Toyota Corolla ke70. Renovering av en nybörjare

Har en ke70 från -81 som jag tänkte få lite stil på. Är svag för jdm-look och tycker det är skitballt med massa camber och djupa fälgar. Gillar när saker och ting är välgjorda och hoppas denna bil kommer ge ett gött intryck även på nära håll när den är klar. Till att börja med får det mesta vara original men när plånbok tillåter så köper jag prylar :-)

lowsnuff

  • 59 Följare
  • 20 759 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli
125 Inlägg
Skrivet 29 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #41

ramme81 skrev:
Snygg renovering av generatorn!

Tack så mycket! ja det blev bra smile

125 Inlägg
Skrivet 29 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #42

Hej alla miljoner av människor som är inne på det här projektet tongue
Min bror hade köpt en ultraljudstvätt som man var tvungen att testa lite.
så här kommer lite bilder.

såhär fint blev vattnet efter 400 sekunder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-cc3393709d9c6168351f6b84427a6f5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-7a563f1cd362f0eee333b4b1f33fa6d2.jpg
före: (denna gick ju inte i själva korgen men 1/3 typ)
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-770dc7ac3965afe26cf9a2ecaf3ee290.jpg
såhär blev den tredjedelen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-c31a6acff6a4f44459ed057d214f9bdd.jpg
före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-3adfd813a7169fb188bcd97754ba0c34.jpg
efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-48d9fd52346e80a278c49270a0bf6577.jpg

Om man undrar så är buntbanden för att komma ihåg i vilken ordning allt satt smile smart va smile

Senast redigerat av lowsnuff (29 maj 2017)

125 Inlägg
Skrivet 21 juni 2017 · Inlägg av trådskaparen #43

Hej hopp! Hoppas alla har en skön start på sommaren nu när värmen är här (mer eller mindre)
Kort update.
Jag har beställt färg till motorrummet!
grundfärg, slipgrund och akrylfärg.

Nu till en fråga också. om jag kör grundfärg för rostskyddets skull, behöver jag köra slipgrund då?
eller kan jag köra bara slipgrund? (fungerar det bra som rostskydd också även om det inte står det speciellt på burken)?
Jag har inte rinnande vatten ute i garaget där jag tänkte lacka. hur gör jag, efter jag lagt grund, med sprutan? jag har beställt en dunk med förtunning att rengöra med, och en sån där liten flaska med pip.
är det bara att vara noga med rengöringen med förtunning och sen är jag safe? ska man blåsa igenom sprutan med lite förtunning i koppen också?

Med vänlig hälsning Dennis

125 Inlägg
Skrivet 31 juli 2017 · Inlägg av trådskaparen #44

Hallåja så här en måndag, tillbaka på jobbet efter semester och så o dä o så.

Har lagt grundfärg i motorrummet nu.
före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-fcee00bddae8f3cf4585b8f0b4cf9ce3.jpg
efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-578611fbba04eff53229f9db835144f9.jpg

blev väldigt apelsinigt med grundfärgen, är nog en kombination av okunskap, för liten kompressor och dålig teknik.
är ju så satans svårt att komma åt allt i ett mottrutrymme också så jag råkade vara i färgen med röven ett par gånger. men det går ju att slipa ner och göra om.

Men till slut blir nog detta bra.

125 Inlägg
Skrivet 7 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #45

update.

Är det inte sjukt härligt när man lagt så mycket tid och när man står där med öppnad färgburk så har man ingen härdare smile
Men sjukt bra service på billackering.eu, dom skickar mig en burk med härdare idag!
än så länge är det alltså bara slipgrund i hålet där fram på bilen.
//Dennis

8 Inlägg
Skrivet 8 augusti 2017 #46

Ser bra ut, jobbigt läge när man står med öppnad burk i handen och ingen härdare. Du har ingen främre stötfångare till övers som du vill sälja?

125 Inlägg
Skrivet 8 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #47

Bempa_G skrev:
Ser bra ut, jobbigt läge när man står med öppnad burk i handen och ingen härdare. Du har ingen främre stötfångare till övers som du vill sälja?

Nej tyvärr. den jag har hade jag tänkt använda big_smile
Har för mig jag sett framstötar till dessa som reservdel tillochmed i Sverige nånstans, ska fundera lite och sen skickar jag en länk om jag kommer ihåg vart det var!

125 Inlägg
Skrivet 8 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #48

Bempa_G skrev:
Ser bra ut, jobbigt läge när man står med öppnad burk i handen och ingen härdare. Du har ingen främre stötfångare till övers som du vill sälja?

Det var ju tillochemd mekonomen
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 817290-3sv
540kr kändes ju helt ok också. tycker jag alla fall.

125 Inlägg
Skrivet 30 augusti 2017 · Inlägg av trådskaparen #49

kort update.

Jag har fått hem härdare till färgen!
ska ut nån gång i veckan, hoppas jag, och lägga på färg på skrället.
Även liten update på insug/avgasfläns som ska skäras ut. cadritning är hos rätt person nu alla fall och ska bara kontrollskrivas ut och jämföras med packningen så det är rätt och riktigt. skojigt!!
//Dennis

8 Inlägg
Skrivet 31 augusti 2017 #50

lowsnuff skrev:

Bempa_G skrev:
Ser bra ut, jobbigt läge när man står med öppnad burk i handen och ingen härdare. Du har ingen främre stötfångare till övers som du vill sälja?

Det var ju tillochemd mekonomen
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 817290-3sv
540kr kändes ju helt ok också. tycker jag alla fall.

Missade att du hade svarat,
Det går inte att beställa den på Mekonomen, Klokkerholm har slutat tillverka dessa och varför den ligger kvar på deras sida är ju en bra fråga.

Ska bli kul att se hur det ser ut  när färgen är lagd sen

125 Inlägg
Skrivet 1 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #51

En, för mig, väldigt stor update!
Har velat lägga den satans färgen i motorrummet i långt över ett år nu. Igår blev det av. Första gången jag lackar något själv. Första gången jag håller i en färgspruta (förutom övningen jag fått vid grundfärg och slipgrund såklart)
Nöjd med resultatet faktiskt! Kommer bli lite våtslipning på det och sen polera odä. nog med prat, bilder kommer här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-70fda2473b8d2a456ab664a096727047.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-c2e4efb0d71ab6cef7aecaf92527c1ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-6b7a10ac2dc065c7b267a861efb6915b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-3f2165772ef933b6fd2c71434523f819.jpg

Senast redigerat av lowsnuff (1 september 2017)

125 Inlägg
Skrivet 11 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #52

Hej allesammans!
En liten fråga. Om jag vill köra E85 i den här bilen. Vad behöver jag göra då? se till att bränsleledningarna tål e85 (känns inte som detta ska vara nåt problem oavsett vilka bränslerör jag kör?), lite större soppapump och sen bara köra? Har ju redan skaffat andra förgasare som är bra mycket större än original så mängden bränsle som går därigenom borde inte vara något problem?
Får man andra problem som kan vara rent farligt för motorn?

Tack smile
//The D

Forummoderator · 7 048 Inlägg
Skrivet 11 oktober 2017 #53

Riktigt fint arbete. Jag är också svag för den där Corollan och höll på att skaffa mig en sådan för länge sedan, men det belv tyvärr aldrig av.

E85; experterna får gärna rätta mig men du har nog helt rätt i att det ska räcka med att ha koll på bränsleledningar. Många hävdar att det är en myt att etanolen löser gummi/plast (vilket även jag tror) men om du ändå har allt löst så är det ju inte märkligare än att du väljer en slang som är avsedd för allt. Sedan krävs ett visst högre flöde som du redan är inne på då etanolen har ett lägre energivärde. Tveksamt om du behöver en större pump eftersom det är en förgasarbil dock. Eventuellt har bilen en bränsletrycksregulator, det finns justerbara sådana för förgasare som kan löna sig i längden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
125 Inlägg
Skrivet 11 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #54

caromania skrev:
Riktigt fint arbete. Jag är också svag för den där Corollan och höll på att skaffa mig en sådan för länge sedan, men det belv tyvärr aldrig av.

E85; experterna får gärna rätta mig men du har nog helt rätt i att det ska räcka med att ha koll på bränsleledningar. Många hävdar att det är en myt att etanolen löser gummi/plast (vilket även jag tror) men om du ändå har allt löst så är det ju inte märkligare än att du väljer en slang som är avsedd för allt. Sedan krävs ett visst högre flöde som du redan är inne på då etanolen har ett lägre energivärde. Tveksamt om du behöver en större pump eftersom det är en förgasarbil dock. Eventuellt har bilen en bränsletrycksregulator, det finns justerbara sådana för förgasare som kan löna sig i längden.

Tack så mycket, ja det går inte fort men jag lär mig på vägen smile Ja modellen är skitball i mina ögon, känns lite "creddigt" att ha en också (speciellt om den blir klar till slut tongue )

Ja men då är det säkert lite som jag tänkte då. Tack för svar smile

Då kommer en följdfråga: tjänar jag något på att köra e85? finns det någon extra trött pony att klämma ur med e85 även på en gammal förgasarhäck? Eller är det mest på turbomonster som man ser skillnader med e85?

Senast redigerat av lowsnuff (11 oktober 2017)

619 Inlägg
Skrivet 11 oktober 2017 #55

lowsnuff skrev:

caromania skrev:
Riktigt fint arbete. Jag är också svag för den där Corollan och höll på att skaffa mig en sådan för länge sedan, men det belv tyvärr aldrig av.

E85; experterna får gärna rätta mig men du har nog helt rätt i att det ska räcka med att ha koll på bränsleledningar. Många hävdar att det är en myt att etanolen löser gummi/plast (vilket även jag tror) men om du ändå har allt löst så är det ju inte märkligare än att du väljer en slang som är avsedd för allt. Sedan krävs ett visst högre flöde som du redan är inne på då etanolen har ett lägre energivärde. Tveksamt om du behöver en större pump eftersom det är en förgasarbil dock. Eventuellt har bilen en bränsletrycksregulator, det finns justerbara sådana för förgasare som kan löna sig i längden.

Tack så mycket, ja det går inte fort men jag lär mig på vägen smile Ja modellen är skitball i mina ögon, känns lite "creddigt" att ha en också (speciellt om den blir klar till slut tongue )

Ja men då är det säkert lite som jag tänkte då. Tack för svar smile

Då kommer en följdfråga: tjänar jag något på att köra e85? finns det någon extra trött pony att klämma ur med e85 även på en gammal förgasarhäck? Eller är det mest på turbomonster som man ser skillnader med e85?

Killarna på Mighty Car Mods har converterat en del bilar till etanol. mest turbo och kompressor men även en vtec sugmotor (om jag inte missminner mig).
kan vara vart att kolla igenom deras videobliotek på Youtube och de har även ett forum om ingen har gjort det innan.

PS: menar inte att göra reklam för att annat forum smile

125 Inlägg
Skrivet 12 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #56

Gussam skrev:
Killarna på Mighty Car Mods har converterat en del bilar till etanol. mest turbo och kompressor men även en vtec sugmotor (om jag inte missminner mig).
kan vara vart att kolla igenom deras videobliotek på Youtube och de har även ett forum om ingen har gjort det innan.

PS: menar inte att göra reklam för att annat forum smile

Har nog följt MCM i 5 år nu big_smile big_smile
Var dock osäker på om det kunde appliceras på förgasarmotor. dom kör ju alltid med så fancy haltech ecu och flexfeul och grejer.
instämmer med Gussam: titta på mcm!

125 Inlägg
Skrivet 24 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #57

Hej Hopp! Har påbörjat det roliga jobbet att slipa ner färgen. efter att ha studerat mitt jobb lite i efterhand så blev jag inte så nöjd. och slipa direkt på färg hade helt klart fungerat bättre om jag lagt fler lager så det fanns tillräckligt att slipa bort. blir ju även väldigt lätt igenom färgen vid kanter och hörn.
Nästa gång jag lägger på färg ska jag dels försöka göra ett bättre jobb. men även lägga klarlack på för lite mer djup och något att slipa på för att bli av med så mycket apelsin som möjligt.
önska mig lycka till!
//Dennis

8 Inlägg
Skrivet 25 oktober 2017 #58

Lycka till wink

619 Inlägg
Skrivet 26 oktober 2017 #59

Känner igen det där. Jag blev inte nöjd förrän på tredje försöket big_smile

Önskar även jag lycka till

Senast redigerat av Gussam (26 oktober 2017)

125 Inlägg
Skrivet 6 januari · Inlägg av trådskaparen #60

"Här var det länge sedan man skrev."
Vanligtvis när man ser en sån början så är det gärna för att man har gjort en massa på sitt projekt och vill uppdatera. i mitt fall är det helt enkelt så att jag inte haft något att skriva för inget har gjorts på bilen.

Idag var jag dock ute en sväng och hade ur kolvar och grejer ur blocket så man kan tvätta det och lacka. även för att se skicket på grejerna lite.

här kommer lite bilder på smutsen.
med oljehinken kvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-9ee754466894704045550f0c86bf4c6c.jpg
utan oljehink
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-c49ddfe0dc06e7f755dbaa31d1dfe964.jpg
börjat titta på siffrorna på stakarna och ser att dom är märkta 2, 4, 1, 4 (vad betyder det?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-bb895e5d5211e8701ae6018228f74ec3.jpg
två ur, hur ser man om det är slitet? kommer jag behöva köpa nya lager?
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-49c725541e87717f2a55b15c361c340b.jpg
Hur rengör man kolvar enklast/bäst?
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-6c04c390be1eaf9a899da5942e13dee9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-80f09204264b94102bfb4889217ac327.jpg
lagt upp det i ordning. så man kommer ihåg hur det ska sitta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-bb27a6b5033afc287f973f295bb56213.jpg


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang