Solcellspanel på biltaket ?

KenthIJ
15 oktober 2017 · 1 451 Inlägg

Såg att nya Toyota Prius plug in kan fås med solcellspanel på taket. Ingår tydligen i något som kallas "solar pak" och kostar vad jag förstår ca 17.000 extra.

Någon som vet mer om dessa?

Är det ekonomiskt och miljömässigt lönsamt?

Går det att eftermontera och om så... går det på fler bilar än just nya Prius PHEV ?

Evildan
15 oktober 2017 ·

Effekten från solpaneltaket driver bilen två till fyra kilometer i runda slängar var dag under förutsättning att bilen parkeras utomhus.
Står bilen stilla över dagen laddas det tillräckligt för ytterligare två till fyra kilometer på resan hem igen.
Vi rundar av till 6km om dagen.
6kmx365=2190km.
219mil om året på solcellerna.
10år blir 2190mil för 17000kr.
17000/2190=7.77kr per mil.

KenthIJ
15 oktober 2017 · 1 451 Inlägg

Evildan skrev:
Effekten från solpaneltaket driver bilen två till fyra kilometer i runda slängar var dag under förutsättning att bilen parkeras utomhus.
Står bilen stilla över dagen laddas det tillräckligt för ytterligare två till fyra kilometer på resan hem igen.
Vi rundar av till 6km om dagen.
6kmx365=2190km.
219mil om året på solcellerna.
10år blir 2190mil för 17000kr.
17000/2190=7.77kr per mil.

Tackar för engagemang!

Vet du om det här med solcellspanel på bilar är något som är under utvecklingen och har du isf tips om vår man kan läsa mer om det.
Kunde man utveckla lite mer effekt ur systemet så vore det väl ingen dum ide

Evildan
15 oktober 2017 ·

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Effekten från solpaneltaket driver bilen två till fyra kilometer i runda slängar var dag under förutsättning att bilen parkeras utomhus.
Står bilen stilla över dagen laddas det tillräckligt för ytterligare två till fyra kilometer på resan hem igen.
Vi rundar av till 6km om dagen.
6kmx365=2190km.
219mil om året på solcellerna.
10år blir 2190mil för 17000kr.
17000/2190=7.77kr per mil.

Tackar för engagemang!

Vet du om det här med solcellspanel på bilar är något som är under utvecklingen och har du isf tips om vår man kan läsa mer om det.
Kunde man utveckla lite mer effekt ur systemet så vore det väl ingen dum ide

Det här funnits sedan -96 på AUDI A8 då drev solcellerna klimatanläggningen så kupén blev sval.
Prius har haft det som tillval sedan hösten -09 men inte till plug-in pga vikten.
Solceller är under utveckling men jag har ingen länk till matnyttig information tyvärr.

viccoA
16 oktober 2017 · 3 109 Inlägg

Panelerna har inte blivit särskilt mycket effektivare de senaste 15 åren däremot har priserna gått ner rejält så krona per kw har sjunkigt.
I jobbet har vi bla förankrat fast en flytande 2 MW anläggning i Korea och det blir vanligare och vanligare med större parker.

alexbenhard Hemlig Agent
16 oktober 2017 · 1 115 Inlägg

Evildan skrev:
Effekten från solpaneltaket driver bilen två till fyra kilometer i runda slängar var dag under förutsättning att bilen parkeras utomhus.
Står bilen stilla över dagen laddas det tillräckligt för ytterligare två till fyra kilometer på resan hem igen.
Vi rundar av till 6km om dagen.
6kmx365=2190km.
219mil om året på solcellerna.
10år blir 2190mil för 17000kr.
17000/2190=7.77kr per mil.

Är spannet ett snitt över hela året i Sverige?
För antalet soltimmar varierar ju en hel del här.

Evildan
16 oktober 2017 ·

alexbenhard skrev:

Evildan skrev:
Effekten från solpaneltaket driver bilen två till fyra kilometer i runda slängar var dag under förutsättning att bilen parkeras utomhus.
Står bilen stilla över dagen laddas det tillräckligt för ytterligare två till fyra kilometer på resan hem igen.
Vi rundar av till 6km om dagen.
6kmx365=2190km.
219mil om året på solcellerna.
10år blir 2190mil för 17000kr.
17000/2190=7.77kr per mil.

Är spannet ett snitt över hela året i Sverige?
För antalet soltimmar varierar ju en hel del här.

Det är snittet för Sverige.
Runt medelhavet beräknas solcellerna stötta 5km.
Solceller fungerar även utan direkt strålande solsken som du antagligen redan vet.

Senast redigerat av Evildan (16 oktober 2017)

KenthIJ
16 oktober 2017 · 1 451 Inlägg

viccoA skrev:
Panelerna har inte blivit särskilt mycket effektivare de senaste 15 åren däremot har priserna gått ner rejält så krona per kw har sjunkigt.
I jobbet har vi bla förankrat fast en flytande 2 MW anläggning i Korea och det blir vanligare och vanligare med större parker.

Skulle gärna se att priset iaf inte överstiger priset för motsvarande mil på bensin, under en fem år.

Nu är jag ingen större fena på matte men vad jag förstår av Evildans ex ovan så är det inte fallet ännu.

Dessutom antar jag att det inte går att eftermontera en sådan anläggning på vår Auris TS HSD 2014.

Intressant med alla energi alternativ !!!

KenthIJ
16 oktober 2017 · 1 451 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:
Panelerna har inte blivit särskilt mycket effektivare de senaste 15 åren däremot har priserna gått ner rejält så krona per kw har sjunkigt.
I jobbet har vi bla förankrat fast en flytande 2 MW anläggning i Korea och det blir vanligare och vanligare med större parker.

Skulle gärna se att priset iaf inte överstiger priset för motsvarande mil på bensin, under en fem år.

Nu är jag ingen större fena på matte men vad jag förstår av Evildans ex ovan så är det inte fallet ännu.

Dessutom antar jag att det inte går att eftermontera en sådan anläggning på vår Auris TS HSD 2014. :-)

Intressant med alla energi alternativ !!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang