Volvo Amazon, Som året om bil?

ConnysSvetsOTaxi
22 november 2017 · 196 Inlägg

Undrar kort och gott, Vad är det som skulle stoppa en från att använda en Volvo Amazon som året om bil? Rostskydd, värme eller liknande som kan sätta stopp för detta? Har en stor förkärlek till denna bil och skulle i ärlighetens namn hellre köpa mig en framför att köpa en ny bil hos handlaren. Men ett visst krav på diverse bekvämligheter osv har man ju samtidigt. Så tänkte se om det kanske finns någon här som faktiskt åker Amazon dag ut och dag in här på Garaget eller bara har några bra tips om vad man bör tänka på?

Tack på förhand för tips och råd!

volvoamazon245
22 november 2017 · 74 Inlägg

Finns väl inget som stoppar dig?
Åker hyfsad Amma på vintern och har en Amma som sommarbil.
Bara hålla efter rost och göra vanlig service.
Så åk Amma du om du gillar det!

caromania Forummoderator
22 november 2017 · 9 296 Inlägg

Snöegenskaper och rost. Bra däck och ett par rejäla säckar sand i trunken hjälper till, men någon bra bil i halkan blir det aldrig. Tyvärr är rosten svårare. Slipper du saltade vägar och gör en seriös behandling plus regelbunden rengöring undertill så skulle det ju såklart fungera bra. Att bara köra i stadstrafik, ja då dör den ganska fort.

Värme är hur bra som helst, bättre än många moderna bilar. Man lär sig hur man använder rutor och ventilation för att hålla den imfri. Glipa på fönstret och ventilationsrutan öppen så funkar det bra.

Jag har kört amazon året runt i flera år. Jag saknar det inte vintertid.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Amazon_123GT Driifter;)
22 november 2017 · 1 630 Inlägg

Ser inget hinder mer än om man vill undvika rosten. Annars funkar de bra vintertid. Smala däck bara typ 165or så är de inga problem

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Hilmer
22 november 2017 · 1 771 Inlägg

Är uppväxt med Amazon och PV och gallonklädsel och dålig värme är några saker som gör att jag aldrig någonsin längtat tillbaks...
Som sommarbil är det så klart annorlunda.

Knugcab
22 november 2017 · 5 111 Inlägg

Dålig värme? Ventilationen är inte på moderna bilars nivå, men med ett cellpaket som inte är stockat igen så blir det hett nåt så förbaskat. Skulle vilja påstå att det funkar rent utmärkt på det stora hela, bilarna är ju trots allt byggda för ett land med kärvt klimat..... Lite lätt i bakänden ja, där var PVn bättre, men detsamma går väl säga om många betydligt modernare bilar.

Galonklädseln är dock inte bekväm som sagt, så är en fördel ha ett fårskinn att lägga dit. tongue

Skulle väl vilja säga att de nackdelar bilen har är väl samma som den har sommartid så.

En fördel är ju förstås om den är uppdaterad med halogenstrålkastare, och om det rör sig om en äldre bil, även växelströmsgenerator.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
22 november 2017 ·

Jag kan tänka mig att värmen upplevs som dålig eftersom det finns en hel del plåtytor och galon att kyla sig emot.
Utgående luftens temperatur är hög men tappar snabbt effekt pga ovanstående vid kortare resor.
Väghållningen eller vintertid snarare brist på med växlande under och överstyrning gör att ett modernt trafiktempo kan bli utmattande att hålla när Kung Bore spänner musklerna.
Jag har ägt några Amazoner cirka ett tjog och var gång så är det skitkul i två tre veckor som daglig bruksbil men sedan ledsnar jag pga bilens klumpighet och tröghet, bullret samt obekväma stolar och halvdan ergonomi och köper något annat smidigare till dagligt bruk.
Men som iblandbil är som roliga några mil då och då.
Så tänker och tycker jag.

Hilmer
22 november 2017 · 1 771 Inlägg

Har faktiskt haft Amazon själv efter det, och det var precis som redan nämnts roligt i ett par veckor.

Om man som jag åkte sin första tid i en formgjuten bakelit-barnstol i en iskall PV och sedan uppväxt med Amazon kombi med iskall/stekhet gallonklädsel så känns det inte precis lockande att ha en sådan som bruksbil idag wink

jaka54
22 november 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Som så många i min generation så var min först bil en Amazon ,i mitt fall en -64:a med B18 och galon/tygstolar utan svankstöd.
Har faktiskt den bilen kvar idag om än under helrenovering.
Skulle aldrig vilja köra en sån bil under längre tider då den har dålig väghållning , är lätt i baken (fastnar/slirar i minst backe vintertid),Bedrövlig sittkomfort (-65 kom bättre stolar) och är trögstyrd (inget styrservo som på moderna bilar). Däremot att ha den som veteranbil ,som man kör då och då med , korta sträckor , då är den helt ok, annars inte.

Senast redigerat av jaka54 (23 november 2017)

ConnysSvetsOTaxi
23 november 2017 · 196 Inlägg

Just nu sitter jag och kör en gammal Volvo 245, utan stereo och diverse "lull lull" som är nån besiktning eller två ifrån döden så bristen på komfort är inget ovanligt för mig, Lika så buller och andra omständigheter.
Känner att bilar i min prisklass saknar charm och det jag vill få ut av en bil och där av söker jag mig till denna mer nostalgiska och mindre komplicerade typ av bil. Och det finns ju åtgärder att ta till för att göra det till en bättre bil med åren. Men kom gärna med mera argument och perspektiv då det kan vara nyttigt att få höra.

Tack på förhand åter igen.

Meaganeowner
23 november 2017 · 2 250 Inlägg

Visst körde man Amazon och PV året runt förr?

caromania Forummoderator
23 november 2017 · 9 296 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Visst körde man Amazon och PV året runt förr?

Man bodde även i grottor och sket i skogen.

Inget fel på amazon, tvärtom en underbar bil. Lite som att campa. Ganska mysigt med grotta och lägereld. Skita i skogen har jag inte gjort sedan lumpen och saknar det inte alls.

Är man van vid Volvo 245 så är bytet till en Amazon ganska påtagligt. Man ska vara entusiast för att uppskatta det med dagens vetskap om hur bilkörning en måndagsmorgon i februari brukar vara.

Jag vet en kille i England som kör öppen Austin 7 från 1931 året runt i alla väder. Iofs är England varmare, men det regnar mer. Han uppskattar det tydligen. Vi är alla olika. Men har man tillgång till en amazon så är det ju bara att köra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
23 november 2017 ·

caromania skrev:

Meaganeowner skrev:
Visst körde man Amazon och PV året runt förr?

Man bodde även i grottor och sket i skogen.

Inget fel på amazon, tvärtom en underbar bil. Lite som att campa. Ganska mysigt med grotta och lägereld. Skita i skogen har jag inte gjort sedan lumpen och saknar det inte alls.

Är man van vid Volvo 245 så är bytet till en Amazon ganska påtagligt. Man ska vara entusiast för att uppskatta det med dagens vetskap om hur bilkörning en måndagsmorgon i februari brukar vara.

Jag vet en kille i England som kör öppen Austin 7 från 1931 året runt i alla väder. Iofs är England varmare, men det regnar mer. Han uppskattar det tydligen. Vi är alla olika. Men har man tillgång till en amazon så är det ju bara att köra.

Är det snubben vars sjua har lite si och så med retardationsförmågan?

Loonitix
23 november 2017 · 26 Inlägg

Vilket gnäll de sa va om att värmen är dålig. Har åkt både Amazon och 142 och va as goo värme i båda. Galon är ju lite kyligt när man sätter sig men går ju över efter typ 1 min

Volvo V70 (2006)
Volvo V70 "Rehab" (2000)
Chevrolet impala "Doris" (1961)
jaka54
23 november 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Värmen var det inget fel på i min -64:a Amazon,det var ungefär likvärdigt med moderna bilar men att köra den som vardagsbil.?! Nej tack!
För några tusen  får du ju en bekväm "modern" bil.-Varför inte satsa på något sånt istället för en Amazon? Om det nu inte är så att du av nostalgiska skäl vi ha en.
Av nostalgiska skäl helrenoverar jag min -64:a men att köra längre sträckor ...Nej! Då kör jag mycket hellre en "modern bil" som min Audi 100 Avant 2,0E från 1989 smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a331b2ffe54fe739cdeafbca36b9e693.jpg

Senast redigerat av jaka54 (23 november 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2017 · 17 345 Inlägg

En kompis hade en Amazon som förstabil på 90-talet. Värmen var modell bastu. Ingen anmärkning där. Väghållningen var intressant... Avsaknad av nackstöd gjorde dock efter att vår lokala Konsum-handlare krockat en likadan att den byttes ut till en Honda Civic rätt fort av hennes föräldrar.

Kör hårt men krocka inte. Det kan kosta livet även i låga farter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvoamazon245
23 november 2017 · 74 Inlägg

Man kan inte jämföra dagens bil med dåtidens.
Är bra värme men kalla säten och usel ventilation.
Dom sista amazonernas har samma stolar som tidiga 140 serien.
Är det bara en vardagsbil är det okey på vintern.

Knugcab
24 november 2017 · 5 111 Inlägg

Kört hur mycket Amazon som helst på vintern, uppfattar den då som rätt stabil, särskilt klumpig och trög vet jag väl heller inte om jag skulle vilja kalla den, tungstyrt är det heller inte i en liten lätt Amazon med relativt smala däck och stor ratt, 1965 och nyare så är också stolarna utmärkta.....

Åtminstone de senare exemplaren uppfyller då helt klart alla krav jag har på en bil om inte annat..... Så jag vet inte om ni kört tvärsluta bilar eller om ni bara uppskattar att måla upp domedagsprofetior och säga att saker inte går. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
24 november 2017 ·

Knugcab skrev:
Kört hur mycket Amazon som helst på vintern, uppfattar den då som rätt stabil, särskilt klumpig och trög vet jag väl heller inte om jag skulle vilja kalla den, tungstyrt är det heller inte i en liten lätt Amazon med relativt smala däck och stor ratt, 1965 och nyare så är också stolarna utmärkta.....

Åtminstone de senare exemplaren uppfyller då helt klart alla krav jag har på en bil om inte annat..... Så jag vet inte om ni kört tvärsluta bilar eller om ni bara uppskattar att måla upp domedagsprofetior och säga att saker inte går. wink

Jag med, för många vintrar. wink

Vi kanske har olika referenspunkter att luta oss emot, andra -60 talare av liknande storlek från andra tillverkare har jag uppfattat som smidigare att ratta runt med än Amazonen exempelvis Rekord och Taunus medans en "Fena" är jämnklantig med Amazonen. Men det är ju det som är kul, man ser saker ur olika per späck tiv. wink

Senast redigerat av Evildan (24 november 2017)

Knugcab
24 november 2017 · 5 111 Inlägg

King Cab 4wd med liten grantratt och 10,5" breda däck är då klumpigare än dem allihop i mitt tycke, trots att det bara är en minitruck...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang