas tills tills jag får lös den där duktigt fastrostade centrummuttern till drivremskivan, och sen göra resten efter boken.
Det är sånt här man ska ha ett riktigt garage till, och en fet mutterdragare som kan skrälla loss skiten.
Och så undrar jag hur många veckor som ska förloras till sånt här, och om jag kommer hinna få biln i rullning innan semestern är slut. Samtidigt har en del annat dragit igång som jag inte kan dra mig ur hur som helst.
Sånt här får en att känna sig ganska kass, trots vetskapen att man tagit sig vatten över huvudet redan från början.
Men fan ta den som ger sig.
Det är en del halvtråkigt elände kvar att göra när det här är gjort innan Ente kommer ut på vägen, sen kan det börja bli lite roligare saker att ta tag i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-0543a29831121b0761c132c54d661220.jpg
Men för närvarande är det här mitt fordon. A/C'n fungerar sådär.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang