Ente - en V40 som nybörjarbudgetprojekt

Hallojs! I egenskap av gammal ringrostig hantverkare med alldeles på tok för mycket idéer i förhållande till tid och budget, ger jag mig nu i kast med ett område jag aldrig pysslat med tidigare. En relativt komplett gröngöling med alldeles för lite budget, tid och energi ska med andra ord få till en inköpt reservdelsbil till bruksskick och successivt piffa till den enligt en halvlöjligt lång attgöra/önskelista. Eftersom jag inte vill publicera fantasier kommer jag bara avslöja delar av den efterhand som projektet pågår. Visionen är en bil som lite här och var fått relativt diskreta uppdateringar och en del roliga extrafunktioner.
  • 11 Följare
  • 6 735 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 september 2017
Uthangaz
31 augusti 2017 · 25 Inlägg

Hallojs!
I egenskap av gammal ringrostig hantverkare med alldeles på tok för mycket idéer i förhållande till tid och budget, ger jag mig nu i kast med ett område jag aldrig pysslat med tidigare. En relativt komplett gröngöling med alldeles för lite budget, tid och energi ska med andra ord få till en inköpt reservdelsbil till bruksskick och successivt piffa till den enligt en halvlöjligt lång attgöra/önskelista. Eftersom jag inte vill publicera fantasier kommer jag bara avslöja delar av den efterhand som projektet pågår.
Visionen är en bil som lite här och var fått relativt diskreta uppdateringar och en del roliga extrafunktioner.
Förutsättningar:
- Begränsad budget, tid och ork (sönderstressad och alltför mycket i kalendern)
- Boende i lägenhet på tredje våningen
- Vanligt litet trångt lägenhetsgarage plus parkeringsplatsen där Uno står
- Vanlig verktygssats men inga specialverktyg
- Mycket begränsad tillgång till hjälp i närområdet

Bilen kommer dessvärre behöva tas i bruk i ett så tidigt skede som möjligt vilket lägger ytterligare utmaning till det hela. Har visserligen semester vid projektets början men har ju också tänkt att få bilen på vägen inom två veckor för att fara på långresa... Lycka till, typ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-d4997c09593d1a9c668f6b5228e9f060.jpg

En av sakerna som ska göras lite längre fram innebär lite diskret hantverk med huven. Letade febrilt efter någon som gjort samma sak men har ännu inte hittat, men på vägen snubblade jag över Vivendis fängslande projekt med sin illblå V40, vilket ju ingav hinkvis med både inspiration och hopp!
Och så kom jag hit till er.
Syftet går naturligtvis åt två håll. Dels en förhoppning om att kunna glädja och till och med inspirera någon, men det ger ju också mig själv en kontinuerlig spark i baken att fortsätta med projektet
Det här blir kul. big_smile

Uthangaz
31 augusti 2017 · 25 Inlägg

Som donatorbil har jag Uno, en V40 T4 jag köpte för den spottstyver som blev kvar av lönen när räkningarna var betald. Uno är faktiskt min allra första egna bil (därav namnet) och han har tjänat mig fantastiskt väl under de dryga två år han varit i min ägo. Bilmodellen valdes noga efter kriterier och önskemål, och det blev till slut V40 som besegrade C-klass i finalen pga billigare reparationer och roligare motor i original.
Måste säga att det känns jäkligt fint att kunna tanka fullt och sedan köra tills tanken är tom utan tillstymmelse till träsmak. Men allt har sitt slut, rosten överväldigande på en för klen plåt, och nu är tiden kommen för Uno att förberedas för färd till bilhimlen.
Så när jag nu har en till (en te´ på vissa dialekter) fick Ente heta så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-2094780abda0ccace1b35522777d0922.jpg
BBS-fälgar på en rostig Uno. Som att sminka en gris ungefär.

Senast redigerat av Uthangaz (31 augusti 2017)

Uthangaz
31 augusti 2017 · 25 Inlägg

Ente fick jag köpa som reservdelsbil av en stressad plåtslagare som helt enkelt inte hade tid att skruva. Några delar hann säljas iväg innan jag kom dit, men efter en rundvandring fick jag ta hela bilen eftersom "motorn havererar när som helst". Bilen gick dock att köra och han levererade den hem till mig och var glad att ha ett bekymmer mindre.

Den lät som en kall diesel.

Väl hemma i mitt garage började jag dock fatta misstanke om att felet kanske var mindre allvarligt och fullt möjligt att åtgärda trots allt. Lite provlyssning hintade om att en ventillyftare satt fast. Att få loss den borde ju vara görbart även för en nybörjare tänker jag, så det är bara att läsa på lite grann för säkerhets skull och greppa vad billiga verktyg man har i en lägenhet och sätta igång.
Några bilder från projektets inledning förra hösten innan kalendern blev löjligt fullkletad och minusgraderna gjorde entré.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-b0de4388b473d733c53189feb28ec7b7.jpg
Fingret pekar på ventillyftaren som satt fast. Lite WD40 på den så gick den plötsligt himla mjukt och fint. Lite väl mjukt dock för att det ska kännas bra i magen. Kammen visar dock inget synligt slitage, vilket jag antar beror på att den förre ägaren genast ställde bilen när oljudet uppstod. Vilket gillas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-c619183ff31a4625e56db3d8d9718b04.jpg
Påbörjar grovrengöring av plana ytor, med påminnelse om att göra toabesök INNAN man går ut i garaget...
ÄR VI FRAMME SNART??

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-3dc5b554adcc3069f3f21b17f342a502.jpg
Sådärja, nu känns det mycket bättre. big_smile
Det blev ett ganska långvarigt försiktigt petande med rakbladet för att inte göra repor i det mjukare aluminiumet. Dock bestämmer jag mig för att de tjocka lagren koks i håligheter och kanaler även finns i blockets motsvarande utrymmen, vilket ger valen att antingen skicka hela motorn på grisdyr rengöring (har inte budget för det), eller skölja bort det med något skojigt blandat i billig tillfällig olja. Det blir ett senare problem eftersom det kommer bli stiltje hela vintern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-ecc0d9c87cc01c204ab9497aae707b05.jpg
Och så ovandelen... Den kunde jag i alla fall ta in i lägenheten för lite bekvämare temperatur.
När ytorna vad tillräckligt rena för att göra mig nöjd var det så dags att bekanta sig med ett tokgiftigt rosa klägg och därmed göra samma tabbe som så många andra före mig - det är ju så kort exponering och jag drar ju inga djupa andetag ändå... Två dagar senare kom ju huvudvärken från helvetet.
Jag bestämde mig för att se det som en nyttig läxa eftersom den troligen är borta om någon dag eller två ändå. Och så blev det.
Skruvar ihop toppen och låter stå över vintern.

Uthangaz
31 augusti 2017 · 25 Inlägg

Tillbaks till nutid! big_smile
Dags att börja skruva igen, ty jag har äntligen semester!
Uno har fått sin dödsdom, så jag må ha igång Ente lite snabbt och snärtigt ifall det ska hinna bli någon roadtrip till utomlandslandet. Känn ingen press, för all del...

Börjar med en hink vatten, mikrofiberdukar och flaskborstar, efter några timmars gnuggande är utrymmet inte längre homogent gråbeiget (ja, hur stavas det egentligen?) utan börjar se ut som ett motorrum som kan vara drägligt att jobba i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-db217322acdd21899836bbdd0ff2c82f.jpg

Och efter frågor hit och dit framträder en bild av vad som väntar härnäst i fråga om lyftare och gammart oljeslam.
Ser inget inspirerande ut alls, men jag har en benägenhet att se vad det kan bli snarare än vad det är just nu. Och det finns naturligtvis saker på listan som på sikt adresserar även detta utrymme.

Närmaste delen av att-göra-listan:
- Byta batteri (check)
- Säkerhetskoll före provstart (check)
- Provköra
- Kolla motorns skick
- Byta kamremskit
- Rengöra VHV, oljefälla
- Städa motorn
- Olje- och övrig service
- Höger ytterspegel (saknas, tas från Uno)
- Stötfångare fram & bak (saknas, tas från Uno)
- Komplettera kåpor
- Påställning, besiktning

Uthangaz
31 augusti 2017 · 25 Inlägg

Att starta upp och provköra innan motorns skick är kollat ser väääldigt konstigt ut... Tanken är att den trots allt kördes in i mitt garage vilket vittnar om att den är körbar. Därför känner jag heller ingen panik över kamremmen som ser ut att vara i utmärkt skick. Att byta den i ett tidigt skede kan jag nog tyvärr räkna bort då utlovad hjälp i form av utrustat garage har uteblivit och därmed också möjligheten att lyfta ur motorn. Kan utöka nuvarande garageplats i en vecka om så behövs, men har inte budget för en såpass stor operation som inte är akut.

Så... Dags att provstarta och se vad som händer!
https://youtu.be/fKFJ9fgLGoU

Ok, så att, eh... Det blir naturligtvis mer pyssel. Det var efter detta som jag vände mig hit och dit med frågan, så nu är det ingen risk att bli sysslolös imorrn! Men just nu känns sova som en asbra idé. smile

Senast redigerat av Uthangaz (1 september 2017)

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
31 augusti 2017 · 2 258 Inlägg

Heja!

Kul att du fått igång en tråd och kul att min gamla blå fortfarande inspirerar!

Sov du, det är en utmärkt idé, för som det lät på videon har du lite att göra...

Och du - jag tror du kan bädda in youtubeklippet här så det går att starta det utan att gå till youtube! Jag testar med "copy enbed code" smile

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/fKFJ9fgLGoU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Edit: Nähä.... vanlig BBcode då...?

[youtube]fKFJ9fgLGoU[/youtube]

Edit: I helskotta det gick heller. Vet någon hur man gör för att det ska fungera här får ni gärna berätta, kan vara bra att veta! smile

Kram / Ellen smile

Senast redigerat av Vivendi (31 augusti 2017)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Uthangaz
1 september 2017 · 25 Inlägg

Vivendi skrev:
Heja!

Kul att du fått igång en tråd och kul att min gamla blå fortfarande inspirerar!

Sov du, det är en utmärkt idé, för som det lät på videon har du lite att göra...

Och du - jag tror du kan bädda in youtubeklippet här så det går att starta det utan att gå till youtube! Jag testar med "copy enbed code" smile

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/fKFJ9fgLGoU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Edit: Nähä.... vanlig BBcode då...?

[youtube]fKFJ9fgLGoU[/youtube]

Edit: I helskotta det gick heller. Vet någon hur man gör för att det ska fungera här får ni gärna berätta, kan vara bra att veta! smile

Kram / Ellen smile

Det är ett annat domännamn än det vanliga, med en fånig punkt i vilket sätter BB-koden ur spel. Testade ett par olika alternativ utan framgång, men vi håller ju tummarna för att någon världsvan härinne har koll på läget. smile

Kram! big_smile

Kx5
1 september 2017 · 1 277 Inlägg

kul projekt:) roligt också hur du förklarar och att du vill lära dig! Har 2 nya tändspolar liggades till din motor om du vill köpa de billigt! har en t4 själv! slit och släng bil..håller på med att renovera en lastbil så personbilen får bara allmän service!
http://forumbilder.se/G9HHO/dsc-0239.JPG

Uthangaz
1 september 2017 · 25 Inlägg

Kx5 skrev:
kul projekt:) roligt också hur du förklarar och att du vill lära dig! Har 2 nya tändspolar liggades till din motor om du vill köpa de billigt! har en t4 själv! slit och släng bil..håller på med att renovera en lastbil så personbilen får bara allmän service!
http://forumbilder.se/G9HHO/dsc-0239.JPG

Å vad glad jag blir! big_smile
Ja, folk brukar ju säga att man lär så länge man lever, men jag brukar vända på det och säga att man lever så länge man lär. Och man lär sig inte så mycket av att gå och gruva sig. wink

Just tändspolar, jag har haft lite huvudbry om det då en av dem på Ente är ordentligt trasig och lagad av tidigare ägare medelst improvisation. Den sitter inte fast men funkar ändå. Har ju visserligen Unos spolar att ta till, men har inte en susning om skicket på dem. Om inte annat kan det ju vara bra att ha i reserv? Jag återkommer!
Spännande färgsättning på biln din! Lack eller folie?

Kx5
1 september 2017 · 1 277 Inlägg

Uthangaz skrev:

Kx5 skrev:
kul projekt:) roligt också hur du förklarar och att du vill lära dig! Har 2 nya tändspolar liggades till din motor om du vill köpa de billigt! har en t4 själv! slit och släng bil..håller på med att renovera en lastbil så personbilen får bara allmän service!
http://forumbilder.se/G9HHO/dsc-0239.JPG

Å vad glad jag blir! big_smile
Ja, folk brukar ju säga att man lär så länge man lever, men jag brukar vända på det och säga att man lever så länge man lär. Och man lär sig inte så mycket av att gå och gruva sig. wink

Just tändspolar, jag har haft lite huvudbry om det då en av dem på Ente är ordentligt trasig och lagad av tidigare ägare medelst improvisation. Den sitter inte fast men funkar ändå. Har ju visserligen Unos spolar att ta till, men har inte en susning om skicket på dem. Om inte annat kan det ju vara bra att ha i reserv? Jag återkommer!
Spännande färgsättning på biln din! Lack eller folie?

Helt riktigt;) åh man måste också våga göra fel..både en och två gånger för att göra rätt tillslut.

Ja jag köpte för att serva min..men trodde det va 4 spolar som det normalt sitter på många 4 cylindriga motorer, men det e bara 2.  Så har 2 till övers som sagt.. du kan få båda för en 200 hundring!  bara dra ett mejl om du vill ha de:)

nä är spraymålat smile va så när jag köpte den.

Uthangaz
1 september 2017 · 25 Inlägg

Kx5 skrev:

Uthangaz skrev:

Kx5 skrev:
kul projekt:) roligt också hur du förklarar och att du vill lära dig! Har 2 nya tändspolar liggades till din motor om du vill köpa de billigt! har en t4 själv! slit och släng bil..håller på med att renovera en lastbil så personbilen får bara allmän service!
http://forumbilder.se/G9HHO/dsc-0239.JPG

Å vad glad jag blir! big_smile
Ja, folk brukar ju säga att man lär så länge man lever, men jag brukar vända på det och säga att man lever så länge man lär. Och man lär sig inte så mycket av att gå och gruva sig. wink

Just tändspolar, jag har haft lite huvudbry om det då en av dem på Ente är ordentligt trasig och lagad av tidigare ägare medelst improvisation. Den sitter inte fast men funkar ändå. Har ju visserligen Unos spolar att ta till, men har inte en susning om skicket på dem. Om inte annat kan det ju vara bra att ha i reserv? Jag återkommer!
Spännande färgsättning på biln din! Lack eller folie?

Helt riktigt;) åh man måste också våga göra fel..både en och två gånger för att göra rätt tillslut.

Ja jag köpte för att serva min..men trodde det va 4 spolar som det normalt sitter på många 4 cylindriga motorer, men det e bara 2.  Så har 2 till övers som sagt.. du kan få båda för en 200 hundring!  bara dra ett mejl om du vill ha de:)

nä är spraymålat smile va så när jag köpte den.

Det är ju taget på studs. Mail kommer ikväll! big_smile

jives
2 september 2017 · 4 Inlägg

"När ytorna vad tillräckligt rena för att göra mig nöjd var det så dags att bekanta sig med ett tokgiftigt rosa klägg och därmed göra samma tabbe som så många andra före mig - det är ju så kort exponering och jag drar ju inga djupa andetag ändå... Två dagar senare kom ju huvudvärken från helvetet."

Förlåt min fullständigt okunniga fråga, men vad syftar det på för något? Glykol?

Skall bli intressant att följa och kul att inspireras av tråden.

Uthangaz
2 september 2017 · 25 Inlägg

jives skrev:
"När ytorna vad tillräckligt rena för att göra mig nöjd var det så dags att bekanta sig med ett tokgiftigt rosa klägg och därmed göra samma tabbe som så många andra före mig - det är ju så kort exponering och jag drar ju inga djupa andetag ändå... Två dagar senare kom ju huvudvärken från helvetet."

Förlåt min fullständigt okunniga fråga, men vad syftar det på för något? Glykol?

Skall bli intressant att följa och kul att inspireras av tråden.

Det är en specifik flytpackning som används mellan toppens över- och undersida, samt mellan mellandel och tråg. En neonrosa substans med en innehållsförteckning bestående av fullständigt obegripliga kemiska namn som efter lite klurande kan tolkas som något man absolut inte bör äta. tongue

Vad glad jag blir att tråden fångar intresse! Nu blev ju min trut lite bredare igen!

Uthangaz
2 september 2017 · 25 Inlägg

Ok, eftersom prisskillnaden blev marginell bestämde jag mig för att stoppa i en flaska Omega 907 och köra motorn i tio minuter innan jag tappar ur gammoljan.
Vilket visade sig var väldans lätt att säga men inte alls lika lätt att göra. Efter att ha smörjt, bankat och med domkraften fått spärrskaftet att svikta en hel del sitter pluggen fortfarande fast. Foto på pluggen avslöjar en metallbricka som är utkavlad av den löjligt hårddragna oljepluggen.
Har utan framgång försökt nå en bilmek vars mutterdragare drar fyrsiffrigt med nm för att höra om den är mobil, jag tog också en snabbrunda i kvarteret i hopp om att i det varma lördagsvädret hitta ett öppet garage med en bilmekaniker i, men den lyckan blev inte heller fullständig. Alls.
Det vore ju aptråkigt om allt flöt menar jag? tongue

Kastar några ytterligare blickar medan jag ligger under bilen och brottas och konstaterar att inte bara karossen är i oförskämt bra skick utan även att chassit är fullständigt fläckfritt.
Däremot finns ett oljeläckage som ser ut att komma från turbon, och det ryker lätt av bränd olja när motorn körs. Kanhända att turbon är på vippen att rasa, men det sitter ju en roligare snurra i donatorbilen ändå, även om tryckklockan verkar kärva.

Medan motorn kallnar och rengöringsmedlet fortsätter gosa i kanalerna kliar jag mig i huvudet och bestämmer mig för att hitta andra saker på bägge bilar att skruva med.

Uppdatering:
Det är som en viss tågordning på saker och ting trots allt, och i ett trångt garage är det ingen mening att börja skyffla karossdelar innan oljebyten och resterande motorskruvande är klart. Efter ett par timmar fick jag ändå loss eländet och kunde tillskansa mig en första erfarenhet av vad som funkar och vad som absolut inte gör det.
Lärdom 1: Det går åt mycket tidningar. Nej, haha, ännu fler än så där.
Lärdom 2: Det är onödigt mycket pyssel att ta upp spillolja från ett asfaltsgolv.
Lärdom 3: Neoprenhandskar kan faktiskt användas även efter att man lossat pluggen.
Lärdom 4: Den där koppen med oljefiltret innehåller rätt mycket olja, så det är en jättedålig idé att låta den landa någon annanstans än typ i en hink.

Oväsendet är dock slitstarkt och långlivat, så den där lyftaren kommer få lite extra uppmärksamhet härnäst.

Senast redigerat av Uthangaz (2 september 2017)

cars4ever
2 september 2017 · 834 Inlägg

Alltid gillat budgetprojekt, lycka till!

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
BMW 730iA "E32" (1988)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Uthangaz
2 september 2017 · 25 Inlägg

cars4ever skrev:
Alltid gillat budgetprojekt, lycka till!

Tack! I så fall tror jag att du kan gilla den här tråden framöver. tongue

danny-16vt Bilentusiast
3 september 2017 · 265 Inlägg

Kommer följas!

Volvo 240 "Putte" (1988)
Uthangaz
3 september 2017 · 25 Inlägg

danny-16vt skrev:
Kommer följas!

Välkommen!

Uthangaz
3 september 2017 · 25 Inlägg

Idag har det stått still i garaget på grund av att det är söndag.
Närmast på listan är att plocka ut den felande ventillyftaren och eventuellt byta den, med det kräver att jag lyfter toppens övre del, den här gången inklusive kammen, vilket kräver låsverktyg som jag inte har. Säkerligen känner jag folk som har, men eftersom jag inte vet hur länge jag behöver (ifall jag behöver skaffa ny lyftare vet jag inte hur länge det tar innan jag får hem den), känns det lite inte som att jag kan låna det av folk som skruvar bilar hela dagarna eftersom de antagligen behöver det själva. Och eftersom jag säkerligen kommer behöva det igen i framtiden är det ju lika bra att tillverka ett eget.
Så jag behöver material till det, vilket inte kan köpas på en söndag.

Vidare läser jag om kamremsbyte i Haynes reparationsbok att man behöver lyfta motorn vid ett sådant. Jag förstår det som att remmen går runt motorfästet och alltså inte kan träs på med detta monterat, men nu ska jag ju inte byta kamrem den här gången utan bara lossa den. Så fan heller att jag behöver (improvisera) en motorlyft. tongue
Men likafullt behövs det göras verktyg, så nu skrivs en liten inköpslista för materiel.

Något jag blir brydd över däremot är tätningslocket som boken anser att man lika gärna kan sticka mejseln igenom för att få lös, eftersom det inte kan återanvändas ändå. Varför kan man inte återanvända det om det är rent och fräscht? Sist jag hade isär och tillbaks toppen följde locket med vilket gick alldeles utmärkt. Packboxen på kamaxeln passades helt enkelt in när ovandelen skruvades tillbaks i en väldans försiktig process som tog 40 minuter. Nåväl, vi märker väl hur det går den här gången. tongue

CupRacing
4 september 2017 · 55 Inlägg

Varför tar du inte toppen från din T4? smile

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang