Reggning av kitcar med höga hk?!

Thunderstruck
19 juni 2007 · 180 Inlägg

Tjena!

Funderar på att bygga någon form av kitcar, Ultima, cobra eller nåt annat läckert, men som jag ser det just nu så stoppas jag av svensk byråkrati eftersom jag vill ha en V8 med 600hk har ju till o med sett ut vilken motor jag ska ha *suck* Finns det något sätt att regga den på så den blir "street-legal"? Minns jag helt fel när jag minns att det finns nån ultima med 1000hk gat reggad?

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Thullen
19 juni 2007 · 1 653 Inlägg

du kan ju skaffa nån snikV8 att besiktiga med, sen byta till den du vill köra med när den är besiktigad. typ så alla volvo-V8-byggare gör.
stoppar ner en 160 hk V8, efter besiktningen lägger de ner en större maskin.
sen byter inför varje besiktning.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Thunderstruck
19 juni 2007 · 180 Inlägg

kan ju funka, men om man nu skulle gilla att bygga dom och hittar folk som är villiga att köpa då verkar det ju lite små jobbigt att hålla på på det sättet smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
Fredrik.Gustavsson
19 juni 2007 · 2 123 Inlägg

Thunderstruck skrev:
kan ju funka, men om man nu skulle gilla att bygga dom och hittar folk som är villiga att köpa då verkar det ju lite små jobbigt att hålla på på det sättet smile

Antar att du tänker regga den som amatörbyggt fordon och då får man ju max ha ett visst antal Kw/kg, kommer inte ihåg exakt hur mkt dock men det finns på vägverkets hemsida (www.vv.se)
Men det folk gör är att ha i bly vikter som gör att dom klarar gränsen : )

Thunderstruck
19 juni 2007 · 180 Inlägg

med dom effekt siffrorna vi pratar om så lär man lasta ungefär 2 ton bly i fordonet så det är nog inte heller ett alternativ smile

Senast redigerat av Thunderstruck (19 juni 2007)

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor
haxer Proljece?
19 juni 2007 · 1 464 Inlägg

*suck*

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
loffe007
20 juni 2007 · 905 Inlägg
Frane
20 juni 2007 · 27 Inlägg

Man får ha 15kw/100kg. Men om du besiktigar med en mindre motor och sen byter till en med lite mer effekt så kommer dem troligtvis inte ens märka det, dvs om du inte har dubblaturbos som sticker upp genom motorhuven. Sen får man köra 3 år efter första besiktningen.

Mvh Björn

Diesel bilar drar minst bensin!
deanrobert workoholic
20 juni 2007 · 146 Inlägg

ultiman är väl ingen kitcar(amatörbyggt fordon) i laglig mening. har för mej att man kommer runt eu-reglerna pga att man utvecklar alla delar själv. blev kanske lite flummigt att läsa det ovanstående men det var ju så som jon olsson kom runt lagen med sin ultima.

quan_chi
22 juni 2007 · 10 Inlägg

hur är det med bilar från 75 o äldre, byta till en större motor i en sån är väl lättare att få igenom besiktningen, fast 1000 HK är kanske lite väl mycket för att gå igen besiktningen. någon som vet?

Kristian_L
22 juni 2007 · 1 893 Inlägg

Varför inte börja med att fråga SBP?
Bara skicka ett mail till dem, du får svar innom några dagar. Om du talar om exakt vad du tänkt dig, så får du solkart svar. Både om det går, eller om det inte går, samt ifall det går om du ändrar lite i dina planer.
Här blir det som vanligt lite gisnings tävling. Lika många åsikter som medlemmar. wink

I dessa dagar är det ännu större idé att fråga SBP, då regel verket håller på att ses över. Det är tänkt att det skall bli lättare för oss motor intresserade att byta motor. Fast innan där det var lättast att byta motor på äldre än 75 måste man vad jag hört, numera ha avgasreningen (Fungerande) med från motorn man sätter i.

Jag fick i alla fall raka klara besked på mitt tilltänkta bygge, direkt från SBP innom 24 timmar.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang