Antispinn lampan (ESP)lyser Seat Alhambra

mach1-70
14 oktober 2017 · 73 Inlägg

Har en Seat Alhambra 2001 där antispinnlampan (ESP) lyser konstant sedan i somras.Fick ut felkod
01423 Lateral Acceleration Sensor (G200), static-electr.fault incurrent circuit

Jag köpte en "renoverad"sådan på Ebay och bytte i förrgår, men felet kvarstår. Samma felkod finns kvar,
och efter att kollat runt på olika forum verkar detta vara ett ganska vanligt fel på dessa bilar.
Det är typ samma bil som VW Sharan och Ford Galaxy, men även övriga modeller av dessa bilar med
årsmodell från 2001 och uppåt ngr år är det vanligt.

Jag har ringt runt till lite olika verkstäder och bilskrotar, och ingen har ngt bra svar på detta!
Har mailat firman i Tyskland där jag köpt den "nya " sensorn , men än inget svar.
I o med att lampan lyser kommer bilen inte passera bilbesiktningen, så om felet inte går att lösa
inom kort tänkte jag försöka ta bort lampan i instrumentet till ESP lampan.
Är det nåt som går att göra, eller är det en diod som lyser ?

Tacksam för svar o synpunkter på detta eftersom det är lite bråttom eftersom det nu är körbud på bilen!

Mvh Thomas

Soulman
14 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Vad använder du för felsökningsverktyg? Det finns olika procedurer för att adaptera och testa ESP/ABS systemet och det låter sig inte göras med billiga verktyg från Biltema eller Kina.

ESP lampan är högst troligt en diod och det spelar ju ingen roll om du tar bort den. De ser ju felkoden ändå på besiktningen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
mach1-70
14 oktober 2017 · 73 Inlägg

Ok! Tack för svar! Jag läste av första gången hos en kompis som har en Autel läsare som tar dom flesta bilfabrikaten.Efter bytet åkte jag över till en Mekonomen verkstad, där dom hade lite problem att koppla upp bilen, så dom gjorde en manuell sökning och fick då ut samtliga felkoder som fanns! Den enda som kvarstod
efter radering var just ovannämda!
Enligt vad en närliggande VAG verkstad sa, var att den inte behöver kodas in eller nåt, utan om allt är ok kommer lampan släckas!

Allt började med att ESP (antisladd)symbolen tändes ibland när man startade bilen, men oftast efter en omstart slocknade lampan.Men på senare tid lyser den hela tiden!
Jag plockade isär sensorn efter att kollat på ett YOUTUBE klipp där man löder om benen på den komponent
som satt på kretskortet, men jag misslyckades pga att lödkolven jag hade var för stor så jag lödde loss
flera lödningar! Köpte då en sensor på Ebay enligt rek av en kompis !

Vad det gäller att ta bort lampan, och att bilprovningen skulle se felkoden borde inte vara ngr problem eftersom
bilen är så gammal, så vad jag har för mig kollas bilen med OBD läsare efter årsmodell 2002, men jag kan ha fel!

Väntar in svar från firman i Tyskland, men tar tacksamt emot tips och info gällande detta! Vad jag hört är detta fel dyrt att åtgärda på verkstad, och eftersom bilen köptes för småpengar och jag själv jobbar på bilverkstad
( men ett helt annat bilmärke), skulle det vara skoj att lösa detta på ett "smidigt"sätt !

Soulman
14 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Svårt att ställa diagnos här utan att ha mer uppgifter. Köpte du en sensor med exakt samma artikelnummer? Har du mätt upp kablaget mellan sensorn och jag gissar ABS enheten? Du kan ju ha kabelbrott också.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
mach1-70
18 oktober 2017 · 73 Inlägg

Tänkte bara uppdatera lite:)

Bytte denna givare  förra veckan och felminnet visade fortfarande fel på givaren!
Igår kväll åkte jag till en kompis som har verkstad, och innan jag/vi kopplade OBD
läsaren,så slocknade antispinnlampan! Verkar som om givaren ville ha lite tid för att
"ställa in sig". Nu är bilen besiktad och lampan släckt, och efter säkert minst 20 omstarter
funkar allt !
Så just för tillfället är allt ok, men det verkar som om systemet behöver lite tid för att acceptera
en ny del!
Stort tack för support och synpunkter än så länge!

/Thomas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang