V70 -98 elfel?

Seasoned
10 oktober 2017 · 46 Inlägg

Tjena har en volvo v70 från 98 som har ett el fel någon stans är så att ett nyladdat batteri till bilen kopplar man in det så har den ju 12v men så fort man slår på tänningen så sjunker batteriet till 7v så man kan inte starta bilen, generatorn laddar men det är något som händer medans tänningen är igång, jag har testat att rycka alla säkringar som fanns i motorutrymet utan de som behövdes för att starta bilen ex centrallåset bränsle pump mm, till ingen nytta men det verkade som att det har något med halvljuset att göra för jag jag hade på parkeringsljuset så höll det sig på 12v och när man ändrade till halvljus så sjönk det direkt, är det något vanligt fel eller vad är det som kan vara felet? annar är det la bara att rycka alla kablarna till lycktorna o se vad som händer

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Janneutanb
10 oktober 2017 · 7 271 Inlägg

Mäter du verkligen på polerna på batteriet?
Isåfall är ditt batteri tvärslut för att få ner ett bra, fulladdat batteri till 7v direkt när du sätter på tändningen så har du i princip en svetslåga nånstans.

Senast redigerat av Janneutanb (10 oktober 2017)

Seasoned
10 oktober 2017 · 46 Inlägg

jag mäter direkt på batteripolerna, jag har testat med 2 olika batterier, startade bilen med startkablar sen åkte jag en runda och laddade upp batteriet när jag stängde av bilen så mätte jag 12.36v och en timme efter så mätte jag 12.23v slog på tänningen med positionsljuset och så fort jag vred till halvljus så sjönk det till 7v satte jag på positionsljuset igen steg batteriet till 10v och samma sak igen när man gjorde lika dant

Volvo 744 (1990)
Volvo V70 (2006)
Seasoned
10 oktober 2017 · 46 Inlägg

Seasoned skrev:
jag mäter direkt på batteripolerna, jag har testat med 2 olika batterier, startade bilen med startkablar sen åkte jag en runda och laddade upp batteriet när jag stängde av bilen så mätte jag 12.36v och en timme efter så mätte jag 12.23v slog på tänningen med positionsljuset och så fort jag vred till halvljus så sjönk det till 7v satte jag på positionsljuset igen steg batteriet till 10v och samma sak igen när man gjorde lika dant

Dock så hjälpte det inte att rycka säkringarna till halvljuset

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Janneutanb
10 oktober 2017 · 7 271 Inlägg

Batteriet är tvärslut. Den sjunker till 10v av pljusen och till 7v av halvljuset.
Vad laddar generatorn med bilen igång?
Bör ligga mellan 13.8-14.4

Seasoned
10 oktober 2017 · 46 Inlägg

har för mig att den laddar runt 13.4v

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Janneutanb
10 oktober 2017 · 7 271 Inlägg

Koppla ur batteriet. Ladda upp det över natten och sen låt den stå några timmar innan du mäter spänningen över den.
Men jag kan garantera att batteriet är urladdat just nu därav fungerar det med startkablar. Sen om batteriet går att rädda med en riktig laddning eller inte får du testa dig fram.

torsen
11 oktober 2017 · 7 238 Inlägg

Ett batteri kan ha den mystiska egenskapen att visa drygt 12 volt i viloläge.
Men om en eller två celler är dåliga så sjunker spänningen då det belastas.
Slår man t ex på lyset, som ju sker automatiskt på moderna bilar, och sedan kör startmotorn, som bara "klickar" och lyset bara glöder, är det förmodligen batteriet som "tappat" en cell.

Seasoned
12 oktober 2017 · 46 Inlägg

okej, ska testa med ett till batteri 3e gången gillt

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Seasoned
12 oktober 2017 · 46 Inlägg

kan tillägga att centrallås och elhissar är ur funktion från förardörren vet inte ifall det har något med allt att göra, höger bak fungerar elhissen asså men ingen annan, man kan ju låsa och ta ner rutan från dörren men inte själva förardörren

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Christian S
13 oktober 2017 · 4 816 Inlägg

det är ju rätt vanligt att knappsatsen i förardörren lägger av så mitt tips är att testa med en annan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang