Borttagning av drivfläns på Audi 100?

jaka54
22 september 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Håller på at byta spindelleder på min Audi 100 Avant 2,0E -89:a och byter även drivknutsdamasker eftersom en var sprucken. Tog bort bägge drivaxlarna  och eftersom en av packboxarna bakom drivflänsen läcker växellådsolja så tänkte jag även byta ut den. Men... hur får jag bort drivflänsen?
Haynesboken visar att drivflänsarna hålls på plats med en centrumskruv men någon sådan finns inte på någon av mina drivflänsar!
Det finns ett visst spel i drivflänsen men det går inte att dra ut den , så hur sitter den fast ???

Senast redigerat av jaka54 (22 september 2017)

Rille0
23 september 2017 · 2 021 Inlägg

helt säker på att det inte sitter en insex skruv i mitten? så sitter medbringaren fast på nyare vag produkter iallafall, dock osäker på din modell aldrig rivit en sån.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
jaka54
23 september 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har kollat ett flertal gånger! -Ingen skruv i mitten på drivflänsen! Men...Haynesboken visar att det ska finnas en skruv, men det är på äldre årsmodeller. Audi gjorde ju en uppgradering i och med årsmodell 1989 och då ändrade man en mängd saker.
På Nordic Audi menar en skribent att drivflänsen hålls på plats med en så kallad "sprängring" och att man helst ska dra av drivflänsen medelst en avdragare.
Dock har drivflänsen ingjuten i centrum en grov insexa, ca 30-40mm! Kan det vara så att man ska skruva ut drivflänsen???

Senast redigerat av jaka54 (23 september 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang